Zielona Kraina. Edukacja ze smakiem. Podsumowanie dwóch edycji programu kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych młodych pokoleń Polaków

Ponad 13 000 uczniów objętych programem, 30 dietetyków współpracujących w ramach projektów oraz 600 warsztatów zrealizowanych w 14 miastach – tak w liczbach prezentują się dwie edycje programu edukacyjnego Zielona Kraina.
O autorze
2 min czytania 2017-11-08

Ten unikalny projekt umożliwił dzieciom uczestnictwo w nieodpłatnych zajęciach poświęconych promocji zdrowego żywienia oraz popularyzacji świeżych warzyw w codziennej diecie dzieci i młodzieży. Udowodnił również, że o zasadach zbilansowanej diety można mówić ze smakiem, a kluczem do sukcesu edukacyjnego jest połączenie teorii z praktyką w lubianej przez uczniów formie warsztatowej. Program patronatem merytorycznym objął Instytut Żywności i Żywienia, który uznał Zielona Krainę za projekt nie tylko zgodny z podstawą nauczania, ale również wpisujący się w założenia programu: Szkoła promująca zalecenia europejskiego kodeksu walki z rakiem.

Choroby cywilizacyjne: nadwaga i otyłość problem młodego pokolenia

Badania przeprowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia obrazują niepokojąca prawdę o młodych Polakach. W 2014 roku ponad 19% dziewcząt i aż 57% chłopców w wieku od 11 do 15 lat cierpiało z powodu nadwagi lub wręcz otyłości. Co więcej dynamika przyrostu wagi dzieci w Polsce od lat jest najwyższa w Europie. Pociąga to za sobą konsekwencje zdrowotne, takie jak obecność blaszek miażdżycowych w krwi, a w wieku dorosłym – zwiększone ryzyko cukrzycy, a nowotworu, zawału serca, udaru oraz osteoporozy. Taka sytuacja to wynik zaburzenia podaży większości składników odżywczych w diecie dzieci, którą cechuje nadmierna konsumpcja cukrów prostych oraz tłuszczy pochodzenia zwierzęcego w połączeniu z niedostatecznym spożyciem błonnika pokarmowego, wielonasyconych kwasów tłuszczowych i witamin.

Warzywa i owoce w diecie dzieci – inwestycja w zdrowe pokolenia

Zielona Kraina to największa w Polsce akcja edukacyjna skierowana do szkół, która ma na celu promocję zdrowej diety, właściwych przyzwyczajeń żywieniowych oraz obecność świeżych warzyw w codziennej diecie dzieci. Program powstał z inicjatywy firmy Green Factory oraz Jeronimo Martins Polska, które zdecydowały się aktywnie odpowiedzieć na potrzebę społeczna w zakresie edukacji żywieniowej. Wieloletnia współpraca umożliwiła połączenie sił i kompetencji w tak istotnym obszarze społecznym jaki jest kształcenie w młodym pokoleniu prawidłowych nawyków żywieniowych.

O unikalności Zielonej krainy świadczy zarówno skala – co najmniej pięć miast objętych programem

w danym roku szkolnym – jak i koncept oparty na 90 minutowych zajęciach teoretyczno-praktycznych prowadzonych przez dietetyków. Warsztaty umożliwiają uczniom klas czwartych nie tylko zdobycie wiedzy na temat zbilansowanej diety, ale jednocześnie pomagają w sposób praktyczny wprowadzić warzywa i owoce do ich codziennego jadłospisu. Dzięki interaktywnej formie zajęć dzieci mogą sprawdzić swoją wiedzę w praktyce i przygotować nie tylko pyszne sałatki i warzywne koktajle, ale również… zdrowe słodycze, a wszystko to w atmosferze zabawy. Taka forma edukacji pozwala w przyjazny sposób promować wśród dzieci zasady piramidy żywieniowej oraz aktywność fizyczną. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Program Zielona kraina oferuje również przygotowane na potrzeby zajęć skrypty dydaktyczne, do indywidualnego prowadzenia zajęć. Nauczyciele mogą pobrać, zaopiniowane przez metodyka, materiały bezpośrednio ze strony http://www.zielona-kraina.com/. Scenariusze lekcji Zielona kraina powstają w oparciu o założenia programowe szkoły podstawowej oraz aktualne trendy żywieniowe i zalecenia ekspertów. W trakcie zajęć dzieci otrzymują przepisy, które mogą wykorzystać w domu z rodzicami. Dzięki temu program angażuje również dorosłych – zarówno rodziców jak i nauczycieli, – którzy mają realny wpływ na żywienie dzieci.

Zielona kraina w roku szkolnym 2017-2018 obejmie swoim programem blisko 8000 uczniów. Warsztaty realizowane będą w miastach: Łódź, Lublin, Kalisz, Kraków, Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza. Rekrutacja szkół jeszcze trwa.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się