Tutaj pojawia się pytanie – w jakim zakresie chcemy przekazać kontrolę nad naszymi reklamami osobom trzecim i w jaki sposób rozliczać się za wykonaną pracę? Na pytanie odnośnie ustalania formy rozliczenia na płaszczyźnie agencja-klient odpowiem w dalszej części teksu.
Stała stawka prowadzenia kampanii (Flat-fee)
Jak sama nazwa wskazuje, jest to nic innego jak ustalenie stałego poziomu wynagrodzenia dla agencji w momencie podpisania umowy. Takie podejście pozwoli nam łatwo kontrolować comiesięczny poziom kosztów stałych w naszej firmie. Nie jest ono jednak wolne od wad. W przypadku sezonowości czy też zmian (głównie spadków) w przychodach naszej firmy, spowodowanych koniunkturą, wybór stałej stawki rozliczenia będzie miał wpływ na rentowność działań w AdWords.
Zobacz również
Wynagrodzenie zależne od generowanych przychodów (Success-Fee)
W tym przypadku wynagrodzenie dla agencji uzależnione jest od wygenerowanego przez AdWords przychodu. Najczęściej poziom honorarium ustala się na podstawie procentowego udziału w przychodach. Może ono przyjmować stałą wartość, np. 5 proc. z wypracowanego profitu bez względu na wartość przychodu lub też charakter przedziałowy np.
- 5 proc. udziału – przychód na poziomie 5 000 zł – 10 000 zł
- 10 proc. udziału – przychód na poziomie 10 001 zł – 20 000 zł
- 15 proc. udziału – przychód na poziomie > 20 001 zł
Ten rodzaj umowy niejednemu klientowi pozwala spać spokojnie i nie martwić się o jakość prowadzonych działań po stronie agencji, ponieważ zarówno jednej, jak i drugiej stronie zależy na maksymalizacji zysku.
Należy pamiętać, że ten rodzaj umowy ma zastosowanie jedynie w przypadku kiedy mierzona konwersja przyjmuje wartość monetarną (sprzedaż produktów/usług). Wiążąc się z agencją umową success-fee miejmy na uwadze, że jeżeli optymalizacja kampanii spowoduje wygenerowanie przez AdWords wysokich przychodów, wtedy ustalenie minimalnego udziału nawet na poziomie 5 proc. może znacznie obciążyć wolumen zysku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wynagrodzenie zależne od budżetu kampanii
Jest to pochodna modelu success-fee. W tym przypadku możemy rozliczyć się z agencją na podstawie udziału procentowego w budżecie miesięcznym kampanii. Szczególnie polecany w momencie, kiedy wiążemy się umową długookresową, a w naszej branży występuje czynnik sezonowości sprzedaży. Jak to działa? Kiedy wraz z sezonem przychodzi popyt na nasze produkty/usługi, chcemy inwestować więcej w kampanię – następuje zwiększenie budżetu oraz nakładu pracy po stronie agencji. W taki sposób i wilk będzie syty i owca cała – agencja mimo wzmożonych nakładów prac będzie odpowiednio za nie wynagradzana, a klient nie straci na rentowności działań promocyjnych mimo wahań sezonowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Usługi dodatkowe
Odpłatna konfiguracja konta AdWords
Jest jedną z możliwych do wykorzystania opcji, kiedy wiemy, że jesteśmy w stanie samemu zarządzać kampanią lub przekazać to zadanie jednemu z zatrudnionych przez nas pracowników, ale nie mamy pomysłu na jej uruchomienie/konfigurację. W tym przypadku działania agencji zostają ograniczone do:
- Stworzenia i konfiguracji Konta AdWords i Analytics – oraz ich połączenie;
- Przygotowania listy słów kluczowych do zastosowania w kampaniach;
- Utworzenie kampanii i grup reklamowych oraz konfiguracja ustawień;
- Parametryzacji budżetów oraz stawek kosztów kliknięcia;
- Budowy widoków raportów w AdWords i Analytics oraz przekazanie informacji odnośnie interpretacji kluczowych danych;
Jak sama nazwa wskazuje, opłata jest jednorazowa, a jej wysokość zależy od złożoności planowanej kampanii – im więcej narzędzi do skonfigurowania, tym cena adekwatnie wyższa.
Consulting
Ta usługa przyjmuje charakter czysto poradnikowy i jest związana z jednorazową opłatą. Klient może zwrócić się do agencji w celu dokładnego przyjrzenia się jego dotychczasowym działaniom w AdWords. Jest to dobry model w momencie kiedy posiadamy kompetencje w zakresie obsługi i konfiguracji AdWords, ale nie jesteśmy pewni czy nasze działania idą w odpowiednim kierunku. Wtedy z pomocą przychodzą specjaliści z agencji, którzy dzięki wypracowanemu know-how w danym zakresie, będą w stanie podpowiedzieć nam jak pokierować swoją kampanią wprost do założonego celu.
To, jaki model rozliczeń na płaszczyźnie agencja – klient przyjąć, zależy tylko i wyłącznie od nas samych i rodzaju prowadzonego biznesu. Żaden z wymienionych modeli nie jest wolny od wad, dlatego warto przeanalizować wiele scenariuszy rozwoju sytuacji zanim ostatecznie zadecydujemy, która z metod będzie dla nas najlepsza.
Maciej Muszyński
Project Manager Specjalista SEM w Ideacto, kreatywnej agencji eCommerce z Grupy Divante.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na Wydziale Nauk Ekonomicznych. Z branżą związany od 2012 roku – praca przy tworzeniu startup’ów e-commerce. W Ideacto zajmuje się Zarządzaniem Projektami oraz działaniami SEM. Jest Certyfikowanym specjalistą Google AdWords. Hobbystycznie zajmuje się wykonywaniem prostych projektów graficznych. Pracował przy projektach dla takich marek jak: Pixers, Róża Wiatrów, Provalliance, EdiPresse, PolskaPresse, Łazienkaplus, Condohotels, Roygard, Estyl.pl, Ebroker.