Kim jest typowa polska e-konsumentka?
Typowa kupująca on-line jest młoda, mieszka w dużym mieście – powyżej 500 tys. mieszkańców i ma wyższe wykształcenie. Tak wynika z kwietniowego badania Ceneo.pl przeprowadzonego na grupie prawie 1600 respondentów, z czego Panie stanowiły blisko 56% (łącznie ok. 890 respondentek). Wśród nich największą grupę tworzyły te w przedziale wiekowym między 21 a 40 rokiem życia – łącznie aż 57,3%. Ponadto, prawie 1/4 internautek (24,5%) pochodzi z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz jest w związku małżeńskim i ma dzieci – aż 41%. Wśród ankietowanych były też i Panie będące w związku małżeńskim, jednakże nie mających jeszcze dzieci – 17% ankietowanych. Z badania wynika także, że osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie stanowią największą grupę kupujących online – 38,5%. Natomiast osoby z wykształceniem gimnazjalnym (4,9%) i zasadniczym zawodowym nie przekroczyły łącznie 11% badanych. – 6%. Dodatkowo zaledwie 7,9% kobiet zadeklarowało, że nie kupuje wcale w Internecie. Te, które to robią decydują się na to kilka razy w roku (55,3% ankietowanych) lub nawet kilka razy w miesiącu (32,7%). Natomiast są i takie miłośniczki zakupów w sieci, które decydują się na to nawet kilka razy w tygodniu (2,9%)
Zobacz również
Czego szukają i co kupują kobiety w Internecie?
Polki zapytane o to, czego najczęściej poszukują w Internecie wskazały na takie kategorie jak: Odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), Dom i wnętrze (44,5%), Zdrowie i uroda (43,7% ) oraz Książki i muzyka (39%) i Dla dziecka (33%). Można zauważyć zdecydowaną korelację między tym, czego Polki szukają w sieci, a tym co faktycznie kupują. Jeśli już Polki zapytane o to, czego najczęściej poszukują w Internecie wskazały na takie kategorie jak: Odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), Dom i wnętrze (44,5%), Zdrowie i uroda (43,7% ) oraz Książki i muzyka (39%) i Dla dziecka (33%). Można zauważyć zdecydowaną korelację między tym, czego Polki szukają w sieci, a tym co faktycznie kupują. Jeśli już znajdą w sieci produkty, których szukały, podobają się im i są w dobrej cenie, to decydują się na ich zakup. Przeprowadzone w kwietniu badanie Ceneo.pl wskazuje, że zdecydowana większość kobiet (56,7%) w Internecie kupuje właśnie ubrania i buty. Potwierdzają to również dane popularności tej kategorii w całej porównywarce. W pierwszym kwartale tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 59% wzrosła jej popularność. Ten sam trend można zauważyć w kategorii biżuteria i zegarki, w której wzrost był o 30%.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Do najpopularniejszych i najczęściej poszukiwanych modowych produktów wśród Pań są sukienki, marynarki i żakiety oraz przeróżne rodzaje butów. – Polki w sklepach internetowych poszukują głównie modnych ubrań, a jednocześnie innych niż te, które można kupić w sieciowych butikach. Z roku na rok coraz więcej klientek odwiedza nasz sklep internetowy, widać, że coraz odważniej ubierają się w Internecie – mówi Milena Bieńkowska, właścicielka sklepu MagiaSzafy.pl, stylistka. Zwracają wtedy przede wszystkim na ich wygląd (w tym fason, kolor, materiał, z którego są wykonane), czytają porady pozwalające im określić, czy dana rzecz pasuje do ich sylwetki, w dalszej dopiero kolejności kierują się ceną – dodaje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czołówce najczęściej kupowanych produktów w Internecie uplasowały się również kosmetyki, w tym perfumy, na które wskazało 37,5%. Całkiem podobny odsetek Pań, w tym przypadku nieco prawie 34% ankietowanych, decyduje się na zakup książek i płyt CD w sieci. Porównywalnie wysoki procent kobiet (33,3% ankietowanych) wybiera podczas e-zakupów artykuły do domu i wnętrz, a na sprzęt sportowy decyduje się jedynie 8,9% ankietowanych Polek. Sprzęt elektroniczny, typu laptopy, telefony komórkowe czy komputery, wybiera i kupuje niewiele ponad 8,6% respondentek. Podczas gdy ankietowani Panowie, w ponad 60% wskazali na Komputery jako kategorię najczęściej przez nich odwiedzaną. Natomiast, na pytanie co najczęściej kupują w sieci, wskazali, w odróżnieniu od Pań, na sprzęt RTV i AGD (53,6%) oraz na książki i płyty CD 31,2%. Co może być ciekawe, wśród pozostałych odpowiedzi, poza tymi wskazanymi w ankiecie, najczęściej padały artykuły zoologiczne w przypadku Pań i artykuły motoryzacyjne w grupie Panów.
Czego nadal kobiety obawiają się kupować w sieci?
Liczba polskich amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Produkty, które tylko z pozoru wydają się być trudne do kupienia w Internecie, okazują się tymi, które także znajdują swoich zwolenników. Jednakże nadal w ofertach sklepów internetowych są i takie, które wzbudzają większe obawy wśród kupujących. Internautki zapytane o to, czego raczej nie kupiłyby w sklepie internetowym w znacznej większości wskazały na leki – prawie 60% ankietowanych. W zeszłym roku w podobnym badaniu największy odsetek internautek bała się kupować żywność (36,5%). Ponadto, nadal spora liczba Polek ma obawy przed kupowaniem butów (35,8% ankietowanych). W zeszłorocznym badaniu, 74% respondentów zapytanych o to, dlaczego nie kupuje odzieży i butów w sieci wskazała, że obawia się, iż nie dopasuje odpowiedniego rozmiaru.
Kobiety lubią kupować dla innych
Mówi się, że zakupy są domeną kobiet. Spędzają one w sklepach znacznie więcej czasu niż mężczyźni, a godzinami potrafią przeglądać, porównywać, dopasowywać i kupować produkty. Dla wielu z nich to nie tylko obowiązek, ale i forma spędzania wolnego czasu, często kojarzona z przyjemnymi emocjami. – Zaryzykuję stwierdzenie, że kobiety dość znacząco różnią się od mężczyzn jeśli chodzi o podejście do zakupów online, ze szczególnym uwzględnieniem zakupów odzieży i obuwia. Kobiety bardziej identyfikują się z marką, są bardziej skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Widzimy to choćby po takich parametrach jak czas wizyty, liczba odsłon, liczba oglądanych opisów czy filmów produktowych, a także czas spędzany na stronie poszczególnych produktów. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów – komentuje Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce, Answear.com. Kobiety poza tym, że lubią kupować nowe rzeczy dla siebie, bardzo chętnie udają się do e-sklepu na zakupy dla swoich najbliższych. Nieco ponad 91% pytanych Polek w badaniu Ceneo.pl wskazało, że kupuje zawsze coś dla siebie, a dodatkowo aż ponad 42,3% dla swoich dzieci i kolejne 38,8% dla swoich partnerów.
Kobiety kupują z głową
Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Znaczna większość z nich (ponad 54 badanych) podczas takich zakupów ubrań, butów czy dodatków nie wydaje więcej niż 300 zł. Blisko co trzecia z Pań (34,2%), nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł. Zaledwie 1,7% badanych Pań wskazało, że na jednorazowe zakupy wydaje powyżej 1000 zł.
Coraz więcej Polek wie, że w Internecie mogą kupować produkty w niższych cenach. Są również coraz bardziej świadomymi konsumentkami: porównują ceny produktów, zwracają uwagę na wiarygodność e-sprzedawców, a to jest niezwykle cenne w tak zwanym „smart shoppingu”. Jego idea polega na umiejętności wyszukiwania okazji cenowych, tańszych produktów i zakupach produktów o dobrej jakości w niższej cenie. Aż ponad 84,6% pytanych Polek wskazało, że to właśnie niższa cena niż w tradycyjnym sklepie skłania je do zakupów w sklepach internetowych. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, Panie wskazały również, że, opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9% pytanych). Prawie połowa Polek zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%). Wyniki tegorocznego badania potwierdzają zatem , że Polki coraz częściej decydują się na zwane „mądre, przemyślane kupowanie”.
Biorąc pod uwagę fakt, że średnia oszczędność dzięki zakupom w Internecie wynosi około 25%, całkowicie zrozumiałe jest stale rosnące zainteresowanie Polek tą formą kupowania. Tendencję tę można również zauważyć w ilości użytkowników porównywarki, z roku na rok przybywa kobiet doceniających ich właściwości. Jeszcze w lutym 2012 kobiety stanowiły 2 mln wśród wszystkich użytkowników Ceneo.pl, podczas gdy już w tym roku liczba ta oscyluje w granicach 2,4 mln.
– Badania dotyczące postaw finansowych systematycznie potwierdzają, że Polacy, w tym Polki, oszczędzanie z całym przekonaniem popierają, ale rzadko kiedy wdrażają w życie. Paradoksalnie jednak pewnych przejawów walki z rozrzutnością coraz częściej można się doszukać właśnie na polu zakupowych łowów. Po dwóch minionych dekadach mnożących się na rynku i nabywanych garściami produktów, dziś jedną nogą wchodzimy w erę konsumenta 2.0, przebierającego w ofertach, nie chcącego przepłacać, ważącego relację ceny do jakości. Te coraz bardziej świadome postawy rozwijają się na gruncie nowych technologii i nowych idei, wobec których kobiety zawsze były otwarte. Porównują więc ceny towarów w Internecie, korzystają z programów lojalnościowych i odważniej sięgają po niemarkowe zamienniki. Tym samym, zwłaszcza gdy mowa o większych wydatkach, dłużej, ale i dokładniej przygotowują się do decyzji o zakupie – komentuje Malwina Wrotniak, analityk serwisu Bankier.pl.
Jak zatem wynika z najnowszego badania Ceneo.pl, Polki lubią kupować w Internecie, najchętniej odzież, obuwie, dodatki oraz kosmetyki i artykuły do domu. Robią to na pewno kilka razy w roku. Nadal jeszcze obawiają się zakupów leków i żywności w Internecie. Kupują dla siebie i najbliższych, a na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków nie wydają więcej niż 300 zł. Głównym zaletami sklepów internetowych są dla nich atrakcyjne ceny oferowanych produktów, ale kiedy kupują ubrania, buty i dodatki równie ważne są dla nich opinie innych kupujących, dokładne opisy produktów i szybki czas realizacji zamówienia.