Na pytanie o to, jak reklamować studia wśród potencjalnych kandydatów, odpowiedź nie jest zapewne specjalnie trudna dla doświadczonych pracowników działów promocji i rekrutacji większości polskich uczelni. Jednak w czasach, kiedy każdy z nas codziennie atakowany jest tysiącami przeróżnych informacji, ważniejszą (i o wiele bardziej skomplikowaną) kwestią jest, jak w zalewie innych reklam się wyróżnić, przykuć uwagę, a potem ją podtrzymać, by w efekcie młody człowiek z potencjalnego kandydata zmienił się w zadowolonego ze swojego wyboru studenta. Nad tym drugim pytaniem łamią sobie głowy specjaliści od marketingu wszystkich uczelni, co roku starając się na coraz to kreatywniejsze sposoby przyciągnąć zainteresowanie maturzystów i absolwentów szkół średnich. Ich wysiłkom od 2012 r. przygląda się kapituła konkursu wymyślonego i organizowanego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Dla konkursowej Kapituły liczy się pięć kryteriów: nowatorstwo pomysłu, spójność pomysłu z wartościami uczelni, czytelność i przyjazny charakter przekazu, estetyka i wartości artystyczne oraz umiejętny dobór narzędzi.
Pablo Picasso powiedział kiedyś: „Kreatywność polega na wykraczaniu poza to, co wiemy”. Nadesłane na tegoroczną odsłonę konkursu prace (w sumie 79 propozycji z 38 uczelni – ich listę wraz z linkami do prac można znaleźć na stronie www.genius.perspektywy.pl) pokazują, że w akademickim świecie kreatywność ma się bardzo dobrze. Dość przytoczyć fragmenty takich opinii członków konkursowego jury jak np. „Poziom top amerykańskich uczelni” (Bartosz Dembiński, trener ds. PR i komunikacji, o serwisie rekrutacyjnym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi) czy „Przykuwające uwagę, interesujące pytania. Bez przynudzania, dynamicznie. Sama chętnie kliknęłabym na niejedno pytanie, choć nie jestem w grupie targetowej” (prof. Renata Nestorowicz z Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu o kampanii w mediach społecznościowych Uniwersytetu Wrocławskiego).
Zobacz również
Pora zatem omówić nagrodzonych w poszczególnych kategoriach (event wspierający rekrutację, gadżet promocyjny, kampania w mediach społecznościowych, video online, content marketing, serwis rekrutacyjny, best genius; w kategorii reklama prasowa nagród w tym roku nie przyznano) – poznaliśmy ich 22 kwietnia br. w czasie Gali zorganizowanej w ramach XXXVII Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego PERSPEKTYWY 2022.
Zwycięski content z Azją w tle
Jak dziś przekonać młodego człowieka, że studia poświęcone Azji Wschodniej (kultura, polityka, gospodarka Chin, Japonii i obie Koree) mogą stanowić ciekawy i rokujący dobrą przyszłość zawodową wybór ścieżki kształcenia? W Uniwersytecie SWPS odpowiedź na tę kwestię stanowiła seria webinarów i podkastów pod wspólnym tytułem „Projekt Azja”. Prowadzący spotkania pracownicy naukowi uczelni (prof. Bogdan Góralczyk i dr hab. Marcin Jacoby) zaprosili do udziału w spotkaniach specjalistów, którzy bez uproszczeń i stereotypów w kolejnych odcinkach cyklu przybliżali odbiorcom najważniejsze procesy zachodzące obecnie w Azji Wschodniej. Celem „Projektu Azja” było zbudowanie u potencjalnych kandydatów (i osób mających dostęp do grupy docelowej) świadomości oferowanych przez uczelnię studiów azjatyckich. Zwycięski projekt zgłoszony w kategorii content marketing (w sumie w tej kategorii startowało 6 projektów) zaciekawił Kapitułę merytoryczną zawartością i dyskretnym ukryciem sprzedażowego celu pod treściami o obiektywnej wartości.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dalsze miejsca na podium w tej kategorii zajęły Uniwersytet Jagielloński (II miejsce – za kampanię #MisjaUJ – uniwersytet to ludzie) oraz Collegium Da Vinci (III miejsce – za raport „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046”). Gratulujemy!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Designerski event przy… stole
Wydział Architektury Politechniki Białostockiej od kilku lat prowadzi cykliczne wydarzenie pod hasłem East Design Days, przez które chce popularyzować dziedziny z pogranicza sztuki (designu), technologii i inżynierii. Wartością wydarzenia jest włączenie w jego organizację i udział w prezentacjach m.in. firm i instytucji z regionu Podlasia. Dzięki temu potencjalni kandydaci na studia na Wydziale Architektury mogą poznać nie tylko specyfikę kształcenia na PB, ale co istotne zobaczyć perspektywy zawodowe otwierające się po studiach. Mimo pandemii organizatorzy East Design Days odnieśli sukces i w czasie dwóch kolejnych odsłon eventu (w 2020 i w 2021 r.) zgromadzili wielotysięczną publiczność (stacjonarnie i online). Ostatnie wydarzenie z cyklu (listopad 2021) zorganizowano pod hasłem „Spotkajmy się przy stole” rezonującym z unikalnym charakterem Podlasia – jego wielokulturowością i wielonarodowością. I m.in. tę wartość doceniła kapituła konkursu, przyznając WA PB I miejsce w kategorii event, w której zgłoszonych zostało aż 16 wydarzeń.
Na podium w tej kategorii stanęły także Akademia Górniczo-Hutnicza (II miejsce – Wirtualny Dzień Otwarty 2021) i Politechnika Gdańska (III miejsce – Ogólnopolski Wirtualny Dzień Otwarty). Gratulujemy!
Pochwal się spersonalizowanym logotypem
„Ciekawy pomysł z jasno określonym celem wizerunkowym. Stanowi dodatkowy element scalający społeczność, nawiązuje do aktualnych trendów popkulturowych” – tak Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing przy Kawie komentował zwycięski projekt w kategorii gadżet (zgłoszono 14 prac). I miejsce zajął Uniwersytet SWPS i jego imienne logo (dostępne w dwóch wersjach językowych) dla każdego studenta. W opisie projektu czytamy m.in.: „Gadżet stanowi własne, imienne logo Uniwersytetu SWPS, które dzięki specjalnej aplikacji może wygenerować sobie każdy student, absolwent i pracownik uczelni. Logo generowane na bazie imienia i nazwiska zyskuje w aplikacji prezentację graficzną i […] ma zastosowanie w komunikacji w social mediach, na wizytówkach czy w stopkach mailowych”. Pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem społeczności uczelni – imienne logo wygenerowało aż 1300 osób (studenci, pracownicy, absolwenci) powiązanych z Uniwersytetem SWPS.
Kolejne miejsca w tej kategorii przypadły Uniwersytetowi Opolskiemu (II miejsce – ciekawy kalendarz na 2021 r. prezentujący 12 wydziałów uczelni w sesjach stylizowanych na popularne wśród młodzieży filmy i seriale) oraz Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (III miejsce – dwujęzyczny organizer łączący funkcje dziennika na notatki, kalendarza i informatora o studiach). Gratulujemy!
Bo dobrze jest wiedzieć!
W kategorii kampania w mediach społecznościowych zgłoszono 9 prac, a zwyciężył Uniwersytet Wrocławski z pomysłem serii krótkich pytań/stwierdzeń (w sumie 72 kwestie) obudowywanych ciekawostkami prezentowanymi w formie tekstu lub materiałów multimedialnych przygotowanych przez naukowców pracujących na UWr. Kampania (prowadzona w internecie, ale i w realu – billboardy, materiały prezentowane na ekranach komunikacji publicznej itp.) realizowana była w duchu idei „Zobacz, jak ciekawa jest nauka, my zajmujemy się nauką także na poziomie, który Ciebie może zainteresować”. Prezentowane stwierdzenia i ciekawostki odsyłały zainteresowanych danym tematem do obszerniejszych i pogłębionych treści.
Pozostali nagrodzeni w tej kategorii to wrocławski Uniwersytet Medyczny (II miejsce – kampania pod hasłem „UMW w Twoim stylu”) oraz Politechnika Krakowska (III miejsce – gra logiczna realizowana za pomocą Messengera pod nazwą „Dzień z życia studenta PK”). Pomysł wykorzystania Messengera jako kanału dotarcia do grupy docelowej spodobał się m.in. Joannie Bednarkiewicz z Publicis Worldwide.
Top na miarę Ameryki
Serwis rekrutacyjny to kategoria, w której wprawdzie zgłoszono 9 propozycji, ale przyznano tylko jedną – I miejsce – nagrodę. Decyzją kapituły konkursu wyróżniony został Uniwersytet Medyczny w Łodzi i jego informator rekrutacyjny, o którym Bartosz Dembiński napisał „Zdecydowanie najlepszy i najnowocześniejszy serwis rekrutacyjny zgłoszony w tej edycji. Poziom top amerykańskich uczelni”. Czytelna i uporządkowana prezentacja treści, dobry poziom graficzny serwisu, odpowiedzi na wszystkie kwestie, z jakimi przychodzą na uczelnie kandydaci – te właśnie elementy zagwarantowały łódzkiej uczelni sukces w konkursie Genius Universitatis. Gratulujemy!
Merytorycznie, nowocześnie, profesjonalnie, czyli uczelnie w filmie
Kategorią, która przyniosła Kapitule najwięcej emocji, okazała się konkurencja video online. I to nie tylko dlatego, że w tej kategorii zgłosiło się najwięcej uczelni (aż 18 propozycji), ale przede wszystkim za sprawą jednej ze zgłoszonych prac – serialowi Politechniki Wrocławskiej pt. Nauka do potęgi. O filmie Jacek Szlak napisał: „Wspaniały projekt, angażujący, ciekawie zrealizowany. Wymagał sporych nakładów pracy i smaku, by uzyskać tak spójny i przekonujący efekt, mający dodatkowo walor edukacyjny. A przede wszystkim – pokazujący ludzki wymiar pracy naukowej dzięki bohaterom poszczególnych odcinków”. Z kolei Bartosz Dembiński zachwycał się: „Takiego serialu nie powstydziłby się Stanford czy MIT. Czapki z głów dla twórców. Wybór lektora: +5”. Wartość serialu docenili także odbiorcy – na Youtube w sumie serial zanotował ponad 58 tys. wyświetleń, a na Facebooku ponad… 510 tys. wyświetleń!
W tej kategorii konkursowej doceniono także projekt Uczelni Łazarskiego (film rekrutacyjny – łącznie na kanale Youtube zanotowano ponad 218 tys. wyświetleń filmu, a na Facebooku prawie 2,5 mln odsłon!), o którym Katarzyna Dragović, założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy, napisała „Film dobrze i nowocześnie zrealizowany. Szybki rytm, bez dłużyzn i nudziarstwa, niezwykłe ustawienia kamery, dużo informacji, ale bez banałów”.
Na podium w tej kategorii stanął jeszcze łódzki Uniwersytet Medyczny i jego dynamiczny, kolorowy i żartobliwy film pt. Rekrutacja krok po kroku. W filmie przedstawiono proces rekrutacyjny jako aktywność wymagającą od kandydatów zrobienia tylko siedmiu prostych ruchów.
Coś dla pszczół
W konkursie przyznano także Best Geniusa – nagroda powędrowała znowu (!) do Wrocławia, tym razem na tamtejszy Uniwersytet Przyrodniczy. O pszczelim muralu tej uczelni tak pisała Katarzyna Dragović: „Murale są coraz popularniejsze, ale ten jest wyjątkowy. Projekt Oteckiego powiązany dodatkowo z programem badawczym na uczelni i innymi działaniami promocyjnymi stanowi spójną całość i promuje ochronę środowiska”. Ideę muralu jego pomysłodawcy tłumaczyli w następujący sposób: „W 2021 r. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu skończył 70 lat. W prezencie dla siebie i otoczenia postanowiliśmy zrobić coś dobrego. […] Myśląc o muralu, chcieliśmy, żeby był nie tylko piękną, edukacyjną ilustracją, świetnym miejscem do zdjęć (w mural wkomponowane są skrzydła idealne do zdjęć na media społecznościowe), ale i miał realny wpływ na środowisko i najbliższe otoczenie uczelni. Mural powstał na jednej ze ścian uczelnianego budynku w samym centrum Wrocławia. Jego integralną częścią jest dwadzieścia domków dla pszczół murarek – łagodnych, bezpiecznych dla ludzi owadów, które doskonale radzą sobie z zapylaniem roślin”.
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” gratuluje kreatywności i odwagi wszystkim uczelniom, które zgłosiły w tym roku prace do konkursu, a tym, którzy w jubileuszowej odsłonie Genius Universitatis zajęli miejsca poza podium, życzy sukcesów w przyszłości.
NowyMarketing był patronem medialnym konkursu.