Rosnąca popularność zakupów internetowych
Dokładnie połowa polskich internautów deklaruje, że zdarza im się kupować w Internecie, wykorzystując do tego celu komputer stacjonarny lub laptop. W stosunku do zeszłego roku jest to wynik wyższy aż o 9 p.p. Co więcej, jeszcze szybciej rośnie penetracja smartfonów – są one wykorzystywane w procesie zakupowym przez 35% badanych. Ponownie mówimy tu o wzroście w stosunku do 2018 roku – w tym wypadku aż o 12 p.p. W przypadku kupowania za pomocą tabletu, również utrzymuje się tendencja wzrostowa – takie ich wykorzystywanie deklaruje 20% badanych (w roku ubiegłym – 13%).
Zobacz również
Zakupy w sklepach stacjonarnych są oczywiście nadal popularne wśród konsumentów, jednak w tegorocznym badaniu wskazało na nie 64% internautów, czyli 8 p.p. mniej niż w ubiegłym roku. Wpływ na to mogą mieć coraz bardziej popularne zakupy spożywcze, urodowe, sportowe i hobbystyczne online.
Rezultaty badania są ściśle skorelowane z nawykami płatniczymi klientów serwisu Przelewy24 – pokazują one rosnący udział kart, szybkich przelewów czy BLIKa w rynku e-płatności. Coraz częstszy wybór urządzeń mobilnych do finalizowania transakcji udowadnia, że Polacy są otwarci na nowinki technologiczne, a ich wymagania w zakresie szybkich i wygodnych płatności stale rosną.
– Wysoki poziom zainteresowania nowoczesnymi metodami płatności generuje duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, a ich wdrażanie stanowi kluczowe usprawnienie w każdym serwisie internetowym oferującym sprzedaż produktów i usług. Konsumenci ceniący elastyczność i różnorodność wyboru będą czerpać korzyści i obdarzać zaufaniem najbardziej intuicyjne i bezpieczne rozwiązania płatnicze. Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a indywidualne i praktyczne podejście do procesu transakcji jest tym, czego oczekują kupujący – mówi Magdalena Grablewska, marketing manager Przelewy24.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Siła e-zakupów transgranicznych
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Widoczny jest też wzrost zainteresowania polskich konsumentów zakupami towarów spoza Polski.
– Z raportu wynika, że trend zakupów transgranicznych przez Internet jest już wyraźny. Internauci kupują w sklepach zagranicznych i porównując do lat ubiegłych, robią to coraz chętniej. Za zakupy najczęściej płacą kartą płatniczą. Na tę formę wskazało 31% respondentów. Popularny jest również PayPal oraz Revolut, a już 1/5 badanych posiada rachunek prowadzony w obcych walutach, służący między innymi do transakcji cross-border, podczas gdy nadal w niektórych krajach płaci się za takie zakupy głównie za pobraniem. Wyniki pokazują, że Polacy szukają produktów za granicą. To wyraźny sygnał dla naszego e-commerce, po pierwsze, żeby urozmaicić ofertę, a po drugie – wyjść do konsumenta międzynarodowego – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Nowości w tegorocznym badaniu
Badanie „Płatności Cyfrowe” co roku uzupełniane jest o nowe pytania, które odpowiadają na aktualne potrzeby rynku oraz – stale pojawiające się – nowe metody płatności. Wśród takich nowych elementów znalazły się płatności Orlen Pay, czyli transakcje dokonywane telefonem na stacjach Orlen, z których korzysta już 15% badanych. Tegoroczna edycja pogłębiła także temat bankowości oraz oceny funkcjonowania tego obszaru. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że już jedna piąta Polaków korzysta z konta walutowego, czyli rachunku prowadzonego w obcych walutach. Warto tez zaznaczyć, że większość badanych ocenia usługi świadczone przez banki dobrze lub bardzo dobrze (55%). Nieco mniejszy entuzjazm konsumentów wzbudza zjawisko tzw. otwartej bankowości, będącej wynikiem dyrektywy PSD2. W tym kontekście 46% badanych zadeklarowało, że woleliby nie udostępniać swojego konta zewnętrznym podmiotom, a zdaniem 52% korzystanie z usług bankowych poprzez platformy nienależące do banku może nie być czymś bardzo użytecznym. Z drugiej strony, 35% nie ma jeszcze zdania w tym temacie, a 13% uznaje, że takie rozwiązania będą użyteczne dla konsumentów. Wyniki badania wskazują, że badani nie do końca są gotowi na otwartą bankowość. Jednak już wkrótce przyjdzie im się z nią zmierzyć. Pierwsze tego typu rozwiązania mogą pojawić się jeszcze w tym roku.
– Aktualnie zgodę KNF na świadczenie usług AIS (Account Information System) lub PIS (Payment Initiation service) otrzymały cztery banki, dwa podmioty mające status krajowej instytucji płatniczej i jeden podmiot wyłącznie w zakresie usługi AIS. Już to zestawienie wskazuje, że pierwsze rozwiązania zaproponują̨ swoim klientom banki, które będą̨ korzystać z możliwości, jakie daje dyrektywa PSD2. My w Nest Banku również chcemy ten kierunek eksplorować. Nest Bank jako pierwszy bank w Polsce już w sierpniu udostępnił swoim klientom „Agregator finansów” – centrum finansów w bankowości internetowej, pozwalające pobierać dane z innych banków. Korzystając z możliwości, jakie daje PSD2, chcemy ten moduł zautomatyzować. Polscy klienci obawiają̨ się̨ przekazywania danych bankowych do innych podmiotów lub nie mają jeszcze wiedzy w tym zakresie. Z drugiej strony wielu klientów już to robi – chociażby w branży pożyczkowej. Wydaje się̨, że kluczem jest po prostu korzyść. Jeżeli zostanie klientowi zaproponowana wartościowa usługa, przezwycięży to obawy związane z przekazywaniem danych – mówi Marcin Kusznier, dyrektor Departament Bankowości Elektronicznej w Nest Bank.
Opinia na temat wycofania gotówki
Pomimo rosnącej popularności nowoczesnych, cyfrowych metod płatności nadal 62% Polaków jest przeciwnych wycofaniu gotówki z obiegu (61% w roku ubiegłym). Głównymi argumentami jakie są wskazywane w tym kontekście są: brak gotowości ze strony naszego kraju oraz zagrożenie wyeliminowania osób w podeszłym wieku, które nie wiedzą, jak płacić bezgotówkowo (po 33% wskazań).
Po więcej informacji i danych na temat płatności cyfrowych, zapraszamy na stronę Izby Gospodarki Elektronicznej, gdzie znajduje się raport. Można pobrać go bezpłatnie.
Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute metodą CAWI – responsywnych ankiet internetowych. Badanie przeprowadzone zostało w dniach 21.10 – 4.11.2019 roku. Zebrano 2400 odpowiedzi. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.