Ta odważna kreacja wizualna ma na celu zwrócenie uwagi na problem represji wobec dziennikarzy na Białorusi. Organizatorami akcji są: Biełsat TV, jedyna niezależna, białoruskojęzyczna stacja telewizyjna na świecie oraz Fundacja Strefa Solidarności.
Interaktywny portret przedstawia wizerunek białoruskiego dyktatora, którego postać zmienia się wraz z osiąganiem kolejnych pułapów wpłat. Z każdą wpłacaną złotówką dyktator będzie stawał się coraz mniej groźny. W rzeczywistości Łukaszenka pozbawiony atrybutów władzy z groźnego dyktatora w mundurze i z orderami przeistacza się w smutnego, wąsatego pana w podkoszulce. I jest nie do rozpoznania. Zebrane środki zostaną przeznaczone na wsparcie ofiar aparatu represji wśród niezależnych białoruskich dziennikarzy oraz odbudowę bazy sprzętowej pierwszej niezależnej telewizji na Białorusi – Biełsat TV, która uległa zniszczeniu lub konfiskacie w czasie zatrzymań i rewizji.
Zobacz również
Telewizja Biełsat nadaje od trzynastu lat i mimo trzykrotnych prób nie otrzymała dotąd na Białorusi oficjalnej akredytacji. Na skutek tego jej dziennikarze są pozbawieni ochrony prawnej, przysługującej pracownikom środków masowego przekazu. Tylko w tym roku wartość nałożonych na nich grzywien wyniosła ponad 85 tys. zł. Współpracownicy Biełsatu regularnie są też zatrzymywani przez milicję podczas relacjonowania pokojowych protestów i traktowani nie jak dziennikarze, ale jak uczestnicy manifestacji. W 2020 roku sądy skazały ich łącznie na około 400 dni pozbawienia wolności. W ten sposób białoruscy dziennikarze dzielą los swoich rodaków. Od dnia sfałszowanych wyborów prezydenckich, 9 sierpnia 2020 roku, podczas protestów zatrzymano ponad 33 tys. osób; większość z nich stanęła potem przed sądem.
– W ciągu ostatnich miesięcy tuż obok nas, za naszą wschodnią granicą, widzimy setki tysięcy ludzi, którzy wychodząc na ulice wyrażają sprzeciw wobec dalszych rządów Alaksandra Łukaszenki. Uparcie i z poświęceniem walczą o swoją wolność i przyszłość swojego kraju. Jest to swoista dekompozycja reżimu, który z każdym kolejnym aktem represji coraz bardziej odsłania swoją prawdziwą naturę. Stąd i pomysł na kampanię – wspierając niezależnych, białoruskich dziennikarzy, pozwalamy im pokazać światu, że „dyktator jest nagi” – mówi o kampanii Agnieszka Romaszewska-Guzy, Dyrektor Biełsat TV.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Więcej informacji znajduje się na stronie www.znikajacydyktator.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing