fot. pexels.com
Konsumenci stale ewoluują i oczekują, a wręcz wymagają od marek, aby te znały ich jak najlepiej, trafiały do nich z właściwym przekazem, i co najważniejsze, spełniały ich potrzeby, dopasowywały się do ich stylu życia, wymagań, wyznawanych wartości. Biorąc pod uwagę ogromny wzrost znaczenia rzeczywistości cyfrowej w życiu ludzi, a także możliwości, jakie oferuje, coraz trudniej jest sprostać tym wymaganiom. W dodatku konsument nie lubi czekać, chce konkretnej oferty teraz. Jeśli jej nie otrzyma, szuka dalej, a przy stale rosnącej konkurencji na rynku, szczególnie w obszarze e-commerce, nie jest to dla niego problemem. Dlatego tak ważne jest jego dokładne poznanie, aby móc go zatrzymać, zainteresować, zaspokoić jego potrzebę, zaoferować to, czego dokładnie potrzebuje w tej konkretnej chwili.
Zobacz również
Marka powinna skupiać się na budowaniu bliskiej relacji z konsumentem, poprzez zapewnianie pozytywnych doświadczeń w każdym możliwym kontakcie z nią. Gdy mamy do czynienia z tysiącami czy nawet milionami klientów, dokładne poznanie i przeanalizowanie każdego z nich, a następnie spersonalizowanie pod niego przekazu i działań staje się niezwykle trudne i czasochłonne. Dzięki wykorzystaniu marketingu kognitywnego, nowych technologii, właściwie przetworzonym danym i insightom, marketerzy mogą tworzyć nowe, dynamicznie dostosowywane do indywidualnego klienta punkty styku z marką, a także zaprojektować unikalny przekaz, doświadczenia, mikromomenty i wrażenia, które efektywnie wpłyną na więź budowaną pomiędzy nim a marką.
Dane podstawą nowego podejścia
Podstawą nowego podejścia do marketingu są dane i dlatego przedsiębiorstwa zbierają przeróżne informacje dotyczące konsumenta, m.in. aktywności w mediach społecznościowych, dokonywanych transakcji płatniczych online, przeglądanych strony www i mobilnych oraz portali aukcyjnych. Dzisiaj problemem nie staje się zebranie kluczowych informacji o potencjalnym kliencie, ale ich właściwa analiza i przetworzenie. Dlaczego proces ten jest trudniejszy niż kilka lat temu?
Problemem jest szybkość powstawania nowych informacji na temat klientów, a także to, że nie każdy specjalizuje się w IT i pracy z dużymi ilościami danych. Według badań, firmy nie wykorzystują aż 88 procent dostępnych o konsumentach informacji* – są to tzw. dark data, np. zdjęcia, nagrania audio czy video. Jest to strata niezwykle spowalniająca rozwój biznesu. Tym bardziej, że dane te, przy pomocy przeznaczonych do tego celu systemów oraz rozwiniętej sztucznej inteligencji, mogą zostać wykorzystane i skorelowane z innymi dostępnymi informacjami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W efekcie umożliwia to pozyskanie nowych, unikalnych insightów, zwiększenie efektywności podejmowanych działań, a także stworzenie unikalnych, indywidualnych doświadczeń dla konsumenta. Biorąc pod uwagę również fakt, że 60% CMO widzi potencjał i deklaruje chęć wprowadzenia w ciągu najbliższych lat wykorzystywania insightów bazujących na dokładnych danych o konsumencie w kampaniach*, warto zastanowić się już teraz na wdrożeniem takiego rozwiązania w swojej firmie. Nie zostawaj w tyle, im wcześniej zwiększysz swoją efektywność, tym większą przewagę konkurencyjną możesz zyskać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Takie sprostające obecnym wymaganiom i potrzebom marketerów kompleksowe rozwiązania w zakresie marketingu kognitywnego, przetwarzania danych, ich wizualizacji oraz pozyskiwania nowych insightów oferuje m.in. IBM. Firma dostarcza wielu wyjątkowo dopracowanych rozwiązań z obszaru marketingu nowej generacji, a stworzone przez nią rozwiązanie staje się odpowiedzią na nurtujące problemy przedsiębiorców, którzy chcą jak najlepiej poznać swoich potencjalnych i obecnych klientów.
AI przyszłością biznesu
Jak pewnie zauważyliście, wkraczamy w erę, w której kluczowe dla biznesu staje się wykorzystanie zaawansowanej sztucznej inteligencji. Odgrywa ona coraz większą rolę w procesach związanych z analizą danych, tworzeniem strategii i planów działań, czy szukaniem i wyznaczaniem korelacji pomiędzy czynnikami. AI jest technologią przyszłościową, która będzie pomagać i powoli przejmować zadania, którym ludzie z powodu liczby danych, braku czasu, czy po prostu braku kompetencji, nie będą w stanie sprostać. W trend ten wpisują się znakomicie rozwiązania oferowane przez IBM, wśród których warto przyjrzeć się niezwykłemu i kompleksowemu rozwiązaniu, jakim jest IBM Watson.
IBM Watson Analytics dzięki wykorzystaniu danych o Twoich klientach, dostarcza dokładnych insightów ich dotyczących i przedstawia wizualizacje różnych możliwości, planów działań oraz obszarów, na których warto się skupić, żeby podnieść wydajność. Dzięki niemu będziesz w stanie znacząco wpłynąć na efektywność działań i szybko identyfikować okazje i możliwości, których wcześniej albo nie brałeś pod uwagę, albo o nich nie wiedziałeś. Z kolei IBM Watson Customer Experience Analytics zwizualizuje ścieżki zakupowe klientów, zwiększy wskaźniki konwersji oraz zoptymalizuje drogi prowadzące do zakupu. Wśród rozwiązań, dostępny jest także IBM Watson Campaign Automation, czyli platforma marketingowa ułatwiająca działania email marketingowe, zarządzanie danymi czy też zwiększanie zaangażowania użytkowników mobilnych.
Bądź na bieżąco i zyskuj przewagę
Wiedza jest istotną przewagą w biznesie, dlatego IBM kładzie także duży nacisk na dzielenie się nią i uświadamianie przedsiębiorców o możliwościach i korzyściach wynikających z nowoczesnych rozwiązań marketingowych. Jeśli słyszałeś o automatyzacji, programmatic media buying, AI czy data-driven creativity, ale nie wiesz, czym są i jak je wykorzystać, a nie chcesz pominąć czegoś istotnego, co może poprawić znacząco efektywność w Twojej firmie, odwiedź koniecznie stronę i zapoznaj się z dostępnymi tam materiałami oraz proponowanymi rozwiązaniami. Ponadto znajdziesz na niej wiele interesujących artykułów, przewodników i materiałów video dotyczących nowej ery marketingu, analityki, budowania relacji online czy real-time marketingu, a także zapoznasz się z wieloma case study dotyczącymi wdrożeń i wykorzystania nowoczesnych rozwiązań marketingowych oraz ich wpływu na zwiększenie sprzedaży i efektywności.
Wśród kwestii związanych z marketingiem on-line, wyjątkowo istotny jest także prawidłowo przeprowadzony proces oceny swoich działań, w celu jak najlepszej ich optymalizacji. Jeśli masz z tym kłopot albo chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak oceniać działania, jakie pytania sobie zadać i na jakie istotne kwestie zwrócić uwagę, zachęcamy do zapoznania się z kompleksowym poradnikiem przygotowanym przez IBM. Możesz go bezpłatnie pobrać na stronie.
*Źródło danych: IBM
Artykuł powstał we współpracy z IBM.