Są jednak takie postawy – zarówno konsumenckie, jak i biznesowe – które pozostają niezmienne mimo zmieniających się trendów. Wynikają z dojrzałych decyzji, ze świadomego stylu życia i potrzeby działania w zgodzie ze sobą, niezależnie od tego, co właśnie podpowiada świat marketerów.
Życie w sposób zrównoważony to właśnie taka postawa. To wybór świadomych konsumentów, którzy z rozwagą decydują, od kogo i co kupują, by nie szkodzić środowisku i dbać o dobro otoczenia. To także wybór osób, które tę świadomość przekładają na swoją pracę, sposób działania i inspirują innych, by podążali podobną drogą.
W takim właśnie duchu zapraszam cię dziś, by dowiedzieć się, jak zorganizować wydarzenie w sposób zrównoważony – w oparciu o zasady ESG i upcykling.
ESG (Environmental, Social, Governance) jasno kierunkuje sposób prowadzenia działalności, określa konkretne wartości, regulacje i sposób działania operacyjnego. Zmusza nas do brania odpowiedzialności za każdą decyzję biznesową i strategię działania. Wyklucza zachowania szkodliwe środowisku naturalnemu, nieetyczne, przemocowe czy sprzeczne z prawem.
Co to oznacza w event marketingu? Nic innego, jak przewartościowanie strategii planowania wydarzeń w oparciu o wpływ na środowisko naturalne, społeczeństwo i sposób zarządzania wydarzeniem.
Zrównoważony event zaczyna się na etapie planowania
Zatrzymaj się na chwilę, zanim zaczniesz. Kiedy planujesz wydarzenie, tworzysz brief dla agencji lub na niego odpowiadasz – przyjrzyj się wszystkim elementom i zastanów się, jak możesz zrobić to inaczej niż zwykle.
Projektuj wydarzenie z myślą o redukcji śladu węglowego
Zacznij od wyboru lokalizacji i sprawdź, jakie działania z zakresu zrównoważonego rozwoju są już w niej wdrożone. Zwróć uwagę na:
- źródło energii (czy pochodzi z odnawialnych źródeł?),
- współpracę z lokalnymi dostawcami żywności i usług,
- odpowiednią segregację odpadów i edukację ekologiczną,
- system oszczędzania wody i energii,
- zaangażowanie obiektu w inicjatywy lokalne.
Każdy z tych elementów wzmacnia ideę zrównoważonego partnerstwa biznesowego i wpływa również na to, jak niskoemisyjne będzie twoje wydarzenie.
Przez żołądek do serca
Wiemy, że o jakości wydarzenia często świadczy jedzenie – ale i tutaj możesz działać odpowiedzialnie. Najbardziej niskoemisyjny jest catering bezmięsny, najlepiej od lokalnego dostawcy.
Jeśli jednak klient nie jest gotowy na pełne menu vege (do czego gorąco zachęcam!), zadbaj, by mięso pochodziło z ekologicznych, lokalnych farm.
Planuj rozsądnie ilość posiłków i pomyśl o tym, co zrobić z nadwyżkami. Dziś dostępnych jest wiele rozwiązań – aplikacja Too Good To Go, jadłodzielnie, miejskie lodówki czy grupy społecznościowe. Droga jedzenia nie kończy się wraz z jego podaniem, zadbaj o to, co się stanie z tym, co zostało, by nie marnować żywności.
Transport, jedno z głównych źródeł emisji
Transport, obok scenografii, to jedno z największych źródeł emisji. Spaliny, długie dystanse, ciężkie ładunki – wszystko to zostawia ogromny ślad węglowy. Dlatego organizuj lokalnie. Poszukaj lokalnych dostawców techniki, multimediów czy scenografii. Wiem, że łatwiej jest pracować z zaufanymi partnerami i jeździć z nimi po Polsce, ale takich partnerów jest więcej, a przyroda i nierzadko twój budżet tylko na tym skorzystają. Planuj transporty odpowiedzialnie, wykorzystuj maksymalne pojemności pojazdów technicznych przy pakowaniu, proponuj zespołowi produkcyjnemu transport publiczny, jak pociągi i autobusy, a jeśli musicie jechać samochodem, to niech wszystkie miejsca w nim będą zajęte.
A co z gośćmi? Zamień komunikację z nimi w kampanię edukacyjną: pokaż, jak różny jest ślad węglowy podróży autem spalinowym i pociągiem, zorganizuj angażujący konkurs, włącz uczestników w tworzenie bardziej ekologicznego wydarzenia. Daj im poczucie, że mają na nie wpływ.
Druki, banery i gadżety – mniej znaczy lepiej
Zastanów się, czy naprawdę potrzebujesz materiałów drukowanych. Może całą komunikację da się przenieść do świata multimediów?
Jeśli druk jest niezbędny – wybieraj banery tekstylne zamiast PCV i zaplanuj ich upcykling, a jeśli już papier, to ekologiczny, a najlepiej z nasionami, który można zasadzić po wydarzeniu.
Event bez gadżetów, ale z finansowym wsparciem projektu społecznego, ekologicznego czy lokalnego – może być znacznie bardziej zapamiętany i zbudować lojalność twoich gości, niż kolejny kubek czy powerbank. A jeśli już musisz obdarować gości, to pomyśl o prezentach, które nie wylądują w śmietniku, jak subskrypcje StoryTella, czy EmpikGo, dostęp do inspirującej publikacji czy voucher na zadbanie o dobrostan.
Jako marketerzy stymulujemy też zachowania i przyzwyczajenia naszych gości, masz ogromny wpływ na to, w jaki sposób to zrobisz.
Scenografia – królowa wydarzeń
To dzięki niej wprowadzasz gości w świat marki i kreatywnej historii, jaka jest zaplanowana na ten rodzaj wydarzenia. Najpierw postaw na rozwiązania multimedialne – jeśli możesz i budżet na to pozwala, wykorzystaj je od recepcji po scenę Są wynajmowane, więc posłużą wielokrotnie. Jeśli natomiast budujesz więcej niż multimedia, potrzebujesz stworzyć interaktywne miasteczko, ścianki, czy ciekawe korytarze – projektuj z myślą o drugim życiu materiałów.
Buduj i planuj cykle życia każdego elementu scenografii i zalecaj jego ponowne wykorzystanie na kolejnych eventach. Możesz też zaplanować upcykling już na etapie koncepcji. Wybieraj materiały tak, by każdy z nich mógł zostać przetworzony. Elementy scenografii mogą później stać się wyposażeniem schronisk, placów zabaw czy recyklingowych warsztatów. Nie odkładaj tego tematu „na potem” – wtedy większość materiałów trafia na śmietnik.
Pamiętaj! Wynajem jest mniej emisyjny niż produkcja nowego.
Społeczna i etyczna strona zrównoważonego eventu
Zrównoważony event to nie tylko kwestie ekologii. W duchu ESG równie ważne są aspekty społeczne (S) i zarządcze (G).
- Planuj harmonogramy pracy, by zadbać o dobrostan i zdrowie twojego zespołu.
- Angażuj lokalne społeczności w organizację wydarzenia.
- Dbaj o równość płci i różnorodność – nie wykluczaj.
- Działaj etycznie i świadomie dobieraj partnerów w łańcuchu dostaw.
- Stawiaj na transparentność, jasne cele i oczekiwania.
- Na etapie planowania minimalizuj wszelkie ryzyka dyskryminacji, zachowań przemocowych, czy nieprawidłowości, a kiedy się zdarzą, reaguj.
Zmierz ślad węglowy i wyciągaj wnioski
Na zwieńczenie wszystkich działań zmierz ślad węglowy swojego wydarzenia. Możesz go oszacować na bazie wstępnego kosztorysu i porównać z tym końcowym. Sprawdź, ile ton CO₂ zostało wyemitowanych do atmosfery, a następnie przygotuj raport podsumowujący. Po co to robić? Taki dokument pomoże Ci przy kolejnych projektach – pozwoli wyciągnąć wnioski, wskazać obszary do poprawy i zaplanować działania jeszcze bardziej odpowiedzialnie.
Zyskasz także zaufanie klientów, którzy sami raportują emisje i docenią twoją świadomość.
Żadna zmiana nie dzieje się z dnia na dzień, ale to właśnie takie praktyki krok po kroku prowadzą do neutralności klimatycznej. Dołącz do tych, którzy już zaczęli tę drogę.