ATL is (not) dead – czyli czy można być innowacyjnym w tradycyjnych mediach?

ATL is (not) dead – czyli czy można być innowacyjnym w tradycyjnych mediach?
Innowacyjna kampania. Innowacyjne podejście. Innowacyjne medium. Innowacyjny produkt. Ostatnio w tzw. branży wszystko jest innowacyjne i wszystko jest innowacją. "Innowacja", tak jak kiedyś "kreatywność", stała się słowem kluczem, który otwiera wszystkie drzwi w branży.
O autorze
2 min czytania 2014-02-10

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Czy nie zastanawia Was jednak fakt, że coraz rzadziej używa się słowa „innowacyjność” do określenia kampanii, które pojawiają się w tzw. tradycyjnych mediach? Kiedy ostatnio słyszeliście o innowacyjnej reklamie radiowej albo o innowacyjnym ogłoszeniu w gazecie? Czy to znaczy, że innowacyjny ATL to oksymoron, a innowacyjne mogą być już tylko działania w digitalu? Moim zdaniem zupełnie niesłusznie odbiera się cechę innowacyjności mediom, które są z nami od dziesięcioleci. Przykłady? Proszę bardzo.

Peruwiański University of Engineering and Technology, aby przyciągnąć do siebie nowych studentów wystawił na obrzeżach Limy innowacyjny billboard, który oprócz informowania o naborze na studia techniczne pokazywał, do czego tą wiedzę można wykorzystać. A można wiele. Na przykład stworzyć innowacyjne urządzenie, które w miejscu, gdzie praktycznie nie ma wód gruntowych, pobiera wilgoć z powietrza i produkuje wodę.

Albo innowacyjny citylight dla francuskiego sklepu online z ubraniami. Nośnik, na którym ubrana w modne ciuchy piękna modelka zachęcała do kupienia najnowszej kolekcji, został wymyślony jako coś znacznie więcej, niż zwykły citylight. To urządzenie, na którym wyświetlany layout (modelka w ubraniu) sprzężony był ze stacją pogodową. Zatem w czasie deszczu citylight polecał parasole, w zimne wieczory płaszcze, a w ciepłe dni zwiewne sukienki.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Albo przykład z Hiszpanii. Innowacyjny outdoor, którego zadaniem było przeciwdziałanie przemocy dorosłych w stosunku do dzieci. Nośnik został zaprojektowany tak, aby mijający go dorośli mogli zobaczyć na nim komunikat o tym ważnym problemie, ale mijające ten sam nośnik dzieci, widziały na nim numer infolinii, pod którym w razie potrzeby mogą uzyskać pomoc.

Albo innowacyjne ogłoszenie w magazynie WIRED. Na pozór zwykła prasowa reklama pokazująca, że nowy smartfon, oprócz całego mnóstwa technicznych gadżetów, ma jeszcze różnokolorowe obudowy. Niby nic takiego, ale kreatywnym udało się w znaleźć sposób, aby pokazać, że smartfon na ogłoszeniu prasowym FAKTYCZNIE zmienia kolory. Wystarczy tylko nacisnąć kolorowy punkt w gazecie, a telefon natychmiast zmieniał się z czerwonego w niebieski i z zielonego w szary. Można być innowacyjnym w princie? Można.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

A w radiu? Czy da się być innowacyjnym w tak starym medium jak radio? Tak. I wystarczy do tego 15 sekund. Jeden z dealerów BMW, za pośrednictwem rozpoznającej głos aplikacji Siri (bezdotykowy asystent w smartfonach Apple), wpisał w kalendarze ludzi słuchających spotu dokładną datę dni otwartych, trasę dojazdu i aby upewnić się, że wszyscy słuchacze radiówki na dni otwarte dotrą, ustawił im w smartfonach odpowiednie przypomnienie o tym wydarzeniu. Zwykły spot radiowy, a taki innowacyjny, prawda?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy zatem można być innowacyjnym w ATLu? Można. Przykładów innowacyjności w tradycyjnych mediach jest całe mnóstwo i wierzę, że będzie ich więcej. Bo innowacyjność, to nic innego, jak kreatywność, która przecież żywi się wszystkim dookoła. A skoro przez tyle lat żywiła się kulturą, sztuką, socjologią i psychologią, to teraz równie łatwo może pożywić się i technologią. Smacznego!

PS

Zachęcam do zgłaszania innowacyjnych kampanii do konkursu Innovation Award Media Trendy. Czekamy na wszelkie przykłady innowacji w każdych mediach.

 

NowyMarketing jest patronem medialnym konkursu Innovation Award Media Trendy.