Raport zawiera dane z 14 światowych rynków: Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Indii, Kanady, Korei Południowej, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch. Łącznie mają one 74% udział w sprzedaży samochodów i 76% udział w globalnych wydatkach reklamowych we wszystkich kategoriach, więc trendy reklamowe na tych rynkach są reprezentatywne dla tendencji panujących na świecie. W 2018 roku wartość rynku reklamy marek motoryzacyjnych na tych rynkach wyniosła 35,5 mld USD.
Reklamodawcy z branży motoryzacyjnej spodziewają się, że 2019 rok będzie dla nich trudny. Borykają się z utrzymującym się napięciem w relacjach handlowych, szczególnie między USA i Chinami, problemem może być dla nich również zapowiadane przez USA wprowadzenie taryf importowych na samochody i części samochodowe, które podniosłoby koszty zarówno pozyskania surowców i części, jak i sprzedaży za granicą.
Zobacz również
W 2020 roku, według prognozy Zenith, wydatki na reklamę samochodów wzrosną o 2%. Będzie to rok letniej olimpiady w Tokio i Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej − imprez sportowych, które dla reklamodawców z branży samochodowej są świetną okazją do zaprezentowania swoich marek.
Segment reklamy motoryzacyjnej rośnie z mniejszą dynamiką niż cały rynek reklamowy, który według prognozy Zenith wzrośnie w tym roku o 4%. Nowe technologie i zmieniające się potrzeby konsumentów stają się głównym wyzwaniem dla biznesu motoryzacyjnego. Ekologiczne paliwa, technologia i łączność sieciowa, nowe modele własności i użytkowania pojazdów oraz nowe digitalowe kanały dotarcia do kupujących będą kluczem do szybszego wzrostu marek w najbliższych latach.
Największym rynkiem reklamy samochodowej są Stany Zjednoczone, z wydatkami na poziomie 18 mld USD w 2018 roku, czyli niemal trzykrotnie wyższymi niż w zajmujących drugie miejsce Chinach, gdzie rynek reklamy motoryzacyjnej był w ubiegłym roku wart 6,3 mld USD. Wydatki na reklamę marek motoryzacyjnych rosną najszybciej w Indiach, gdzie według prognozy Zenith do 2020 roku spodziewany jest wzrost średnio o 12,8% rocznie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Telewizja dominuje w reklamie motoryzacyjnej, ale reklama internetowa szybko rośnie
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponad 50% nakładów na reklamę branży motoryzacyjnej trafia do telewizji. W 2018 roku udział telewizji wyniósł 54,9%, czyli znacznie powyżej globalnej średniej dla wszystkich kategorii, która wynosi 32,9%.
Telewizja pozostaje najlepszym kanałem do komunikowania emocji związanych z marką, jednak spadek ratingów na większości rozwiniętych rynków sprawił, że rosną koszty dotarcia do pozostałej jeszcze widowni. To z kolei powoduje, że marki motoryzacyjne inwestują więcej w reklamę online wideo i inne formaty internetowe. Analitycy Zenith spodziewają się spadku udziału telewizji w wydatkach na reklamę branży motoryzacyjnej z 54,9% w 2018 roku do 54,4% w 2019, a następnie do 53,1% w 2020.
Marki motoryzacyjne stopniowo przesuwają swoje budżety reklamowe do internetu, jednak jeśli chodzi o reklamę internetową, pozostają w tyle za całym rynkiem. Udział internetu w ich wydatkach na reklamę w 2018 roku sięgnął 20,9%, podczas gdy średnia wynosi 40,6%. Według prognozy Zenith do 2020 roku udział internetu w reklamie branży motoryzacyjnej wzrośnie do 24,4%.
Radio, kino i outdoor utrzymają lub nieznacznie zwiększą swoje udziały w wydatkach na reklamę motoryzacyjną w latach 2018-2020. Radio, którego wielu konsumentów słucha w samochodzie, działa szczególnie dobrze w przypadku marek samochodowych, przyciągając 7,2% wydatków na reklamę tej branży, wobec 6% udziału radia w wydatkach wszystkich kategorii.