Zakupy z aplikacją mobilną to już codzienność wielu klientów sklepów stacjonarnych. Nowe technologie dają przede wszystkim dostęp do rabatów, promocji, informacji o najbliższych sklepach. Niektóre sklepy, dzięki swoim aplikacjom mobilnym, pozwalają klientowi zapłacić za zakupy przez telefon, bez podchodzenia do kasy i bez kontaktu ze sprzedawcą.
Obecnie wiele sklepów oferuje swoim klientom dostęp do nowoczesnych rozwiązań w aplikacjach, które znacznie ułatwiają proces dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych. Dzięki dostępności aplikacji mobilnych takich sklepów klienci mogą w szybki i łatwy sposób sprawdzić w swoim smartfonie m.in. informacje na temat najbliższego sklepu czy zrobić listę zakupów online. Aplikacje dostarczają danych na temat aktualnej oferty promocyjnej sklepu, a także oferują specjalne kody rabatowe, do których dostępu nie mają klienci nieposiadający aplikacji mobilnej. Niektóre aplikacje udostępniają klientom całą ofertę sklepu, dzięki czemu za ich pośrednictwem można zrobić zakupy online.
Zobacz również
Niektóre sklepy swoje aplikacje postanowiły rozszerzyć o dodatkowe opcje, dzięki którym klient nie musi nawet podchodzić do kasy, by zapłacić za zakupy. Wybraliśmy kilka najpopularniejszych aplikacji mobilnych sklepów i dostawców usług stacjonarnych, którzy dają swoim klientom dostęp do najnowocześniejszych funkcji.
Carrefour: Mój Carrefour
Aplikacja Mój Carrefour umożliwia szereg przydatnych funkcji. Wśród nich klient ma do dyspozycji podstawowe opcje, m.in.: dostęp do kuponów, a także do informacji o zniżkach, promocjach, rabatach i specjalnych ofertach, możliwość utworzenia listy zakupów, korzystanie z kart lojalnościowych Karta Rodzinka i Karta Seniora.
W aplikacji Carrefour już od trzech lat dostępna jest funkcja Scan&Go, która umożliwia skanowanie produktów samodzielnie za pomocą smartfona, bez podchodzenia do kasy. Klient może również skorzystać z samego czytnika cen produktów dostępnego w aplikacji, aby tylko sprawdzić cenę interesującego produktu. Funkcja Scan&Go pozwala także lepiej monitorować i kontrolować wydatki. O całkowitym koszcie zakupów dowiadujemy się już z aplikacji, podczas skanowania kolejnych produktów, a nie dopiero przy kasie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rossmann: Rossmann PL
Aplikacja Rossmann PL umożliwia dokonywanie zakupów online – po wejściu w odpowiednią zakładkę w aplikacji klient ma przed sobą cały asortyment drogerii. Jeżeli jednak klient robi zakupy na terenie sklepu, nadal ma do dyspozycji nowe technologie, które dają mu możliwość sfinalizowania zakupów bez podchodzenia do kasy.
W aplikacji Rossmann PL od roku dostępna jest funkcja Rossman Go, której działanie streszcza się w zdaniu: „Skanuj przy półce, płać w aplikacji!”. Apka daje dostęp do łatwej w edycji listy zeskanowanych produktów, wygodnych form płatności oraz e-faktur dostępnych w aplikacji i na mailu, zamiast papierowego paragonu. Za zakupy w Rossmann GO klient, będący na terenie sklepu, może zapłacić bez stania w kolejce. Płatności dokonuje online w swoim telefonie za pośrednictwem: podpiętej karty płatniczej, Blika, Google Pay lub Apple Pay, a także przelewem online. Za zakupy z tą funkcją można także zapłacić przy kasie za pomocą zbiorczego kodu.
Opis i instrukcja funkcji Rossmann Go zostały udostępnione na stronie drogerii w formie krótkiego filmiku:
Żabka: Żappka
Aplikacja Żappka to przede wszystkim możliwość gromadzenia punktów w programie lojalnościowym, czyli tzw. żappsów. Dzięki zdobytym punktom za zakupy od 1 zł można odebrać różne nagrody. Oprócz tego Żappka daje dostęp do informacji o spersonalizowanych promocjach i niższych cenach ulubionych produktów. Aplikacja dostępna jest w sklepach Google Play, Apple AppStore i Huawei AppGallery.
Jednak to, co dla nas najważniejsze – Żappka pozwala skorzystać z nowoczesnej funkcji – Żappka Pay. Należy w aplikacji Żappki dodać swoją kartę płatniczą przez NFC, aparat lub automatycznie przy kolejnym zakupie, a następnie potwierdzić swój numer telefonu. Kolejnym krokiem jest ustawienie zabezpieczeń. Możliwości, które klient ma do wyboru to ustalenie kodu PIN lub potwierdzenie płatności za pomocą biometrii – skanem twarzy lub odciskiem palca. Aby zapłacić za pomocą funkcji Żappka Pay, należy zeskanować kod kreskowy dostępny w aplikacji – tak jak ma to miejsce przy każdym zbieraniu żappsów. Następnie należy poinformować kasjera o wybraniu metody płatności przez aplikację. Zeskanowanie kodu nie jest jednoznaczne z dokonaniem płatności. Ostatnim krokiem jest jej potwierdzenie na jeden z wybranych sposobów – numerem PIN, skanem twarzy lub odciskiem palca. Dopiero wtedy zakupy są opłacone, a na karcie pojawia się odpowiednia liczba punktów żappsów.
Jednak to nie wszystkie nowoczesne rozwiązania, które oferuje Żabka. Dzięki aplikacji Żabka Post można także zamawiać przesyłki bezpośrednio do wybranych sklepów, monitorować ich status w aplikacji i oczywiście odbierać za pomocą kodu w aplikacji Żappka.
Lidl: Lidl Plus
Od 2020 roku aplikacja Lidl Plus również umożliwia dokonywanie płatności aplikacją, dzięki funkcji Lidl Pay.
Klient, po zainstalowaniu aplikacji Lidl Plus podpina do niej swoją kartę płatniczą i wybiera sposób autoryzacji. Do wyboru jest odcisk palca lub kod PIN. Aby zapłacić za zakupy, należy w aplikacji wygenerować kod QR, który skanuje się przy kasie. Podczas transakcji naliczane są także dostępne rabaty. Dzięki tej usłudze klienci Lidla mogą płacić za zakupy przez smartfona, nawet jeśli nie korzystają z mobilnych płatności zbliżeniowych. Co prawda, z aplikacją Lidla nadal trzeba kierować się do kasy, aby zeskanować zbiorczy kod, jednak Lidl Pay umożliwia zrobienie zakupów bez bezpośredniego używania banknotów czy karty płatniczej. Nie trzeba też osobno okazywać karty z dostępem do rabatów – wszystko znajduje się w jednym miejscu – w smartfonie.
Krótka instrukcja funkcji Lidl Pay:
Empik: Empik Premium
Od listopada ubiegłego roku rośnie liczba salonów Empik, w których klienci mogą skorzystać z funkcji Premium Pay&Go. Usługa pozwala na samodzielne skanowanie produktów na terenie salonu Empik, a następnie dokonywanie płatności za zakupy w aplikacji mobilnej, bez konieczności podchodzenia do kasy.
Usługa Pay&Go jest dostępna w aplikacji Empik Premium Free, która zapewnia m.in. darmową dostawę zamówień do salonów, Żabek i Paczkomatów oraz Empik Premium, która jest wzbogacona m.in. o darmową dostawę kurierem i stałe rabaty na zakupy.
Aby skorzystać z funkcji Premium Pay&Go, wystarczy wykonać kilka prostych kroków. Klient najpierw proszony jest o zaakceptowanie regulaminu usługi, włączenie geolokalizacji w swoim smartfonie oraz potwierdzenie numer telefonu. Wystarczy zeskanować kod produktu za pomocą aplikacji mobilnej, a następnie sfinalizować zamówienie przy jednym ze specjalnych punktów płatności znajdujących się na terenie sklepu. Płatność odbywa się automatycznie, dzięki podpiętej do konta karty płatniczej, a w przyszłości możliwe będzie płacenie przez Apple Pay, Google Pay czy Blik. Paragon elektroniczny jest dostępny na koncie użytkownika w aplikacji. Istnieje też możliwość uzyskania paragonu w formie papierowej. W tym celu należy poprosić obsługę o wydrukowanie klasycznego potwierdzenia zakupu.
Orlen: Orlen Vitay
Orlen Vitay to aplikacja Polskiego Koncernu Naftowego Orlen, której podstawowa funkcja polega na płaceniu za paliwo bez konieczności stania w kolejce do kasy. Dzięki funkcji Orlen Pay klient, po zatankowaniu paliwa, skanuje kod QR wyświetlający się na ekranie dystrybutora. Następnie, z podpiętej uprzednio do aplikacji karty płatniczej, pobierana jest dana kwota za paliwo. Od niedawna, dzięki integracji z portfelami Apple Pay i Google Pay oraz udostępnieniu Blika, nie jest wymagana realizacja płatności jedynie przez kartę bankową. Do funkcji aplikacji Orlen Vitay dołączyła także możliwość płacenia za usługi i produkty inne niż paliwo – na przykład za płyn do spryskiwaczy lub korzystanie z myjni samochodowej. Ostatnia aktualizacja aplikacji wprowadziła możliwość biometrycznego logowania, czyli skanowania odcisku palca, natomiast w wersji na iOS także funkcję FaceID. Dostępna jest też obsługa rabatów Biznes Tank i Karty Dużej Rodziny. Dodatkowo klient Orlenu może dodać do listy nawet kilka numerów rejestracyjnych.
Do promocji aplikacji Orlen Vitay włączyli się polscy siatkarze – Bartosz Kurek i Michał Kubiak:
Wzrost zainteresowania aplikacjami, które umożliwiają płatności mobilne można było zauważyć w związku z pojawieniem się pandemii COVID-19. Ograniczenia w kontaktach międzyludzkich sprzyjały bezgotówkowym formom płatności i unikaniu stania w kolejkach do kas. Płatności przy pomocy aplikacji mobilnych dla wielu okazały się wygodnymi rozwiązaniami, które przede wszystkim pozwalają zaoszczędzić czas i ograniczają generowanie papierowych paragonów fiskalnych.
Pułapka, w którą niestety może wpaść klient dokonujący zakupów przez aplikację, to utracenie połączenia z internetem. W przypadku gdy telefon utraci połączenie internetowe, dotychczas wykonane kroki, np. zeskanowane produkty, zostaną utracone, a płatność nie będzie mogła być zrealizowana.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwowaliśmy, jak stopniowo codziennością stało się korzystanie z samoobsługowych stref płatności. Czy kiedyś same kasy zostaną zastąpione przez smartfony? Czy klienci rzeczywiście chętniej będą korzystać z nowych technologii niż z tradycyjnych metod dokonywania zakupów? Czas pokaże, czy wielkie sieci handlowe pójdą w ślady konkurencji i także umożliwią swoim klientom robienie zakupów przy pomocy smartfonów.