E-mail marketing na przełomie 2013/2014

E-mail marketing na przełomie 2013/2014
Charles Dickens w “Opowieści o dwóch miastach” użył kiedyś zwrotu: “It was the best of times and it was the worst of times.” W swojej oryginalnej formie doskonale oddaje on to, jak burzliwy był rok 2013 dla e-mail marketingu.
O autorze
2 min czytania 2014-01-23

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Niekończące się zmiany w serwisie Gmail, filtrowanie newsletterów do osobnych folderów czy rosnące wymagania klientów sprawiły, że e-mail marketing został poddany solidnej próbie wytrzymałościowej.

Z perspektywy końca roku, możemy jednak powiedzieć, że mimo swojego wieku (e-mail ma już 42 lata) przetrwał ten maraton wyzwań z wynikami godnymi Haile Gebrselassie:

  • wartość rynku reklamy email marketingowej wzrosła w Polsce do 128.000.000 zł (Raport “E-mail Marketing”, Interaktywnie.com),
  • średni wskaźnik otwarć mailingów wzrósł do 19.32%, a średni wskaźnik kliknięć do 6.51%,
  • zysk z inwestycji dla e-mail marketingu wyniósł 2800%, pozostawiając te medium komunikacji na szczycie zestawienia zyskowności wszystkich kanałów reklamy internetowej.

Najważniejsze trendy e-mail marketingowe, które warto zapamiętać z 2013 roku

1) Nowe zasady skutecznego doręczania mailingów

Zarówno Gmail jak i polskie serwisy pocztowe (o2.pl, Interia.pl) skłaniały się w zeszłym roku ku filtrowaniu wiadomości handlowych do osobnych folderów. Większość branżowych badań pokazała jednak, że katalogowanie newsletterów nie wpływa negatywnie ani na wskaźniki responsywności emaili, ani na sprzedaż i konwersje. Usilne namawianie subskrybentów aby przenosili Twoje mailingi z folderu “Promocje” do folderu “Główne”, mija się więc z celem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyraźnym trendem jest natomiast co raz większy nacisk na tzw. zaangażowanie subskrybentów. O tym, czy wiadomość trafi do folderu ze spamem nie decydują wyłącznie słowa kluczowe, ale w dużej mierze to jak często otwierane i klikane są nasze newslettery.

2) Kolejny rok mobile

W branży marketingu internetowego słychać głosy, że 2013 był “kolejnym rokiem mobile”. W przypadku email marketingu możemy jednak powiedzieć, że był to pierwszy rok, kiedy popularność otwierania newsletterów na urządzeniach przenośnych wzrosła tak dynamicznie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sierpniowe badanie wśród Klientów GetResponse wskazało, że ok. 21% otwarć mailingów to tzw. “otwarcia mobilne”. W grudniu 2013 było to już ponad 30%. Warto wspomnieć, że w USA ten wskaźnik prześcignął już liczbę newsletterów otwieranych na laptopach i komputerach PC.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3) Automatyzacja email marketingu

Rok 2013 pokazał, że marki, które były w stanie maksymalizować wskaźniki responsywności swoich kampanii e-mailowych oraz sprzedaż, umiejętnie łączyły wysyłki masowych mailingów z komunikacją automatyczną, tj:

  • automatyczne wiadomości powitalne, czy całe ich serie (tzw. welcome packs),
  • autorespondery dostarczające przydatnych treści subskrybentom,
  • triggery, czyli wiadomości wysłane w odpowiedzi na akcję klienta (otwarcie mailingu, kliknięcie w link, etc.).

Indywidualna komunikacja, która może być tworzona już od kilku lat za pomocą profesjonalnych platform do email marketingu, stała sie w 2013 roku wyróżnikiem najskuteczniejszych kampanii e-mail marketingowych.

Trendy na 2014, czyli jakie elementy dodać do swojej strategii?

Trendy na rok 2014 wynikają bezpośrednio z głównych nurtów email marketingu w roku 2013. Trzy najważniejsze z nich to:

  • responsywny design mailingów, który pozwoli odbiorcom kupować za pomocą newsletterów otwieranych na urządzeniach mobilnych,
  • budowanie zaangażowanie z subskrybentami poprzez dostarczanie nie tylko ofert sprzedażowych, ale również treści w celu maksymalizacji dostarczalności kampanii,
  • wdrożenie komunikacji 1-do-1 (autorespondery) w celu podtrzymania indywidualnych relacji z subskrybentami.
 
 

Więcej o e-mail marketingu będzie można się dowiedzieć podczas cyklu szkoleń Email Marketing Maraton, które odbędą się w 5 miastach Polski. We wtorkowym (tzn. wysłanym 29.01) newsleterze poinformujemy jak zdobyć wejściówkę na spotkanie w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie lub Sopocie – zapraszamy do subskrybcji.