Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

NowyMarketing podsumowuje rok 2015: Web design

NowyMarketing podsumowuje rok 2015: Web design
O podsumowanie roku 2015 roku w kategorii Web design poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli: eksperci z Lemon Sky J. Walter Thompson, KERRIS, Opcom, IMAGINE, The Nets, Ideo Sp. z o.o., GoldenSubmarine, Crafton, VML Poland.
O autorze
20 min czytania 2016-01-08

Zdjęcie royalty free z Fotolia 

1. Dawid Frątczak, Lemon Sky J. Walter Thompson
2. Krzysztof Nikiforuk, KERRIS
3. Mariusz WnękOpcom
4.
Tomasz MazurekIMAGINE
5. 
Ewa KańczukThe Nets 
6.
Ziemowit MichnoIdeo Sp. z o.o.
7. 
Rafał Niemczynowicz, GoldenSubmarine
8.
Anna RothCrafton
9.
Dawid HorodeckiVML Poland

Zobacz nasze pozostałe podsumowania >

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dawid Frątczak
Art Director, Lemon Sky J. Walter Thompson

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejszy sukces 2015

Strony scrollowane w dół (onepagery), rezygnacja z zakładek. Jestem świadom, że trend na to jest już od kilku lat, ale w moim odczuci dopiero teraz w pełni zrozumieliśmy, jak w dobie smartfonów i tabletów konsumujemy media. To tak globalnie. Lokalnie: warsawrising.eu – polska perełka. Oby więcej takich polskich produkcji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Największa porażka 2015

Designerzy i UXowcy trochę się rozleniwili i co drugi nowy sajt wygląda jak jeden z tych fajnych szablonów WordPressa 😉 Trochę kreatywności panowie! 

Najciekawszy trend 2015

Wideo! Widzimy coraz większą integracją branży motion/video z web designem. Dzięki temu strony są coraz ciekawsze i możemy opowiadać na nich historie, które są na zupełnie innym (wręcz kinowym) poziomie niż kilka lat temu. 

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Coraz większa popularność animacji i zaawansowanych skryptów na stroach pozwoli nam traktować je jak swego rodzaju aplikacje. Animowane interfejsy, integracja wideo da nam zupełnie inne odczucia podczas korzystania ze stron.  

Wyzwania na 2016

Żeby zrobić oryginalną stronę niezbędna będzie bardzo ścisła współpraca pomiędzy designerem, ux designerem i motion designerem. Za tym wszystkim musi oczywiście stać niebanalna historia, tak żebyśmy mogli z ciekawością przez nią przejść, najlepiej taka, na którą mamy realny wpływ. 

Ocena kondycji branży

Polska –  niestety niewiele u nas spektakularnych projektów www, które mogłyby znaleźć się na ustach całego świata. Pełno u nas nieprzemyślanych one pagerów, z animacjami wrzuconymi na siłę (bo są w modzie). Ciężko z pamięci wskazać mi wybitnie wyróżniający polski projekt, czego nie mogę powiedzieć o tym, co dzieje się za granicą. Wystarczy wejść na zagraniczne serwisy by zobaczyć, jak powinno się opowiadać historie, które zapamiętają w pamięci poprzez www/ux.

Najlepsza kampania 2015 

Google + Star Wars. Z czystego bycia ultra fanem gwiezdnej sagi 😉 

——————————————————–

Krzysztof Nikiforuk
Art Director w agencji interaktywnej KERRIS

Najważniejszy sukces 2015 roku

Do największych sukcesów roku 2015 należy niewątpliwie uspójnienie elementów interfejsu użytkownika na przykładzie responsywnych stron. Powstały wzorce projektowe, dające ujednolicony wygląd takich elementów, jak np. ikony rozwijanego menu w prawym rogu lub przyklejony header do górnej części strony. Te rozwiązania, dzięki zapamiętywaniu schematów przez odbiorcę, pozwalają na intuicyjne i szybsze poruszanie się w sieci.

Największa porażka 2015 roku

Na miano największej porażki roku zasługuje Infinite scrolling, czyli strony z “nieskończoną zawartością”. To rozwiązanie  zaprzecza zasadom UX.  Im “dalej zabrniemy” w ogromną listę wpisów, tym czas ładowania zawartości strony staje się coraz dłuży. Im dłużej strona się ładuje, tym większa szansa, że odbiorca po prostu ją opuści. Doskonale widać to w ostatnim redesignie google+ – scrollowanie strony w dół bez końca ładuje kolejne wpisy. Dodatkowo, użycie stopki przy takim rozwiązaniu może być bardzo problematyczne. Dużo lepiej jest to rozwiązane w przypadku Instagrama, gdzie na dole listy umieszczono przycisk “załaduj więcej”. Kolejnym negatywnym zjawiskiem mijającego roku jest wszechobecne i nieumiejętne wykorzystanie flat designu. Zbyt często dochodziło tu do przerostu treści nad formą, co prawdopodobnie miało swoje korzenie w braku doświadczenia lub lenistwie web designerów. 

Najciekawszy trend 2015 roku 

Do najciekawszych trendów 2015 roku można zaliczyć Style Guide Driven Development – polega on na opisie elementów interfejsu użytkownika, typografii, użytej kolorystyki i ikon w konkretnym projekcie. Ten wzorzec projektowy ułatwia i przyspiesza wdrażanie projektu przy zachowaniu oczekiwanej spójności. Jest on obowiązkowy dla każdego, kto ma  do czynienia z pracą na linii grafik-programista.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 roku

Z niecierpliwością czekam na to, co pokaże nam nowe dziecko Adobe o nazwie Comet. Jest  to program do projektowania interfejsów stron i aplikacji internetowych oraz animowania poszczególnych elementów, co przekłada się na ich wierniejsze odwzorowanie podczas procesu programowania. Myślę, że w roku 2016 będziemy świadkami rozwoju programów do makietowania stron i aplikacji internetowych, takich jak np. Invision. Już na chwilę obecną nie wyobrażam sobie przedstawienia projektów w inny sposób, niż za pomocą takich narzędzi. 

Wyzwania na 2016 rok

Poprawienie komunikacji między zespołem projektowym a wdrożeniowym. Usprawnianie i rozwój systemów i ustaleń, dzięki którym skracałby się czas powstawania gotowego produktu. Musimy dążyć do tego, aby zminimalizować błędy wynikające zarówno z komunikacji jak i z ograniczeń wynikających z niewiedzy bądź presji czasu. 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Jesteśmy świadkami ciągłego wzrostu rozwoju stron responsywnych. Przejawem dobrej kondycji branży jest zauważalny wzrost zainteresowania sektorem mobile web designu zarówno przez klienta jak i użytkownika. Projektanci stron są bardziej nastawieni na spójność elementów interfejsu użytkownika. Wzrasta świadomość udoskonalania i wdrażania coraz to lepszych rozwiązań we współpracy grafik-programista.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Jedną z najciekawszych realizacji tego roku jest strona species-in-pieces.com autorstwa Bryana Jamesa. Projekt opisuje zagrożone gatunki zwierząt i został zrealizowany w 100 proc. w CSS. Wykorzystuje Polygons – najnowszą funkcję CSS. By zachować kompatybilność z Firefox’em do jej stworzenia wykorzystano elementy SVG. Każdy kształt został oddzielnie zaanimowany, bez użycia żadnych wtyczek. Majstersztyk. http://species-in-pieces.com/#

 ——————————————————–

Mariusz Wnęk
Art Director, Opcom 

Najważniejszy sukces 2015 

Najbardziej cieszą mnie sukcesy Polaków na arenie międzynarodowej. Bright Media, Huncwot, Piotr Świerkowski i Futuramo otrzymali w 2015 prestiżowe wyróżnienia Site of the Day Awwwards 2015. Szczególnie ważne są projekty Polona/Typo i Generations, ponieważ oprócz najnowszych technologii i najwyższej klasy rozwiązań, promują również nasze dziedzictwo narodowe. 

Największa porażka 2015

Nie przypominam sobie niczego co mógłbym nazwać największą porażką 2015. Oczywiście zdarzały się projekty, które nie przypadły mi do gustu, ale nawet w takich staram się doszukać ciekawych rozwiązań. 

Najciekawszy trend 2015 

Od 21 kwietnia google zmieniło zasady funkcjonowania algorytmów wyszukiwania. Teraz premiowane są responsywne serwisy, a te bez wsparcia dla urządzeń mobilnych tracą punkty i obniżają się w wynikach. To oraz koniec wsparcia dla technologii Flash zapoczątkowało bardzo ciekawy trend przekuwania całej branży internetowej na wersję responsywną, a wszystkich kreacji reklamowych na wersje html, css i javascript. Jest to zmiana na pewno z korzyścią dla rozwoju technologii internetowych. Sam proces przejścia był raczej chaotyczny i przeprowadzany gorączkowo. Ciekawie było obserwować jak w tych trudnych czasach radzą sobie nie tylko portale horyzontalne, ale i mniejsze strony. 

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016   

Rok 2016 to rok animacji. Material design i jego postulat o animacjach, które powinny mieć znaczenie (meaningful transitions), popularyzacja SVG i coraz lepsze wsparcie dla najnowszych znaczników i rozwiązań w ramach CSS 3 ­ to znaki, oznajmujące, że dni statycznych stron www są policzone. Zwróciłbym również uwagę na rosnące wsparcie dla technologii WebGL i możliwości, które ze sobą niesie. Perspektywa renderowania elementów 3d przez silnik przeglądarki daje okazję do tworzenia serwisów internetowych, o których do tej pory można było tylko śnić.

Wyzwania na 2016

Największe wyzwanie dla web designera w 2016 jest zbliżone do tego z poprzedniego roku ­ jak połączyć codzienną pracę z nieustanną pogonią za nowymi technologiami? Przeglądarki zmieniają się bardzo szybko, pojawiają się nowe możliwości, trendy i rozwiązania. Żeby pozostać na czasie, nie wystarczy trzymać rękę na pulsie, ale należy nią rozsądnie wdrażać nacierające tendencje. Z drugiej jednak strony projektanci tworząc, muszą pamiętać aby ich projekt był skuteczny oraz spełniający potrzeby użytkowników jak i klientów, a nie pozostał jedynie laurką dla nowinek technologicznych. Ktokolwiek w przyszłym roku zgrabnie pogodzi te wymagania, będzie na topie. 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Kondycję branży oceniam na 3+. Brawa należą się za sprawną adaptację do zmian wprowadzonych przez Google. Kuleje natomiast kwestia usabillity i designu. Królują leciwe schematy interakcji i zachowawczy design. Mam nadzieję, że nadchodzący rok przyniesie poprawę w tym zakresie.   

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku  

Najlepsza kampania digitalowa, to dla mnie bez wątpienia wsparcie online dla Igrzysk Śmierci udzielone przez Watson Digital Group. Ich serwisy Capitol Couture i Revolution PN świetnie rozszerzały doświadczenie kinowe i skracały oczekiwanie na ostatnią część serii. Przygotowane przez nich materiały to nie tylko świetna treść, pokazująca na przykład modę Kapitolu, ale również najnowsze rozwiązania technologiczne. Watson DG zrobili to tak dobrze, że moim zdaniem oczekiwania przerosły to co zaoferował film. 

 ——————————————————–

Tomasz Mazurek
Strategy manager w agencji interaktywnej IMAGINE

Najważniejszy sukces 2015

HTML5 zrewolucjonizował myślenie o designie i pozwolił rozwinąć skrzydła w kategorii tego co dzieje się na stronie w zakresie animacji.  Zaś jego upowszechnienie trzeba uznać za jeden z większych sukcesów 2015.

Największa porażka 2015

Zdecydowanie największą porażką było zablokowanie flasha w przeglądarkach, czego efektem był zniknięcie wielu interaktywnych elementów ze stron opartych na tym rozwiązaniu. Co prawda strony te i tak wymagały przebudowy z racji archaiczności rozwiązań opartych na flashu, ale na pewno było to zaskoczenie dla wielu użytkowników.

Najciekawszy trend 2015  

Porównałem trendy z 2014 i 2015 i nie ma tutaj jakiejś wielkiej przepaści, jaka była w przypadku upowszechnienia się RWD, czy flat design. Można by rzec, że w 2015 web designerzy mogli się skupić na szczegółach.  Flat design nadal dominuje, RWD jest standardem, ale na stronach mamy coraz większy minimalizm. Bardziej gramy obrazami, a mniej tekstem. Strony są coraz bardziej „czyste”. Oczywiście nie da się tego przełożyć na wszystkie realizowane projekty, bo w przypadku obszernego kontentu nie jesteśmy w stanie zrezygnować z pewnych elementów, ale odchudzenie zawartości to duża różnica względem lat poprzednich.

Rok 2015 przyniósł też coraz większe upowszechnianie się wideo. Coraz częściej interaktywne tło zastępuje nam zdjęcia i…

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

…. właśnie wideo wykorzystywane w różny sposób na stronach będzie najciekawszym trendem 2016. Tutaj jest jeszcze duży potencjał do zagospodarowanie i na pewno możemy się spodziewać wielu ciekawych koncepcji w tym zakresie.  

Wyzwania na 2016

Myślę że największym wyzwaniem będzie przekonanie klientów, aby chcieli podążać za trendami. Z tym zawsze jest najtrudniej J. A bardziej schodząc na ziemię – na pewno wyzwaniem będzie nie „odjechanie” z kreacjami, tak aby użytkownicy przyzwyczajeni do pewnych tradycyjnych rozwiązań potrafili się odnaleźć w współczesnych trendach.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015)   

Kondycja branży? Mocna i kreatywna. W kraju nad Wisłą powstaje wiele mnóstwo świetnych stron i zupełnie nie mamy się czego wstydzić. Absolutnie nie musimy mieć żadnych kompleksów.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Aby potwierdzić to co piszę powyżej, trzeba by wskazać realizację, która łączy w sobie video i kreatywne wykorzytanie HTML5. Myślę, że dobrze to pokazuje strona warsawrising.eu. Powstała ona w końcówce 2014, ale to właśnie w 2015 otrzymała nagrodę w Webby Awards w kategorii kategorii instytucja kultury. Bardzo interaktywna, łącząca video, fotografie i materiały dźwiękowe, jednocześnie logicznie szeregująca mocno skomplikowane treści. Na pewno zasługuje na wyróżnienie i uwagę.

 ——————————————————–

Ewa Kańczuk
Analityk w The Nets

Najciekawsze trendy 2015 oraz te, które powinniśmy zaobserwować w 2016 

Psycholog w agencji

Wydawać by się mogło, że podejmowanie decyzji zakupowych czy też rozpoczynanie określonych akcji na stronie internetowej to wynik rozsądnej kalkulacji ludzkiego umysłu. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo ulegamy wpływom sprytnych UX disegnerów, którzy z bardzo dużą dokładnością rozplanowują układ treści czy też kolorystykę serwisu.

Ciekawym przykładem może być case, który na swoim blogu opisuje dostawca narzędzia ClickTale.

Źródło: blog.clicktale.com

Eksperci przeprowadzili krótką analizę map cieplnych strony, na której prezentowane były plany abonamentowe. Okazało się, że najbardziej popularnym wyborem były darmowy brązowy plan oraz najdroższa złota subskrypcja. Z punktu widzenia ekonomicznego, plan srebrny nie miał więc żadnego zastosowania i powinien zostać usunięty z oferty. Obserwacja mapy cieplnej wykazała jednak, że potencjalni klienci zwracają uwagę na środkowy moduł. Działo się tak dlatego, że plan srebrny miał wartość psychologiczną i w przewroty sposób wpływał na to, że internauci wybierali częściej najdroższy, złoty abonament. Gdyby umożliwić ludziom jedynie dwie skrajne opcje – plan złoty wydawałby się zbyt drogi i najprawdopodobniej niepotrzebny. Dzięki zastosowaniu buforu, w formie srebrnej subskrypcji, stworzono wrażenie, że plan brązowy jest nieadekwatny dla myślących poważnie o analityce specjalistów. W związku z tym zostali oni postawieni przed wyborem pomiędzy planem srebrnym i złotym. Niewielka różnica 5 dolarów przyczyniła się natomiast do tego, że chętniej wybierali opcję najdroższą ze wszystkimi możliwymi usługami. 

Powyższe badanie jest dowodem na to, że zatrudnianie psychologów, specjalizujących się w przewidywaniu ludzkich zachowań do współpracy przy projektach, w których na realizacje celu wpływa odpowiedni User Experience może być jednym z ciekawszych trendów w 2016 roku. 

Wyzwania na 2016 

Badanie User Experience w e-bookach i innych zamkniętych plikach

Rynek narzędzi, dzięki których możemy wyciągnąć wnioski na podstawie zachowania użytkowników na stronach internetowych jest rozwinięty w dosyć wysokim stopniu. Natomiast w obliczu rosnącej popularności e-booków oraz innych form dokumentów tekstowych umieszczanych na stronach internetowych, nieocenioną wartością jest możliwość analizowania zachowania odbiorców tego contentu. Wykorzystywanie narzędzi umożliwiających realizację tego działania, do których można zaliczyć Docalytics, może być wymienione jako jedne z ciekawszych wyzwań stojących przed branżą na 2016 rok.

Ocena aktualnej kondycji branży 

Wykorzystanie narzędzi do analizy jakościowej

Źródło: conversion.pl

Według opublikowanego przez firmę Conversion w 2014 roku raportu przeprowadzonego na podstawie obserwacji 105 najpopularniejszych w Polsce portali jedynie 20% serwisów stosuje narzędzia do analizy, dzięki której można poprawić użyteczność witryny. Jak wynika z naszych osobistych doświadczeń w pracy z klientami, sytuacja ta nie zmieniła się znacząco w 2015 r. Z jednej strony można to rozpatrywać w kategoriach porażki. Niewątpliwym plusem natomiast jest to, że konieczność pracy nad User Experience swoich internetowych zasobów zaczyna zauważać już coraz więcej polskich firm.

Najważniejszy sukces 2015 

Najbardziej użyteczny sklep internetowy

Strona AO.com to według badania, które opublikowano na stronie econsultancy.com, przeprowadzonego na 10 000 angielskich klientach sklepów internetowych, najbardziej przyjazny sklep online. W serwisie zastosowano wiele ciekawych rozwiązań użytecznościowych. 

Źródło: AO.com

Do głównych z nich należą:

  • nowatorskie podejście do sposobu wyszukiwania i wyświetlania wyników,
  • dowody społecznego zaufania, prezentacja benefitów oraz ofert promocyjnych na każdym etapie przeglądania strony,
  • profesjonalna karta produktu,
  • konstrukcja procesu zakupowego, który został umieszczony w obrębie jednej przewijanej strony.

 ——————————————————–

Ziemowit Michno
Dyrektor Strategiczny, Ideo Sp. z o.o.

Najważniejszy sukces 2015 

Myśląc o największym sukcesie branży, w pierwszej kolejności szukasz jakiegoś konkretnego wydarzenia czy projektu, który zachwycił wszystkich. Takiego, który sprawił, że kiwamy głowami z uznaniem myśląc, „tak, to jest właśnie TO”. Chciałbym zaproponować nieco inną perspektywę – szerszą i ogólniejszą – ale niemniej ważną i istotną.

W kontekście sukcesów warto spojrzeć na rozwój pewnych tendencji. Nie tylko bezpośrednio w branży, ale przede wszystkim w podejściu klientów. Myślę o coraz powszechniejszej świadomości potrzeby dostosowywania realizowanych działań do zmieniających się czasów. Zarówno pod kątem layout’u jak i użyteczności oraz funkcjonalności. To także wzrost poziomu wiedzy związanej z poprawnym dokonywaniem tych małych „cudów”, dających radość agencji, Klientowi i internautom.

Nie jest to oczywiście zjawisko, które pojawiło się nagle w 2015. Jednak, na podstawie prywatnych obserwacji odczuwam, że najdynamiczniej rozwija się w ostatnich dwóch latach.

Jeszcze nie tak dawno ze stronami firm było tak jak z meblami w kuchni. Postawione raz, miały służyć przez lata. Nie raz słyszeliśmy stanowcze pytanie „…dlaczego coś zmieniać, skoro działa?” Mało kto zastanawiał się czy na pewno działa tak jak powinno, czy w pełni wykorzystuje potencjał, czy w końcu czy w ogóle warto marnować czas i to sprawdzać…

To prawda. Firmy, które traktują Internet jako ważne narzędzie budowania wizerunku i sprzedaży, od dawna mają świadomość wagi odpowiedniego podejścia. Wiedzą, że ciągle trzeba eksperymentować, analizować i wyciągać wnioski. Cieszy natomiast fakt wchodzenia tej wiedzy i świadomości „pod strzechy”.

Redesign przestał być postrzegany jako zwykłe „podążanie za modą”. Jest koniecznością wynikającą ze zmieniających się warunków rynku i oczekiwań klientów. Atrakcyjność zaczyna być przeliczana na twardą walutę, a analizy i modyfikację stron traktuje się jak ważną dla firmy inwestycję.

Przypuszczam, że po części jest to zasługa dynamicznego rozwoju i popularyzacji urządzeń mobilnych. W pewnym momencie koniecznym stało się dostosowanie do ich ograniczeń i wykorzystanie możliwości, które pojawiły się wraz z nimi. Jednym z ważniejszych wydarzeń w tym zakresie było wdrożenie przez Google algorytmów dających w pewnych sytuacjach pierwszeństwo stronom wykonanym w technologiach responsywnych. Podobnie jest z samymi projektantami stron. Nowe platformy stworzyły nowe możliwości, z drugiej strony wymusiły zwrócenie dużo większej uwagi na użyteczność i wygodę korzystania z tworzonych rozwiązań.

Najciekawszy trend 2015

To kwestia absolutnie subiektywna, dyskusyjna i zależna od przyjętej perspektywy. Moim zdaniem w 2015 nie pojawiły się żadne rewolucyjne zmiany w web designie – to był bardziej czas rozwijania i eksploatowania trendów, które pojawiały się już wcześniej. Material i flat design, layout’y kafelkowe, big picture background, long scrolling itp. Każde z nich miało swoje lepsze i słabsze egzekucje.

Dla mnie, może nie najważniejszym, ale na pewno najciekawszym trendem było odważniejsze wykorzystanie kolorów. Uwolnienie ich z pewnych ściśle określonych ram, ograniczeń i schematów. W końcu róż przestał być „kolorem złym”. Pojawiły się barwy pastelowe i neonowe. Niebieski, zielony, pomarańczowy, żółty, fioletowy – okazało się, że mamy do dyspozycji szerokie palety, które potrafią niesamowicie wzbogacić każdy projekt.

Projektowanie zawsze było związane z kolorem – to nie ulega wątpliwości. Nawet czarno-białe strony miały swoje odcienie, skale szarości, nasycenie itp. Wraz z popularyzacją flat i material design a także rozdzielczości HD, zróżnicowane palety zaczęły mieć o wiele większe znaczenie. Te style nadawały projektom minimalistyczną a czasem nawet nieco kreskówkową estetykę. Jak się jednak okazało, świat pokochał ten trend. Tęczowe kolory przestały być postrzegane jako dziecinne i niepoważne. Wręcz przeciwnie – stały się symbolem nowoczesności, kreatywności i profesjonalizmu.

Oczywiście, szeroka paleta jasnych, czasem wręcz jaskrawych kolorów nie jest wyłącznie domeną sieci. Można ją zaobserwować w różnych dziedzinach życia – w modzie, projektowaniu wnętrz czy reklamie – ubieramy się i otaczamy kolorami, na które lubimy patrzeć.

Fascynujące jest to, że zjawisko, które początkowo było domeną stron kreatywnych (agencje reklamowe, artyści, fotograficy, projektanci) szybko zostało podjęte przez bardziej mainstream’owe i tradycyjne branże. Obecnie serwisy korporacyjne, przemysłowe czy informacyjne na całym świecie przełamują stonowaną kolorystykę żywymi, odważnymi barwami. Dzięki temu zwiększa się dynamika prezentowanego obrazu i jego atrakcyjność dla odbiorców, a to duży plus. Nie możemy wszak zapominać, że żyjemy w kulturze wizualnej – cieszy nas kiedy widzimy coś ładnego i kolorowego. 

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Nie przypuszczam, aby w 2016 doszło do jakichś znaczących zmian. Pewne obecne trendy będą zyskiwały na znaczeniu a inne będą je tracić. To zjawisko cykliczne – mody przychodzą, odchodzą i powracają. Web design nieustannie się zmienia, ale najważniejsze jest to, że dopasowuje się do oczekiwań ludzi, wymogów rynku i dostępnej technologii.

Żyjemy w kulturze wizualnej i z każdym rokiem coraz większe znaczenie w naszym życiu odgrywa obraz – czy to statyczny czy dynamiczny. Odchodzi się od przekazów stricte tekstowych, a w szczególności tych dłuższych. Można nad tym ubolewać, ale chyba nic już tego nie zmieni. Jako konsumenci żyjemy szybciej, pracujemy więcej, mamy coraz mniej wolnego czasu. Dlatego obraz jest lepszą formą komunikacji – wymaga mniej uwagi i skupienia się na treści. Mocny trend wideo w social mediach i ogromna popularność YouTube świadczą o tym, że te formy będą dominować i wyznaczać „mody” w bliższej i prawdopodobnie dalszej przyszłości.

W związku z tym, możemy się spodziewać dalszej „zabawy” i wariacji związanych z obecnymi już od pewnego czasu trendami. W projektowaniu będzie kładło się nacisk na duże, chwytliwe obrazy, „prawdziwe” zdjęcia i coraz bardziej urozmaicone animacje. Będziemy obserwować wykorzystanie bogatych palet kolorystycznych i rozwój flat/material design’u. Może do łask wrócą nawet gradienty, w myśl zasady „moda kołem się toczy”? Kto wie? Komunikaty tekstowe dalej pozostaną takimi jakie są – krótkimi, treściwymi, w miarę możliwości skompresowanymi do haseł i sloganów. Sądzę natomiast, że jeszcze większa uwaga zostanie położona na typografię – wykorzystanie ciekawszych fontów, układów i sposobów prezentacji haseł. To atrakcyjnie i jeszcze niezbyt mocno wyeksploatowane pole popisu dla projektantów.

Patrząc na temat od strony bardziej technicznej, coraz większy nacisk będzie kładziony na projektowanie w pierwszej kolejności stron mobilnych. Z oczywistych powodów do tej pory adaptowano do tego celu klasyczne strony, co nie zawsze kończyło się pełnym sukcesem ani zadowalającym efektem. Już teraz można zaobserwować tendencję do „odwrotnego” projektowania. W pierwszej kolejności tworzy się mobilne wersje, jako te bardziej wymagające – z ograniczoną powierzchnią i specyficznym modelem użytkowania, a dopiero później adaptuje je pod desktop.

Jeśli mam być szczery to dużych zmian w podejściu do projektowania spodziewam się tak naprawdę dopiero po upowszechnieniu się zupełnie nowych technologii, takich jak np. VR czy wearables. To one mogą znacząco zmienić perspektywę.  

 ——————————————————–

Rafał Niemczynowicz
UX Designer, GoldenSubmarine

Najważniejszy sukces 2015 r.

Rosnąca świadomość firm na temat istoty użyteczności w procesie projektowania swoich produktów. To proces który zachodzi już od jakiegoś czasu, w głównej mierze za sprawą zwiększającej się dostępności internetu mobilnego. Dziś już praktycznie większość nowopowstałych serwisów dostosowana jest do przeglądania na smartfonach czy tabletach dzięki projektowaniu RWD lub wersjom na te urządzenia.  

Największa porażka 2015

Koszmarem UX są karuzele, czyli animowane slajdery umieszczane w serwisach. Są one stosowane od lat, ale obecnie praktycznie w każdym serwisie możemy spotkać się z mniej lub bardziej rozbudowaną wersją tego narzędzia. Wynika to z błędnego założenia projektantów, że użytkownicy wchodząc na stronę, poświęcą swój czas na to, aby przeglądać kolejne odsłony rotatora. A tymczasem średnio tylko 1% odwiedzających klika w karuzele, z czego około 89% – tylko w pierwszy slajd.

Najciekawszy trend 2015

Tu będzie mała kontrowersja. Ale dla mnie będzie to stosowanie ukrytego menu (potocznie zwane hamburger menu), również w aplikacjach desktopowych. Atutem tego rozwiązania jest jego niezależność względem rozmiaru wyświetlacza oraz to, że jest niezwykle ergonomiczne – zajmuje niewiele miejsca na stronie. Niestety, jeszcze nie wszyscy użytkownicy wiedzą, jak się nim posługiwać, co w niektórych przypadkach powoduje spadki konwersji. Projektanci są aktualnie na etapie edukacji internautów i zmiany ich przyzwyczajeń. To, jak wiadomo, zajmuje trochę czasu.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Animacje UI staną się kolejnym standardem. I z tego się cieszę. Z pewnością w kreacjach przyszłorocznych zobaczymy więcej wideo, animowanych obrazów GIF i prostych animacji ikon. Interfejsy zaczną jeszcze bardziej „nabierać życia”. Dzięki ewolucji CSS i bibliotek JS technologia post Flash rozwija się bardzo prężnie i większość elementów, do tej pory zarezerwowanych dla flasha, można już uzyskać bez jego użycia. Z pewnością wzrośnie również ilość narzędzi umożliwiających tworzenie różnego rodzaju animacji.

Wyzwania na 2016

W 2016 roku położy się jeszcze większy nacisk na badania użyteczności i budowanie narzędzi, które będą wspierały firmy w przekazywaniu swoim Klientom produktów efektywniejszych ale też i efektowniejszych. Google czy Facebook już nad tym pracują.

Świadomość ważności UX rośnie. Takie procesy projektowe jak Agile lub Lean, stosuje się coraz chętniej nie tylko przy dużych wdrożeniach. Menagerowie zauważają, że narzędzia i metodyki UX mają również zastosowanie na wielu biznesowych polach. To już nie tylko projektowanie interfejsu ale też tworzenie strategii, kontekstów użycia produktu, modelu biznesowego.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Polska branża jest aktualnie na etapie zgłębiania wiedzy i świadomości na temat zagadnień związanych z użytecznością. Powstają u nas projekty na światowym poziomie, wykorzystujące najnowsze technologie. Wiele przykładów z powodzeniem może posłużyć jako benchmark kreatywnego działania. Z drugiej strony warto zaznaczyć, że nawet połowa stron internetowych w Polsce nie spełnia obecnie standardów użyteczności.  Jest jeszcze dużo do dopracowania.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

UX Poland 2015 – jedna z najważniejszych konferencji, dotyczących projektowania doświadczeń w Europie. To świetna okazja do spotkania i wymiany doświadczeń dla setek projektantów z całego świata. W ciągu dwóch dni występuje blisko 40 prelegentów! Przy okazji można pogłębić wiedzę na temat procesu tworzenia produktów i usług.

Human Experience jest najważniejszy. To on decyduje o sukcesie komercyjnym produktu. 

——————————————————–

Anna Roth
Head of UX w Agencji Interaktywnej Crafton 

Najważniejszy sukces 2015

Weryfikacją sukcesu serwisu internetowego lub aplikacji najczęściej jest zachowanie użytkowników oraz osiąganie celów biznesowych firmy. Trudno wskazać najważniejszy sukces 2015 roku nie posiadając pełnych danych. Z tego powodu zamiast najważniejszego sukcesu ux przytoczę realizację, która moim zdaniem zmienia trochę rzeczywistość internetową oraz wpływa bezpośrednio na zachowania odbiorców. Już od dwóch lat na rynku oferowane jest rozwiązanie Wikiwand. Internauta może skorzystać z personalizowanej warstwy wizualnej dla serwisu Wikipedia oraz licznych dodatkowych funkcjonalności. Ten zupełnie nowy wymiar user experience Wikipedii jest dostępny od 2015 roku również na urządzenia mobilne, co doskonale ukazuje serwis internetowy Wikiwand. Wygodne przeglądanie interesujących treści, geolokalizacja i indywidualne podejście do designu to nowa odsłona mobilna popularnej Wikipedii. Potwierdzeniem są pozytywne oceny z AppStore. Już wkrótce ma pojawić się aplikacja na system Android.

Największa porażka 2015

Po ostatnich zmianach z uwagą patrzyłam, jak będzie wyglądać przyszłość marki Merlin. Szybko rosnący w siłę zespół UX, liczne obietnice innowacyjnych zmian i zapowiedzi nowości wyostrzyły moją ciekawość. Niestety serwis, niekiedy nazywany nowym Amazonem, nie sprostał wymaganiom rynku. W 2015 roku usłyszeliśmy, że kolejny raz jest na sprzedaż. Nowa inicjatywa Merlinfood pozostawiała wiele do życzenia, a ostatecznie marka prawdopodobnie całkowicie odeszła od tej koncepcji (aktualnie serwis merlinfood.com funkcjonuje pod brandingiem Almy, nie jak wcześniej Merlina). O Merbooku firma także już nie wspomina tak chętnie… Podsumowując można było spodziewać się więcej – biznesowo i ux-owo. Jednak cały czas czekam na odrodzenie się marki, być może jeszcze nas zaskoczy.

Najciekawszy trend 2015

W minionym roku zauważalny był spory ruch w redesignie serwisów informacyjnych (m.in. Gazeta.pl, Bloomberg, Guardian). Rozpoczęto walkę o prosty design, który nada trochę lekkości serwisom z dużą ilością treści. Oprócz tego część właścicieli serwisów pokusiła się o próbę dotarcia do młodego pokolenia. Odważnym posunięciem wykazała się Grupa Wirtualna Polska, która postawiła na nowoczesne podejście do designu o2.pl. Serwis przypomina bardziej aplikację niż typowy serwis internetowy. Wyróżnikiem są dodatkowe akcje w narożnikach ekranu, które mają poprawić użyteczność dla osób regularnie korzystających z serwisu. Z kolei Onet poszedł o krok dalej – uruchomiony został serwis Noizz. Nie tylko odważne kolory, ale także treści są dopasowane do millenialsów. Przytoczone przykłady ukazują, iż coraz częściej podczas projektowania serwisy dopasowywane są do charakterystycznych zachowań młodszych grup docelowych. Wyzwaniem jest, by sprostać wymaganiom nowych pokoleń, zżytych prawie od narodzin z digitalem. 

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Trendy web design delikatnie ewoluują z roku na rok. W 2016 roku cały czas możemy spodziewać się minimalizmu, fullscreenowych menu, wykorzystania mocnej kolorystyki i nastawienia na typografię. Fonty będą odgrywać coraz większą rolę w designie. Poprzez ich atrakcyjne wykorzystanie lepiej przyciągają uwagę niż zdjęcie. Zauważalny może być trend projektowania serwisów internetowych z dużymi fotografiami w tle, a białymi/jednokolorowymi elementami na pierwszym planie (m.in. tekst, przyciski). Projektanci nie boją się również odejścia od standardów. Często wychodzą poza grid, by nadać projektowi świeżości i nowoczesności. Z drugiej strony dzięki serwisom bogatym w animacje i mikrointerakcje doświadczenie użytkownika będzie dopracowane nawet w najmniejszych szczegółach. Pojawi się jeszcze więcej serwisów internetowych zbudowanych jak aplikacje. Charakterystyczny będzie brak przeładowań oraz wykorzystywanie frameworków takich jak angular.js czy react.js. Wszystko, by ścieżka użytkownika stała się jak najbardziej płynna, bez potencjalnych punktów odpływu ruchu.  

Wyzwania na 2016

W najbliższym roku wyzwania będą zbliżone do tych, z którymi UX zmaga się każdego roku. Po pierwsze koncepcja, architektura informacji, prototypowanie i badania. Zawsze należy podkreślać, iż dobry serwis przemyślany jest od samego początku. Za wspaniałym designem i dopracowanym wdrożeniem powinna kryć się przemyślana strategia, która stworzy spójny serwis zgodny z celami biznesowymi i potrzebami grupy docelowej. W samym centrum musimy stawiać użytkownika – to z pewnością nie zmieni się w najbliższym czasie. Z roku na rok jest coraz łatwiej, gdyż więcej firm zaczyna dostrzegać korzyści z user experience. 2016 rok rozwinie podejście personalizacji w ramach serwisów. Istotne będzie wyróżnienie się na tle branży, a jak największa satysfakcja odbiorców to jeden z kluczowych czynników. Z tego powodu tworząc serwis warto zastanowić się nad możliwością dostosowania całego serwisu lub poszczególnych treści do użytkownika. Nie tylko w aspekcie wizualnym, ale także funkcjonalności czy automatyzacji marketingu. Kolejnym wyzwaniem, o jakim warto wspomnieć, to strategia omnichannel. Często firmy stosują wielokanałową komunikację, ale rzadko bywa ona spójna. W najbliższych latach z pewnością większy nacisk zostanie położony na zadbanie o każdy punkt styku na linii klient-marka, by wywołać całościowe pozytywne doświadczenie klienta. Sam kanał online musi nastawić się nie tylko na projektowanie dostosowane do rozdzielczości telefonu czy komputera, ale uwzględnić również opcje niestandardowo duże (4K). Na koniec czysto narzędziowe wyzwanie, czyli Project Comet. Nowy program Adobe ma być dostępny w 2016 roku i zrewolucjonizować projektowanie funkcjonalne serwisów internetowych. Zobaczymy, co z tego wyniknie 🙂  

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Branża UX w roku 2015 funkcjonuje sprawnie i efektywnie. Kolejne realizacje ukazują, iż coraz więcej agencji i marek przykłada dużą wagę do jakości uruchamianych serwisów internetowych.  Zatem za atrakcyjnymi wizualnie interfejsami kryje się odpowiednie podejście user experience. Pojawia się także większe zrozumienie oraz chęć do przeprowadzania badań użyteczności. Dodatkowo następuje ciągły rozwój podejścia RWD. Jak widać branża analizuje zmiany w zachowaniach użytkowników i dostosowuje swoje działania do aktualnych potrzeb rynku. Na tle innych krajów uważam, że Polska wypada dobrze. Oby tak dalej!

Najlepsza kampania 2015 roku

W obszarze UX wyróżniam Moje ING jako długofalową akcję 2015 roku. Marka od początku roku komunikowała wprowadzany serwis transakcyjny. Zwracając uwagę nie tylko na nowe rozwiązanie, lecz również na proces jego budowy, ING stworzyło kampanię informacyjną wykorzystującą m.in. kanał marki w serwisie YouTube. Seria regularnie zamieszczanych filmów wprowadza klientów w świat kreacji i user experience. Przekonuje, że nowy system odpowiada na potrzeby użytkowników i sztab ludzi pracuje nad jak najlepszym rezultatem. Liczba wyświetleń wskazuje, iż wielu obecnych lub potencjalnych klientów śledziła losy nowego ING. Sam serwis uruchomiony w listopadzie 2015 roku wyróżnia się na tle branży. Prosty i przyjazny design wsparty jest przemyślanymi rozwiązaniami i funkcjonalnościami ułatwiającymi zarządzanie finansami. Dużym plusem są liczne badania użyteczności przeprowadzane z udziałem respondentów. Serwis został wdrożony responsywnie. Użytkownicy mają do dyspozycji ten sam system na różnych urządzeniach, bez konieczności instalowania aplikacji. Jest to duże ułatwienie, które ujednolica bankowość internetową i wpływa na przyjemność użytkowania. 

 ——————————————————–

Dawid Horodecki
User Experience Design Director, VML Poland

Najważniejszy sukces 2015

Mam takie subiektywne wrażenie, że więcej ludzi (w tym klientów), z którymi rozmawiam rozumie, na czym polega robienie dobrych projektów. Zaczynają rozumieć, że to nie tylko wygląd, ale wszystko co za nim stoi: od poprawnego zrozumienia potrzeb, przez funkcjonujące rozwiązanie po obsługę użytkownika czy konsumenta. Brawa należą się wszystkim, którzy podjęli się ciężkiej roli edukowania w tym kraju.

Największa porażka 2015

Niestety nadal zdecydowanie za mało ludzi rozumie to, o czym wspomniałem w poprzednim punkcie. Nagrody na konkursach to jedno, ale codzienna współpraca między agencją a klientem to drugie. Według mnie nadal za mało robimy w kierunku tego, żeby móc rozmawiać ze sobą merytorycznie, jak partnerzy.

Najciekawszy trend 2015 

Nie nazwałbym tego trendem, bo jeszcze daleko do tego, ale „no UI is the best UI”. W skrócie, chodzi o to, żeby nie projektować interfejsów tylko rozwiązywać problemy – coś, o czym bardzo często zapominamy w codziennej pracy. Niestety czasami określenie „makieciarz” bardzo dobrze opisuje pracę UX-a.

Najlepszym przykładem jest Nest – termostat, którego interfejs był okrojony do koniecznego minimum. Całą resztą zajmował się „inteligentny” system. Nikt nie powiedział, że jest jest to proste… ponieważ nie jest. To, że możemy korzystać np. z sieci neuronowych, nie znaczy od razu, że uda nam się zaprojektować sztuczną inteligencję. Nie zmienia to faktu, że jako projektanci powinniśmy dążyć do rozwiązania problemów wykorzystując technologię i wiedzę którą posiadamy, a nie poprzez zaprojektowanie kolejnej aplikacji mobilnej.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 

Zdecydowanie, to co opisałem wyżej. Polecam przeczytać książkę „The best interface is no interface” Pana, który nazywa się Golden Krishna. Według mnie pozycja obowiązkowa dla każdego, kto ma coś wspólnego z projektowaniem aplikacji czy stron.

Wyzwania na 2016

Będę trochę monotematyczny: edukacja ludzi spoza branży. Bez tego nie będzie w przyszłości większej ilości „fajnych projektów”. Jest sporo świetnych wydarzeń, na które zaprasza się młode osoby. Pytanie tylko, czy polskie uczelnie edukują w oparciu o aktualną, zweryfikowana wiedzę…

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Nie czuję się kompetentny w ocenianiu branży jako całej. Mogę co najwyżej odnieść się do swojego podwórka i uważam, że jest dobrze, ale rzeczy do poprawy nie brakuje.  

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Wg mnie każda, która przydała się ludziom i przy okazji spełniła postawione przed nią założenia. Dla przykładu: #SquattyPotty:

Nic dodać, nic ująć.