Po szeroko komentowanym „śpiulkolocie” z 2021 roku, tytuł Młodzieżowego Słowa Roku 2022 powędrował do „Essy”. Jak tłumaczy Wydawnictwo PWN, ESSA to słowo „powszechnie znane i używane w środowisku młodzieży na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji”.
Essa występuje w połączeniu z określeniami, które wskazują na luz i stan błogości. W słowniku młodzieżowym znajdziemy więc sformułowania „mieć essę” lub „być na essie”. Essa może występować również w postaci niewerbalnej – jako gest lub emotikon.
Zobacz również
– Trudno nie cieszyć się, gdy zwyciężyło słowo radosne, pełne entuzjazmu i luzu. „Essa” jest jak młodzież – różnorodna i niepoddająca się szablonowym definicjom, ale za to spontaniczna i ekstatycznie emocjonalna. Okrzyk essa towarzyszy zarówno zwycięzcom gier internetowych, jak i tym komentującym w ten sposób dobrą ocenę lub każde pozytywne doświadczenie. „Essą” można się też pozdrawiać, witać lub żegnać – „Essa z tobą!” – mówi prof. Anna Wileczek, badaczka języka i kultury dzieci i młodzieży.
Mamy to!#MłodzieżoweSłowoRoku 2022 to #ESSA!Zaś Nagroda Jury wędruje do… #ODKLEJKA.Dokładne podsumowanie plebiscytu i komentarze ekspertów na: https://t.co/Nfa6XiDAvW To była wyjątkowa edycja plebiscytu – w zabawie oddano ponad 250 tysięcy głosów!!! Dziękujemy! pic.twitter.com/pkQAbPwUtn — PWNwydawnictwo (@PWNwydawnictwo) December 7, 2022
W tym roku do współpracy przy wyborze najpopularniejszego słowa zaproszono także młodzież szkolną. W procesie wyboru zwycięskiego słowa Jury konsultowało się z młodymi przedstawicielami Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży UJK.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tegoroczny zwycięzca został wybrany w dwuetapowym głosowaniu spośród 20 finałowych słów. Oto pełna lista finalistów:
- baza
- betoniarz
- cringe
- essa
- gigachad
- kto pytał?
- łymyn
- naura
- NPC
- odklejka
- onuca
- pokemon
- rel
- robi wrażenie
- siedemnaście
- sigma
- slay
- sus
- twoja stara/twój stary
- UwU
Nagroda Jury dla „odklejki”
Jury postanowiło wyróżnić również słowo „ODKLEJKA”. Jak tłumaczy prof. Anna Wileczek, określenie to oznacza „stany, ewentualnie osoby, które są oderwane od rzeczywistości i ten aspekt dotyczy nie tylko zachowania, samopoczucia, ale też oceny wypowiadanych treści”.
– Plebiscyt ma na celu wyłonienie najciekawszych i najbardziej popularnych wśród młodych ludzi słów, określeń lub wyrażeń. To dla nas okazja do zabawy językiem polskim i refleksji nad ciągłymi zmianami, które w nim zachodzą. Zależy nam, by plebiscyt wywoływał pozytywne emocje i przebiegał w przyjaznej atmosferze oraz z zachowaniem zasad dobrego wychowania – tłumaczy organizator corocznego plebiscytu – Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jak tym razem marki zareagują na najpopularniejsze młodzieżowe słowo? Jak co roku czekamy na RTM-y i kreatywne odpowiedzi brandów w social mediach.