TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kampanie wstrzymywane z dnia na dzień? To już było!

Kampanie wstrzymywane z dnia na dzień? To już było!
Zaburzenia, jakie w branży reklamowej spowodowała epidemia koronawirusa, są podobne do zamieszania przy wprowadzaniu RODO, kiedy kampanie były wstrzymywane z dnia na dzień. „Odbudowa po RODO” była szybka i sprawna. Odbudowa po epidemii, mimo pewnych analogii, rodzi więcej wątpliwości.
O autorze
2 min czytania 2020-04-06

Obecna sytuacja związana z epidemią koronawirusa i jej wpływem na branżę reklamową przypomina mi nieco – przy zachowaniu proporcji – zawirowania na rynku, jakie wywołało wprowadzenie RODO. Wtedy także klienci z dnia na dzień wstrzymywali kampanie i wycofywali budżety. Niektórzy na miesiąc-dwa, inni do końca kwartału lub roku. Niepewność była podobna. Dziś, tak jak wtedy, nie sposób określić, jak długo potrwa kryzys i jak szybko się odbudujemy.

Oczywiście podobieństwa są powierzchowne, a obecna sytuacja jest znacznie poważniejsza. Epidemia będzie miała dalekosiężne, makroekonomiczne skutki. Wprowadzenie RODO w porównaniu z epidemią koronawirusa było tylko niewielkim zakłóceniem, które dotknęło przede wszystkim podmioty, których biznes opierał się na e-mail marketingu oraz hurtowni danych (ciastek).

E-commerce zyskuje, ale jak długo?

Tej niepewności wcale nie zmniejszają doraźne zmiany, jakie obserwujemy w branży. Tak, klienci kładą większy nacisk na produkty i usługi online; zyskuje e-commerce. To jednak zjawisko chwilowe, które potrwa do wyczerpania zapasów w magazynach. Łańcuchy dostaw zostały poważnie zaburzone, podobnie produkcja. Najnowsze doniesienia z Chin pokazują, że pobudzenie gospodarki jest znacznie trudniejsze niż jej zatrzymanie. Wiele fabryk w Chinach pracuje na 50 proc. możliwości lub mniej, bo spadła liczba zamówień ze zmagającej się z epidemią Europy i Ameryki.

Pytań o odbudowę po epidemii jest coraz więcej. Ludzie tracą pracę, firmy tracą przychody. Popyt na dobra i usługi zmaleje. Ten popyt, który zostanie, przesunie się w kierunku dóbr podstawowych i pierwszej potrzeby.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nasuwa się pytanie – co to oznacza dla reklamy? Czy kampanie mają się skupiać na produktach takich jak chleb czy benzyna?

Zadbanie o wizerunek – pierwszy krok do odbudowy

Na dziś wydaje się, że najlepszym kierunkiem działania są kampanie wizerunkowe, podtrzymujące świadomość marki i kontakt z odbiorcami. W obecnej sytuacji konsumenci bowiem nie zdecydują się na kupno samochodu czy kredyt hipoteczny, to jasne. Obecnie każdy szuka innego sposobu na komunikację swojej marki, a wielu klientów solidaryzuje się z użytkownikami w trudnym okresie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Po wprowadzeniu RODO lato i wakacje przyniosły powrót do normalności. Nowe regulacje zostały oswojone, a klienci zaczęli wracać z kampaniami. Nie wszystko było tak, jak wcześniej – niektórzy klienci zmniejszyli swoje zaangażowanie, inni wycofali się całkowicie np. z e-mail marketingu. Pojawili się nowi klienci i budżety.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mam nadzieję, że i tym razem lato i wakacje także przyniosą ulgę i początek powrotu do normalności. Być może moja analogia epidemii z wprowadzaniem RODO jest nieco na wyrost, ale chciałabym, by normalność po epidemii powróciła równie szybko, jak wtedy. 🙂