Życie z hobby? – wyniki badania

Z badania omnibusowego IQS96, przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS wynika, że harmonogram Polaków w dużej mierze pozwala na realizacje własnych pasji. Co druga osoba znajdująca czas na realizację własnego hobby twierdzi, że udaje jej się to pogodzić z życiem codziennym.
O autorze
1 min czytania 2015-09-18

Jak podkreśla Marta Rybicka, badaczka ilościowa W dzisiejszych czasach, kiedy tempo życia i nadmiar obowiązków powoduje, że często narzekamy na brak czasu, blisko połowa Polaków (45%) twierdzi, że znajduje jednak czas na realizację swoich pasji, co oznacza, że Polacy potrafią zadbać o siebie. Choć jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zdecydowanie częściej taką możliwość deklarują mężczyźni niż kobiety (54 vs 38%) oraz osoby młode, do 34 roku życia (średnio 52%), nieco rzadziej pracujące (spory udział uczących się, studentów), potem odsetek ten znacznie spada (do 39%).

Osoby, które znajdują czas na własne hobby twierdzą w większości (49%), że ilość czasu poświęcana pasjom średnio w tygodniu jest w ich poczuciu wystarczająca – w sam raz, aby pogodzić życie codzienne z hobby. Marta Rybicka podkreśla, że Polacy są coraz lepsi w zachowywaniu równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, ale spora grupa (33%) uważa jednak, że czasu tego jest za mało, chcieliby móc poświęcać go na swoje hobby zdecydowanie więcej (osoby powyżej 35 roku życia, z wyższym wykształceniem). Zaledwie co dziesiąty badany (10%) z tej grupy uważa, że hobby pochłania go zbyt mocno (dużo czasu) i są to najczęściej młodzi mężczyźni, uczący się/studiujący, a więc rzeczywiście dysponujący sporym budżetem czasu.

Badaczka z IQS zwraca jednocześnie uwagę, iż blisko co czwarty badany (23%) deklaruje brak czasu dla siebie, na swoje hobby i są to częściej osoby w wieku 25-34 lata (31%), czyli takie, które weszły w etap życia związany z zakładaniem rodziny, posiadaniem małych dzieci, co jest bardzo absorbujące i rzeczywiście może ograniczyć czas wolny.

Sporo osób (21%) miało kłopot z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o posiadanie czasu wolnego, częściej osoby powyżej 35 roku życia, mieszkańcy wsi lub najmniejszych miast, o słabszej pozycji materialnej. Prawdopodobnie pojęcie hobby stanowi dla tej grupy społecznej pewien rodzaj abstrakcji – dodaje Marta Rybicka.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najpopularniejsze hobby i sposoby spędzania wolnego czasu to sport (niedoprecyzowane czy kibicowanie czy uprawianie) i aktywność fizyczna (17%) oraz czytanie książek (10%). Pojawiały się również: robótki ręczne / majsterkowanie / modelarstwo (3%), ogród / działka / uprawa roślin i kwiatów (3%), gry komputerowe (3%), ale w zdecydowanie mniejszym wymiarze.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się