Złote Effie za zbliżeniowego BLIKA

O autorze
3 min czytania 2022-11-09

Uruchomienie płatności zbliżeniowych BLIK spotkało się z ogromnym zainteresowaniem użytkowników. Od momentu startu usługi, w czwartym kwartale 2021 r. do połowy br. możliwość płacenia w ten sposób aktywowało ponad 1,2 mln osób. Zbliżeniowo zapłaciły one w 92 krajach na 6 kontynentach. Za wprowadzenie rozwiązania na rynek Polski Standard Płatności, operator systemu otrzymał właśnie Złote Effie w kategorii Marketing & Business Solutions. Effie Awards to najważniejszy na świecie konkurs branży marketingowej, w którym oceniana jest wyłącznie efektywności komunikacji marek. BLIK otrzymał złotą statuetkę po raz pierwszy w swojej historii.

BLIK to jedno z najbardziej wyskalowanych rozwiązań płatniczych opierających się wyłącznie o aplikację mobilną banku. Po 8 latach na rynku aktywnie i regularnie korzysta z niego 11,3 mln użytkowników.   Nawet połowa wszystkich transakcji realizowanych w aplikacji mobilnej banków w Polsce to płatności BLIK. Płatności zbliżeniowe BLIK wprowadzone zostały dla użytkowników w listopadzie 2021 roku. Możliwe to było dzięki partnerstwu z Mastercard zawartemu pod koniec 2018 roku. Płatności realizowane są telefonem w oparciu o rachunek bieżący klienta i dostępne są na całym świecie.

Płatności zbliżeniowe z każdym kolejnym miesiącem mają coraz większy udział we wszystkich transakcjach realizowanych BLIKIEM. Polacy chętnie płacą w ten sposób nie tylko w naszym kraju, ale również za granicą. To przełomowa technologia, która naszym zdaniem trwale zmieni rynek płatności. Dzięki temu rozwiązaniu nie potrzeba bowiem nic innego niż telefon z zainstalowaną aplikacją swojego banku – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operator systemu płatności mobilnych BLIK.

Nagrodzona w konkursie kampania związana z wprowadzeniem na rynek płatności zbliżeniowych BLIK miała przede wszystkim upowszechnić rozwiązanie oraz pokazać, że jest to najszybszy, najprostszy i najbezpieczniejszy sposób płacenia w tradycyjnych terminalach. Jedyne co trzeba zrobić, to odblokować telefon i zbliżyć. Twarzą kampanii promującej rozwiązanie był aktor Tomasz Kot.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
W bardzo krótkim czasie od wprowadzenia płatności zbliżeniowych dotarliśmy z informacją o nowej usłudze to większości użytkowników, którzy mogli z niej skorzystać. Już przed jej startem przez dłuższy czas zapowiadaliśmy, jak działać będzie nowy sposób płatności. Nasi użytkownicy bardzo chętnie zaczęli płacić zbliżeniowo BLIKIEM już od początku i z każdym kolejnym miesiącem widzimy, jak to rozwiązanie zyskuje na popularności – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR w Polskim Standardzie Płatności. – Wierzymy, że zbliżeniowy BLIK zrewolucjonizuje płatności mobilne, cieszymy się, że nasze działania związane z jego wprowadzeniem na rynek zostały docenione w najbardziej prestiżowym konkursie branżowym na rynku – dodaje.

Contatless w wykonaniu BLIKA nie ustępuje gigantom technologicznym takim jak Apple czy Google, pod kątem bezpieczeństwa czy wygody użytkowania w kanale stacjonarnym. Jedyne co musi zrobić klient to odblokować urządzenie i zbliżyć do terminala płatniczego. Płatności dostępne są na urządzeniach z funkcją NFC działających w systemie Android. Z możliwości płacenia BLIKIEM zbliżeniowo skorzystać może każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku, który udostępnia tę usługę. Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, będzie posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Aby zapłacić wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być oczywiście włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z Internetem. Użytkownik nie potrzebuje do tego karty płatniczej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zgodnie z najnowszymi wynikami badania KANTAR, BLIK to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości z dużą przewagą nad konkurencją. Aż 95 proc. użytkowników aplikacji bankowych wskazało, że zna BLIKA, a 45 proc. wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń. W analizowanym okresie BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie ponad 43 proc. – dwukrotnie więcej niż inne marki w kategorii płatności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kategoria Marketing & Business Solutions Effie Award przeznaczona jest dla konceptów marketingowym, które mogą obejmować m.in. produkt, wdrożenie nowych technologii, a w których komunikacja była jednym z obszarów wdrożenia nowej idei, ale nie kluczowym elementem działania. Doceniana jest pomysłowość, przemyślane działanie i dopasowanie rozwiązania do wyzwania biznesowego, a nie wprost jego kreatywność. W tej kategorii nagradzane jest dostrzeżenie i wykorzystanie szansy, którą tworzą trendy rynkowe, konsumenckie, specyficzne dla danej kategorii, technologiczne, demograficzne i inne zmiany w kategorii i jej otoczeniu.

Jury konkursu ocenia kampanie pod kątem 4 kryteriów: wyzwanie strategiczne i przyjęte cele, idea komunikacyjna, rozwinięcie idei w działania reklamowe oraz efekty komunikacji. Złożone jest ono z praktyków, ekspertów i autorytetów w szeroko rozumianej branży komunikacji marketingowej oraz marketingu. Są wśród nich przedstawiciele reklamodawców (klientów), agencji kreatywnych, agencji interactive, agencji mediowych, mediów, instytutów badawczych oraz niezależni branżowi eksperci. W tym roku utworzonych zostało 12 grup jurorskich, w których zasiada niemal 200 jurorów.