10 sprawdzonych sposobów na to, jak personalizować newslettery

E-mail Marketing

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

10 sprawdzonych sposobów na to, jak personalizować newslettery

Niedopasowanie treści do oczekiwań odbiorcy to jeden z większych grzechów, jakie dziś popełniają marketerzy. Skrzynki mailowe już dawno przestały być ogólnodostępne. Coraz częściej mail postrzegany jest jako prywatne miejsce, do którego adres znają tylko wybrani.

Jeśli więc Kasia, lat 30 z Krakowa zapisze się na Twój newsletter to spodziewa się otrzymywać na maila wiadomości adresowane właśnie do niej, a nie do Janka, lat 56, ze Szczecina. W przeciwnym wypadku, bardzo szybko znajdzie link wypisu i jedyne co od niej dostaniesz to e-mail marketingowego kosza.

Jak więc sprawić, aby Kasia czekała na maile od Ciebie?

Personalizować mailingi i newslettery! Dodatkowo pamiętać o unikalnych i użytecznych, a ponadto atrakcyjnych treściach. A już na sam koniec - cały czas mieć z tyłu głowy, że każdy adres e-mail, którego otrzymałeś, jest adresem Twojego czytelnika, odbiorcy czy klienta. Pamiętaj, że piszesz do człowieka, zwłaszcza wtedy, gdy mailing wysyłasz przez któryś z dedykowanych do tego systemów.

Kilka trików na to, aby mailing wysłany z systemu był jak list w kopercie!

Zacznijmy od koperty, mailing możesz spersonalizować bowiem już na jego pierwszej, wierzchniej warstwie. Wszak personalizacja nie dotyczy tylko treści, ale i:

  • nazwy nadawcy,
  • e-maila nadawcy,
  • tematu wiadomości,
  • preheadera.

Każdy z tych elementów może być bardziej atrakcyjny, jeśli opracujesz go mniej szablonowo i wykorzystasz informacje, które masz o Twoim odbiorcy. Bo to właśnie powyższe elementy decydują o tym, czy otworzy on maila od Ciebie, czy też nie.

Jeśli po otwarciu skrzynki odbiorca zobaczy maila:

… to musiałby być w długiej kolejce do dentysty, żeby go otworzyć. Jeśli nie jest... to raczej tego nie zrobi.

Gdyby jednak po otwarciu skrzynki zobaczył maila:

… jest dużo większa, szansa że zaciekawisz go swoją ofertą.

Jak jeszcze można personalizować mailingi?

1. Po imieniu

Imię to jeden z najczęstszych elementów wykorzystywanych do personalizacji. Jest jednak bardzo skuteczny, bo przyciąga uwagę odbiorcy. Możesz je wstawić w powitaniu (np. Witaj, Janku) czy też w treści wiadomości (np. W tym miesiącu przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie, Szymku, wyjątkowe oferty i promocje). Systemy do e-mail marketingu pozwalają na automatyczną odmianę imion przez przypadki, co sprawia, że użyte imię jest od razu w odpowiedniej formie.

To, co ważne w tej personalizacji, to aby nie przesadzić. Jeśli w każdym zdaniu dodawać będziesz imię Twojego odbiorcy, stanie się to sztuczne i uciążliwe, a ponadto czytelnik może uznać, że spoufalasz się aż nadto. Więc subtelnie i z rozwagą, lecz po imieniu.

2. Ze względu na płeć

Płeć to kolejna cecha, po której można łatwo i mądrze personalizować. Nie chodzi o użycie jej w temacie wiadomości (np. “Kobieto, oferta dla Ciebie” - o nie!), lecz o takie dobranie produktów w mailingu promocyjnym, aby zainteresować kobietę. Bo przecież męskie spodnie, kosmetyki czy literatura nie będą tak atrakcyjne, jak produkty dopasowane do kobiecych potrzeb.

Jedyne wytłumaczenie, kiedy mężczyzna otrzymuje mailing z kobiecymi produktami, to wtedy, gdy przypominasz mu o zbliżającym się święcie kobiet i proponujesz zakup prezentu dla jego np. żony.

3. Ze względu na miasto

Jeśli mailing z informacją o Twoim nowo otwartym sklepie w Wałbrzychu wyślesz do mieszkańców Olsztyna, marna szansa, że ktoś z tego miasta na nie przyjedzie. Możesz więc tak spersonalizować mailing, aby informacje o wydarzeniach w konkretnych województwach docierały tylko do zainteresowanych.

4. Po wieku lub dacie urodzin

W tym wypadku “z rozwagą” nabiera podwójnej mocy. Mało kto lubi, gdy wypomina mu się wiek. Możesz jednak tę informację użyć np. wysyłając personalizowany mailing urodzinowy z promocją do wykorzystania tylko w tym wyjątkowym dniu.

5. Po zainteresowaniach

Mając odpowiednie systemy do monitoringu Twojej strony lub e-sklepu, jesteś w stanie poznać zainteresowania Twoich subskrybentów. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, abyś te informacje wykorzystał, personalizując mailing. Jeśli wcześniej wspomniana już Kasia przygląda się często sprzętom AGD, wyślij jej mailing z rabatem na najnowszy Termomix. Jankowi ze Szczecina za to możesz podesłać promocję np. na nowy telewizor, jeśli to je oglądał w ostatnim czasie.

6. Po lojalności

Pomysłów na to, jak doceniać lojalnych subskrybentów jest wiele. Możesz na przykład raz na jakiś czas przygotować mailing ze specjalną promocją dla nich, podkreślając w nim, że dziękujesz im za to, że są z Tobą. Będzie to rodzaj nagrody, za to że otwierają maile zawsze i sporo klikają.

To, jak doceniać będziesz lojalność, w dużej mierze zależy od specyfiki Twojego produktu czy marki i odbiorców, jakich posiadasz. Pamiętaj jednak, że każdy lubi być doceniany.

7. Po ostatnich zakupach

Jeśli masz e-sklep i monitorujesz, co kupują Twoi subskrybenci, zrób z tego pożytek w personalizowanych mailach. Wyślij maila do Kasi:

Witaj, Kasiu!
Ostatnio kupiłaś u nas czerwony Termomix. Mamy teraz do niego super dodatki.
Jeśli zdecydujesz się jeszcze dziś je zakupić, otrzymasz od nas rabat w wysokości 30%.

Możliwości wykorzystania informacji o zakupach jest bardzo wiele. Możesz prosić o opinie o produkcie, ofiarować rabat, produkty uzupełniające w niższej cenie czy inne gratisy.

Pamiętaj jednak, że ta forma wymaga większego zaangażowania i skrupulatności. Jeśli bowiem wyślesz maila z promocją na nowy telefon komuś, kto właśnie go kupił, zamiast lojalnego klienta zyskasz poirytowanego już-nie-klienta.

8. Po dniu tygodnia

Jeśli dziś środa, wykorzystaj to. Może dziś jest ostatni dzień miesiąca albo zmiana czasu na zimowy. Te wszystkie informacje możesz wykorzystywać w mailingach. Uciekający czas, krótkie terminy i znikające promocje wpływają na szybkość decyzji zakupowych. Skorzystaj z tego.

9. Po tym, gdzie się “poznaliście”

Miejsc, w których możesz mieć formularz zapisu na newsletter, jest zazwyczaj sporo. Dedykowane landing page, firmowy blog, stoisko na targach czy promocja w sklepie stacjonarnym. Jeśli skrupulatnie będziesz dbać o higienę swojej bazy i zapisywać te informacje, to możesz je skutecznie użyć w mailingu, np. wysyłając do bazy uczestników targu mailing z podziękowaniem za wizytę na stoisku i promocji w Twoim sklepie.

10. Po stanowisku lub branży

Witaj, marketerze; Cześć, inżynierze; Dzień dobry, profesorze. Tak lub w inny sposób możesz sprawić, że mailing będzie dedykowany konkretnej branży. Bardzo ważny jest tu wtedy content dynamiczny, który sprawi, że marketer dostanie informację o najnowszych trendach w branży, a profesor o nowych artykułach naukowych.

 

Wnioski?

E-mail marketing już dawno przestał być kanałem, w którym mówi się do wszystkich w jednakowy sposób. Subskrybenci stali się wymagający, filtry antyspamowe precyzyjne, a skrzynki mailowe bardziej personalne. To kanał wymagający, ale jakże skuteczny, jeśli podchodzi się do niego z pomysłem!

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij