Sprawdź, jak marka może wykorzystać tak zwany content curation, aby odpowiedzieć na tę potrzebę obecnych i potencjalnych klientów.
Content curation, czyli opiekowanie się treścią, to proces porządkowania i organizowania materiałów związanych z danym zagadnieniem w celu udostępnienia ich zainteresowanym użytkownikom.
Zobacz również
Oznacza to, że bez tworzenia własnych treści możesz sprawić, aby content pracował na Twoją korzyść. Jest to szczególnie ważne w świetle wyników badań przeprowadzonych przez Content Marketing Institute: 55 proc. marketerów B2B uważa, że jednym z największych wyzwań przy projektach content marketingowych jest stworzenie odpowiedniej ilości treści, zaś dla 44 proc. z nich jest to regularne i ciągłe tworzenie nowego contentu. Jeśli zostaniesz kuratorem/opiekunem treści, Twoim zadaniem będzie regularna selekcja, odpowiednia kategoryzacja i publikacja cudzego contentu w kanale, którego jesteś właścicielem.
Krótka historia opiekowania się treścią
Pamiętasz czasy, kiedy nagrywałeś wybrane utwory z radia bezpośrednio na kasetę? W ten sposób tworzyłeś oryginalne składanki, które pożyczali od Ciebie wszyscy znajomi, i dzięki którym stałeś się autorytetem w dziedzinie muzyki. Podobny cel przyświeca kuratorom treści. Mechanizm sprawowania opieki nad treściami jest wykorzystywany przez wydawców od kilku dekad, dziś zmienia się tylko jego forma.
3 zasady skutecznego content curation
- Określ grupę docelową i zakres tematyczny, który będzie dla niej najbardziej interesujący. Następnie doprecyzuj go tak, aby otrzymać konkretne kategorie treściowe. Zastanów się też, czy być może jest jakaś atrakcyjna dla Twoich odbiorców nisza, którą masz szansę zapełnić. Przykładowo: sprawowanie opieki nad treściami o marketingu to zbyt ogólne założenie. Dlatego zejdź poziom (a nawet kilka poziomów) niżej i zastanów się:
– Jak wykorzystują content curation Twoi konkurenci? Jakie podejście do tematu stosują? Co należy zrobić, aby być lepszym od nich? Czego brakuje na rynku?
– Nad jakiego typu treściami (teksty, video, grafiki, infografiki) możesz sprawować opiekę?
– Które tematy oraz słowa kluczowe są popularne w Twojej grupie docelowej?
– Jaki charakter mają mieć treści (informacyjny, poradnikowy, rozrywkowy)? Jakie cechy muszą spełniać? - Kluczem do sukcesu jest umiejętność wyszukiwania oraz wyboru najbardziej użytecznych i wartościowych treści, które pozwolą Ci zbudować autorytet w określonej grupie docelowej. Dzięki temu użytkownicy będą przekonani, że dzięki Tobie otrzymają dostęp do contentu najwyższej jakości, odpowiadającego na ich potrzeby. Pamiętaj, że bycie kuratorem różni się od automatycznej agregacji treści – tutaj o tym, czy informacja jest wartościowa i interesująca dla użytkowników, decyduje człowiek. Oczywiście do szukania materiałów możesz wykorzystywać narzędzia takie jak np. Buzzsumo, ale o ostatecznym wyborze zdecyduj na podstawie wnikliwej analizy, a nie sprawdzenia kilku podstawowych czynników (liczby udostępnień, polubień etc.). Dlatego zanim zaczniesz działać, określ najważniejsze kryteria wyboru treści.
- Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest segregowanie contentu w bloki tematyczne oraz regularne ich udostępnianie. Content curation powinno być działaniem zaplanowanym i strukturalnym. Pamiętaj, że ma ono również charakter długofalowy, dlatego stwórz plan pracy na kilka miesięcy do przodu.
3 sposoby na wykorzystanie content curation
Media społecznościowe, blogi, newslettery i strony firmowe to najbardziej popularne miejsca, w których marketerzy stosują curated content. Sprawdź, jakie rozwiązania można tam wdrożyć.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Regularne posty blogowe z najlepszymi treściami na dany temat
Wiele firm, które prowadzą blogi, publikuje zestawienia wartościowych treści w cyklu tygodniowym lub miesięcznym. Dzięki temu zyskują dostęp do szerszej publiczności – autorzy tekstów/zdjęć/filmów zazwyczaj chętnie dzielą się informacją, że ich materiał został wybrany jako jeden z najlepszych. To okazja do nawiązania kontaktu z różnymi podmiotami z branży. W ten sposób działają także blogerzy modowi, którzy wybierają np. 5 najlepszych stylizacji danego miesiąca pochodzących od innych autorów. - Dzielnie się treściami podmiotów trzecich za pomocą social mediów
Jest to spójne z popularną zasadą prowadzenia działań w social mediach, według której 1/3 Twojego contentu powinna pochodzić od podmiotów trzecich (influencerów, czyli jednostek ważnych w danej dziedzinie). Dzięki temu masz szansę na dotarcie do nowych użytkowników. - Newslettery, w których wykorzystuje się content curation
Na czym to polega? Przykładowo reporterzy New York Times’a wybierają najbardziej interesujące historie z całego świata i dzielą się nimi z czytelnikami, tymczasem EWebDesign co tydzień zbiera najciekawsze projekty, tutoriale i wskazówki dotyczące web designu, tym samym umacniając swój autorytet w branży.
Jakimi treściami można się opiekować?
Jeśli brakuje Ci pomysłu, jakie informacje wziąć pod swoje skrzydła, poniżej znajdziesz kilka prostych rozwiązań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Badania i opracowania eksperckie – unikalne dane, nowe odkrycia, ciekawe zestawienia liczbowe. Wybierz te najbardziej zaskakujące i podaj je w przejrzystej i atrakcyjnej formie.
- Najlepsze cytaty ekspertów związanych z daną branżą – czasem szokujące, czasem zabawne, a na dodatek bardzo chętnie udostępniane w social mediach.
- Najlepsze zdjęcia/grafiki/infografiki/treści wideo –oddziałują na zmysły i przyciągają wzrok.
- Innowacyjne pomysły i rozwiązania autorstwa innych osób – pokaż je swoim odbiorcom, ale zawsze pamiętaj, by zostawić własny komentarz: dlaczego uważasz, że te pomysły są warte uwagi? Co Cię w nich urzekło? Gdzie Twoim zdaniem można by je zastosować?
- Interesujące prezentacje/ebooki – choć jest ich bardzo dużo w sieci, trudno znaleźć wśród nich materiały wysokiej wartości. Docenią je przede wszystkim użytkownicy, którzy szukają merytorycznych, specjalistycznych informacji.
A może warto także zaprosić użytkowników do dzielenia się ulubionymi treściami? Dzięki temu sprawdzisz, jakie tematy oraz rodzaje treści najbardziej interesują Twoich odbiorców. Wnikliwie przeanalizuj ich wybory i wyciągnij wnioski, które pomogą Ci stworzyć plan działań content curation dla Twojej marki .
Adrianna Kubik
Content marketing Team Manager, they.pl
Kieruje zespołem Contented, marki content marketingowej wydzielonej z agencji They.pl. Od ponad czterech lat zajmuje się komunikacją marketingową. Zdobywała doświadczenie m.in. jako copywriter i redaktor, tworząc kampanie oraz treści dla marek z branży FMCG, a także firm farmaceutycznych.