Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2022

Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2022
W młodzieżowym słowniku w 2022 roku prym wiodła „ESSA”. Tegoroczny plebiscyt należy więc do „słowa radosnego, pełnego entuzjazmu i luzu”.
O autorze
1 min czytania 2022-12-07

Po szeroko komentowanym „śpiulkolocie” z 2021 roku, tytuł Młodzieżowego Słowa Roku 2022 powędrował do „Essy”. Jak tłumaczy Wydawnictwo PWN, ESSA to słowo „powszechnie znane i używane w środowisku młodzieży na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji”.

Essa występuje w połączeniu z określeniami, które wskazują na luz i stan błogości. W słowniku młodzieżowym znajdziemy więc sformułowania „mieć essę” lub „być na essie”. Essa może występować również w postaci niewerbalnej – jako gest lub emotikon.

– Trudno nie cieszyć się, gdy zwyciężyło słowo radosne, pełne entuzjazmu i luzu. „Essa” jest jak młodzież – różnorodna i niepoddająca się szablonowym definicjom, ale za to spontaniczna i ekstatycznie emocjonalna. Okrzyk essa towarzyszy zarówno zwycięzcom gier internetowych, jak i tym komentującym w ten sposób dobrą ocenę lub każde pozytywne doświadczenie. „Essą” można się też pozdrawiać, witać lub żegnać – „Essa z tobą!” – mówi prof. Anna Wileczek, badaczka języka i kultury dzieci i młodzieży.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W tym roku do współpracy przy wyborze najpopularniejszego słowa zaproszono także młodzież szkolną. W procesie wyboru zwycięskiego słowa Jury konsultowało się z młodymi przedstawicielami Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tegoroczny zwycięzca został wybrany w dwuetapowym głosowaniu spośród 20 finałowych słów. Oto pełna lista finalistów:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nagroda Jury dla „odklejki”

Jury postanowiło wyróżnić również słowo „ODKLEJKA”. Jak tłumaczy prof. Anna Wileczek, określenie to oznacza „stany, ewentualnie osoby, które są oderwane od rzeczywistości i ten aspekt dotyczy nie tylko zachowania, samopoczucia, ale też oceny wypowiadanych treści”.

– Plebiscyt ma na celu wyłonienie najciekawszych i najbardziej popularnych wśród młodych ludzi słów, określeń lub wyrażeń. To dla nas okazja do zabawy językiem polskim i refleksji nad ciągłymi zmianami, które w nim zachodzą. Zależy nam, by plebiscyt wywoływał pozytywne emocje i przebiegał w przyjaznej atmosferze oraz z zachowaniem zasad dobrego wychowania – tłumaczy organizator corocznego plebiscytu – Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jak tym razem marki zareagują na najpopularniejsze młodzieżowe słowo? Jak co roku czekamy na RTM-y i  kreatywne odpowiedzi brandów w social mediach.