10 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

10 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Większość właścicieli sklepów internetowych zdaje sobie sprawę z faktu, że oprócz codziennych czynności, takich jak obsługa klienta, uzupełnienie stanów magazynowych czy kompletowanie i wysyłka zamówień - warto zadbać też o promocję i reklamę.
O autorze
6 min czytania 2018-03-27

fot. depositphotos.com

Nie każdy jednak wie, jak zrobić to skutecznie i na co zwrócić uwagę, aby podjęte działania przyniosły zamierzony efekt. Jako że konkurencja na rynku e-commerce stale rośnie, potrzeba coraz więcej czasu i pracy, aby odnieść sukces w biznesie online. W tym artykule przedstawiam 10 praktycznych porad dla właścicieli e-sklepów, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

1. Popraw komunikację z klientem

Klienci przed dokonaniem zakupu w sklepie internetowym często mają potrzebę rozwiania swoich wątpliwości i dopytania o pewne rzeczy. Na przykład dopytać się o czas wysyłki, jej koszt lub szczegóły dotyczące danego produktu. Nie miejmy złudzeń, że tego rodzaju pytania pojawią się nawet, gdy wszystkie potrzebne informacje zostaną zawarte na stronie w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Jeśli ułatwimy odwiedzającym sklep kontakt nami, to na pewno w sposób istotny zwiększymy prawdopodobieństwo, że skorzysta z naszej oferty, a nie ucieknie do sklepu konkurencji. Jak tego dokonać? Jednym ze sposobów jest uruchomienie infolinii dla klientów lub czatu na stronie. Jeśli się na to zdecydujemy, to musimy pamiętać o odbieraniu telefonów i obsłudze czata. W przeciwnym wypadku, efekt może być przeciwny do zamierzonego. Poza tym, trzeba też pamiętać o odpisywaniu na maile i na wiadomości na portalach społecznościowych, jeśli nasi klienci wybrali ten właśnie sposób komunikacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. Zadbaj o UX

Wygodne poruszanie się po sklepie, dobra nawigacja i najważniejsze informacje przedstawione w czytelny sposób, to ważne elementy, które wpływają na to, czy użytkownik pozostanie na stronie i dokona zakupu. Jeżeli choć jeden z tych elementów będzie szwankował, może się okazać, że potencjalny klient opuści nasz sklep i już nigdy od niego nie wróci. Poniżej przedstawiam wybrane czynniki, na które warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy, by nasz sklep był przyjazny pod względem UX.

A. Wyszukiwarka produktów

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyszukiwarka musi znajdować się w łatwo dostępnym i widocznym miejscu i oferować podpowiedzi ułatwiające odnalezienie poszukiwanych produktów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

B. Filtrowanie produktów

Sklep internetowy powinien oferować możliwie jak najłatwiejsze odnalezienie poszukiwanych produktów. Dzięki dodaniu możliwości filtrowania wyników po określonych kryteriach proces poszukiwań powinien być mniej męczący i czasochłonny. Nie trudno się domyślić, że klient zmuszony do przedzierania się przez setki produktów, które go nie interesują, może szybko się zniechęcić i opuścić sklep. Wybór parametrów takich jak np. rozmiar, kolor, waga i styl znacząco ułatwi dotarcie do interesujących produktów. Zawężenie kryteriów wyszukiwania bardzo dobrze sprawdza się m.in. w branży motoryzacyjnej, ale też w wielu innych.

C. Przyciski CTA

Choć wielu osobom trudno w to uwierzyć, często wystarczy dodać jedno słowo lub zdanie typu „zapisz się”, by aż o 50% poprawić konwersję. Dlatego zachęć użytkowników do działania i zaoferuj korzyść, która skłoni do podjęcia danej aktywności.

D. Strona 404

W wielu sklepach internetowym często zmienia się asortyment. Niektóre produkty są usuwane ze sprzedaży czasowo lub na stałe, a w ich miejsce pojawiają się nowe. Po jakimś czasie może się okazać, że w sklepie znajduje się duża liczba stron z błędem 404. Internauci trafiający na komunikat, że dana strona nie istnieje, często decydują się na opuszczenie sklepu. Aby ich zatrzymać, zadbaj o to, by strona przyciągała uwagę i skłaniała do pozostania w sklepie.

E. Wygodna nawigacja

Wygodna nawigacja w sklepie internetowym jest związana m.in. z poruszaną wcześniej możliwością wyszukiwania czy filtrowania produktów. Ale to nie jedyne elementy. Aby osobom odwiedzającym sklep wygodnie się po nim poruszało niezbędne jest przejrzyste menu, odpowiednio nazwane i dobrze widoczne kategorie i menu okruszkowe (tzw. breadcrumbs). Tak aby każdy mógł w dowolnym momencie wiedzieć, w którym miejscu strony się znajduje i móc wrócić do poprzedniej zakładki. Kolejnym elementem do zastosowania jest przemyślane linkowanie wewnętrzne, które ułatwi poruszanie się po stronie. Przy budowie menu głównego warto rozważyć wybranie wariantu z tzw. sticky menu (menu przyklejanym) lub częściowo przyklejanym, czyli takim, które nie znika, gdy przestaniemy trzymać na nim myszkę. Uciekające menu, które uniemożliwia wybranie interesującej kategorii bywa bardzo irytujące.

F. Rejestracja przed zakupem

Konieczność rejestracji przed zakupem jest jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z zakupu. Przede wszystkim dlatego, że jest to czasochłonne i z reguły wymaga wypełnienia wielu rubryk. Inna przyczyna niechęci do rejestracji jest taka, że większość osób nie lubi udostępniać swoich danych. Jest to powód dla którego warto dać możliwość zakupu bez konieczności zakładania konta.

G. Wygląd koszyka i łatwy proces zakupowy

Choć trudno w to uwierzyć, to w niektórych sklepach aż 60% klientów opuszcza sklep na etapie przechodzenia przez koszyk zakupowy! Przyczyn porzuceń koszyka jest wiele. Są to między innymi: brak informacji o formie i kosztach dostawy, wysokie koszty dostawy, niechęć do zakładania konta, zbyt skomplikowany proces realizacji zamówienia, brak pożądanej możliwości dokonania płatności, brak wystarczających informacji dotyczących zakupu i wiele innych. Dlatego można spokojnie stwierdzić, że jeśli poświęcisz co najmniej kilka godzin na analizę procesu przejścia przez koszyk w swoim sklepie, to żadna z nich nie będzie zmarnowana. Zadbaj o to, by był przejrzysty i zawierał informacje najważniejsze dla kupującego.

H. Cross selling i up selling

Cross selling i up selling to metody maksymalizowania zysków z transakcji i najlepszy sposób na podniesienie średniej wartości koszyka. Pierwsza z metod polega na przypomnieniu klientowi o produktach, które mogą mu się przydać i które mogą być mu potrzebne, ale o nich zapomniał. Na przykład klient, który kupuje żyłki do łowienia ryb, chętniej skusi się na nową wędkę, kołowrotek czy spławik, jeśli mu podsuniemy ten pomysł. W przeciwnym wypadku nie kupi tych sprzętów lub może trafić do konkurencji. Z kolei up-selling (sprzedaż dodatkowa) to oferowanie klientowi produktów lub usług z większą ilością funkcji, wyższym standardzie i co za tym idzie większej cenie.

Oczywiście lista ewentualnych błędów do poprawy i technik sprzedaży do wykorzystania, jest znacznie dłuższa, jednak my postanowiliśmy skupić się na tych najważniejszych.

W codziennej pracy często spotykamy się z sytuacją, że klient nie wie, dlaczego tak duża liczba internautów wychodzi ze sklepu, nie dokonując zakupu. Jednym ze sposobów zdiagnozowania przyczyny takiej sytuacji jest nagranie i analiza sesji użytkowników. Podpowiadamy, że można to zrobić za pomocą programów takich jak Yandex Metrica czy Smartlook.

3. Buduj poczucie zaufania i bezpieczeństwa

Wykorzystaj inne marki do zwiększenia swojej wiarygodności. Znane marki, które zaufały Twojemu sklepowi internetowemu z pewnością przyczynią się do łatwiejszego zbudowania zaufania i bezpieczeństwa. Pochwal się współpracą i nagrodami ze znanymi w branży firmami. Oczywiście, pamiętaj o tym, aby na stronie zamieszczać logo przedsiębiorstw, z którymi naprawdę współpracujesz. W przeciwnym wypadku możesz mieć problemy z prawem.

4. Popraw wygląd sklepu

Większość populacji stanowią wzrokowcy, którzy kupują oczami, dlatego warto zainwestować w aspekty wizualne strony. Zadbaj o responsywność sklepu, ładne zdjęcia czy odpowiednią kolorystykę na stronie. Są to elementy, które wymagają poprawy w wielu sklepach internetowych. Atrakcyjnie wyglądające zdjęcia produktów i czytelny layout sprawią, że osoby odwiedzające sklep internetowy, chętniej dokonają zakupu.

5. Stwórz kategorie Bestsellers

Kategoria najlepiej sprzedających się produktów to doskonała wskazówka dla klientów sklepu. Szczególnie tych, którzy znaleźli się na nim po raz pierwszy i nie wiedzą, co dokładnie oferuje. Jeśli sklep posiada szeroką gamę produktów, przejrzenie choćby połowy z nich w trakcie jednej wizyty jest trudne do wykonania. Taka kategoria przyciągnie do najpopularniejszych produktów i może skłonić do zakupu.

6. Dodaj więcej metod płatności i dostawy

Jeśli klient chce dokonać zakupu w Twoim sklepie internetowym, to musisz zrobić wszystko, aby maksymalnie ułatwić mu to zadanie. Stworzenie jak największej liczby możliwości dokonania zapłaty z pewnością przełoży się na decyzje o zakupie. Podstawowe metody płatności, które powinny być dostępne w każdym sklepie internetowym to: przelew tradycyjny, e-przelew, karta kredytowa, za pobraniem u kuriera i kartą w paczkomacie. Analogicznie warto pomyśleć o możliwie jak największej liczbie metod dostawy. Niektórzy klienci przywyknęli do zamawiania z opcją dostawy do paczkomatu. Brak takiej możliwości może przyczynić się do rezygnacji z zakupu. 

7. Zachęcaj do dodawania opinii i recenzji

Aż 89% internautów przegląda opinie przed dokonaniem zakupu.

Umieszczenie opinii i recenzji na karcie produktu w sklepie internetowym sprawi, że wielu potencjalnych klientów łatwiej podejmie decyzję o zakupie. Część z nich nie opuści też sklepu, by szukać opinii, jeśli będą mogli przeczytać je na stronie.

8. Twórz unikalne opisy kategorii i produktów

Systematycznie tworzenie opisów kategorii i produktów bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie i rozbudowę ruchu z tzw. długiego ogona (long tail). Przyczyni się to do zwiększenia ruchu w sklepie internetowym. Dobrze napisany opis, który dostarczy cennych informacji o produkcie, to duża wartość dodana dla osoby zastanawiającej się nad zakupem. W przypadku mniejszej liczby produktów warto stworzyć krótki zachęcający do zakupu opis dla każdego produktu. W przypadku większej liczby produktów może to być trudne, dlatego wówczas można posiłkować się pomocą agencji lub copywriterów.

9. Wykorzystaj moc remarketingu

Remarketing pozwala wyświetlać reklamy osobom, które wcześniej odwiedziły Twoją witrynę lub użyły Twojej aplikacji mobilnej. Jest to jeden z lepszych sposobów do przypomnienia się użytkownikom, czyli wyświetlenia komunikatu reklamowego odbiorcy, który opuścił stronę internetową bez dokonania konwersji. Warto pamiętać o tym, by ograniczyć wyświetlanie reklam w ciągu danego dnia lub powtarzać je użytkownikom np. tylko przez 3 dni. Zbyt duża intensyfikacja reklamy może być irytująca i przynieść odwrotny efekt.

10. Pisz bloga

Zalet bloga jest wiele: budowanie wizerunku eksperta, zwiększenia ruchu organicznego, porady dla klientów i wiele innych. Zastanów się, jak w swoim sklepie możesz wykorzystać to najlepiej. Warto pamiętać o tym, że blog nie musi dotyczyć wyłącznie tematyki, w której sprzedajesz. Staraj się myśleć nieszablonowo i jeśli prowadzisz sklep internetowy w branży meblowej, nie ograniczaj się do tworzenia treści o rodzajach drewna, typach mebli i historii meblościanki. Twoich klientów mogą bardziej zainteresować tematy związane z urządzaniem nowoczesnej kuchni lub tego, jak wybrać krzesła do salonu. Dzięki takim artykułom, które rozwiązują rzeczywiste problemy, często udaje się zwiększyć ruch i sprzedaż w sklepie internetowym. 

 

Podsumowując, są 3 główne sposoby na zwiększenie sprzedaży. Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym, nakłonienie klientów, którzy odwiedzili sklep do zakupu i podniesienie wartości ich koszyka lub sprawienie, by ci którzy już zakupu dokonali, zrobili to ponownie. Każdy właściciel e-biznesu, musi odpowiedzieć sobie na pytanie: czy sam chciałby zostać klientem swojego sklepu internetowego? Warto wielokrotnie szukać wszystkich możliwych przyczyn, które mogą zniechęcać do dokonania zakupów dążąc do ich wyeliminowania. A jednocześnie nieustannie szukać dodatkowych sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.