Najlepsze projekty opakowań 2020

Najlepsze projekty opakowań 2020
O autorze
2 min czytania 2021-01-27

Opakowania w roku 2020 miały szczególną rolę. Jak nigdy dotąd były osamotnione w walce o uwagę shopperów. Na długie miesiące Covid „uziemił” większość armii przedstawicieli handlowych, która dzień w dzień odwiedzała w całej Polsce duże i małe punkty handlowe, dbając o właściwe planogramy, merchandising i ekspozycję promocyjną.

Z powodu kolejnych lockdownów fundowanych nam przez rządzących dostawcy sieci detalicznych ograniczyli również w 2020 roku ilość materiałów POS implementowanych w sklepach. Dlatego też opakowanie produktu musiało się często bronić samo!

Kilkoma z najciekawszych projektów opakowań ubiegłego roku chciałbym się z wami tutaj podzielić. Mój ranking powstał na podstawie zaangażowania (lajków) pod postami z tymi materiałami na LinkedInie. To dość miarodajne moim zdaniem kryterium – w końcu na LinkedInie wypowiadają się głównie profesjonaliści 🙂

Na początek dogrywka z początku roku 2019 – kiedy to Inuru niemiecki startup z polskimi właścicielami wprowadził na rynek świecącą etykietę OLED. Ta innowacyjna technologia (etykieta świeci przy dotknięciu bez zastosowania jakichkolwiek baterii!) wydawał się w pomysłem iście kosmicznym. Ze względu na niebagatelną cenę jednostkową (2-3 EURO) nie wydawało mi się możliwe, aby szybko znalazła zastosowanie na rynku.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

A tu proszę! Nie minęło kilka miesięcy i mieliśmy pod koniec roku jej komercyjne zastosowanie. W Singapurze została wyprodukowana limitowana edycja butelek Coca-Cola Zero. Z miejsca buteleczki z tą zaawansowaną technologicznie etykietą stały się produktem kolekcjonerskim. Jak ostatnio sprawdzałem na ebay – ½ litra, standardowego przecież napoju, kosztowała 1700 PLN!

A teraz o odkryciach roku 2020,

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Miejsce 3 – 332 głosy
Opakowanie orzeszków dla niemieckiej sieci detalicznej EDEKA.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Koncept grafiki i konstrukcji tego opakowania jak widać inspirowany był obserwacją ze świata zwierząt. Niektóre z nich mają przecież zdolności upychania pożywienia w policzkach. Projektanci uchwycili ten fakt w sposób genialny!

Miejsce 2 – 464 głosy
Grafika kartonowego opakowania mleka UHT z rynku rosyjskiego.

Znowu myślenie „out of the box” !

Bo przecież mleko to standardowo uśmiechnięte i szczęśliwe krowy. Choć do jakiejkolwiek prawdy ma się to nijak – przecież podczas procesu „pozyskiwania” mleka krowy dalekie są od szczęścia. Z kotkiem sprawa ma się zupełnie inaczej. Już w przedszkolu dzieci uczą się wierszyka: „Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem…”. To akurat też nie wiem, czy jest prawdą. Czy kotki lubią mleko?

A tak na poważnie, to poniższa seria opakowań, oprócz fantastycznego pomysłu na grafikę jest genialnym przykładem analizy półki sklepowej. Przecież mleka na półkach rzadko stoją w pojedynczych face’ach. Więc jest to wymarzone rozwiązanie dla koncepcji ekspozycji kliku produktów obok siebie. Oczywiście efekt na półce jest w dużej mierze zależny od teamu merchandiserów. 🙂

PS Jak piszą autorzy pomysł był inspirowany Brunhildą – kotką dyrektora kreatywnego agencji 🙂
PS 2 Tu do obejrzenia ciekawe wideo z gry a’la Tertris z użyciem tych opakowań,

1 miejsce – 6118 głosów
Pro ekologiczna innowacja w opakowaniu makaronu Barilla

Włoski potentat wycofuje ze sprzedaży kartony z wklejonym okienkiem z folii, przez które widać produkty w jego wnętrzu. Co prawda to na razie eksperyment tylko na rynku brytyjskim (podobno na wyraźnie życzenie konsumentów), ale zapowiedzi dotyczą także innych krajów europejskich. W skali globalnego biznesu koncernu to olbrzymia oszczędność szkodliwego dla środowiska plastiku oraz ułatwienie recyclingu. Oprócz tego to też redukcja kosztów – bo opakowanie z okienkiem zawsze przecież będzie droższe w produkcji niż to bez 🙂

Ten post o projekcie opakowania makaronu to istny fenomen viralowy. Wyświetlił się on na LinkedInie ponad 300.000 razy! Na ten olbrzymi zasięgowo wynik miała niewątpliwie wpływ decyzja algorytmu LI o wartości merytorycznej materiału. Ale świadczy to też o wielkim zainteresowaniu szeroko pojętej społeczności marketingowej rozwiązaniami pro ekologicznymi w dziedzinie projektowania i produkcji opakowań.