#NMInsights: Wpływ promocji na zachowania zakupowe [BADANIE]

Wpływ na zachowania zakupowe_badanie UOKiK_cover
74 proc. konsumentów doświadczyło trudności w zrozumieniu ceny promocyjnej lub wskazało przyczyny tego problemu. 47 proc. badanych w ramach spontanicznych odpowiedzi dotyczących niejasnych warunków promocji wskazało, że problem dotyczy promocji związanych z zakupem więcej niż 1 produktu. M.in. takie wnioski płyną z badania „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o.
O autorze
3 min czytania 2025-05-19

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Ponadto, autorzy badania pt. „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” zauważają, że istnienie promocji jest znaczącym impulsem dla klientów do planowania i robienia zakupów, a reklamy, które promują obniżki cen, również wpływają na decyzje zakupowe.

Jednocześnie bez względu na rodzaj promocji klienci oczekują od sprzedawców prezentowania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Około 60% kupujących wskazuje taką potrzebę w przypadku każdego z badanych typów promocji. Istnieje też znaczny poziom nieufności wobec sprzedawców: 37% klientów nie wierzy, że sprzedający podają prawdziwą najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, a według 41% respondentów sprzedawcy w rzeczywistości nie przedstawiają korzyści z promocji zgodnie z prawdą.

Zakupy stacjonarne vs. internetowe – łeb w łeb

Kolejnym wnioskiem płynącym z publikacji jest niemal takie samo zainteresowanie promocjami w internecie, jak tymi w sklepach stacjonarnych. 98% respondentów w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie robiło zakupy stacjonarne, a 91% zakupy online.

Co ciekawe, chętniej w sklepach stacjonarnych kupujemy artykuły spożywcze, chemię gospodarczą oraz kosmetyki, zaś odzież, obuwie i dodatki oraz elektronikę i sprzęt RTV/AGD równie często zamawiamy w internecie, jak kupujemy stacjonarnie.

Z drugiej strony, zakupy odzieży, obuwia i dodatków w promocyjnych cenach są bardziej popularne w internecie, podczas gdy artykuły spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki częściej kupowane są przez uczestników badania w promocji stacjonarnej.

Zwyczaje zakupowe Polaków: stacjonarnie vs. online

Kolejna część badania „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” została poświęcona zakupowym zwyczajom respondentów w zależności od sposobu kupowania (stacjonarnie albo w internecie). Jak się okazuje, impuls wejścia do sklepu stacjonarnego podczas kupowania towarów spożywczych wskazuje promocję w reklamie, 38% badanych deklaruje wejście do sklepu w wyniku kliknięci a w reklamę, a aż 70% z nich przy wyborze artykułów spożywczych kieruje się tym, czy są aktualnie w promocji. Ponadto niemal 40% respondentów przyznaje, że kupuje artykuły spożywcze będące w promocji, mimo że nie planowało wcześniej ich zakupu, a 54% przyznaje, że korzystając z promocji, kupuje więcej, niż planowali.

Co więcej, blisko 50% badanych, chcąc dokonać zakupu odzieży, obuwia lub dodatków w sklepie stacjonarnym, skupia się na produktach w promocji, a 43% kieruje się promocją produktów w reklamie. W
przypadku zakupów dokonywanych w internecie około 40% respondentów w przypadku większości badanych kategorii (wyjątek stanowi wyposażenie domu) wchodzi na stronę aplikację sklepu internetowego poprzez kliknięcie reklamy dotyczącej promocji.

Co jest ważne przy wyborze sklepu?

Jakie czynniki mają wpływ na wybór sklepu internetowego i stacjonarnego w przypadku polskich konsumentów? Na pierwszym miejscu w obu sytuacjach plasuje się cena oferowanych produktów (86%). Na kolejnych: promocje i rabaty oferowane przez sklep oraz dostęp ulubionej formy płatności kupujących (a w przypadku sklepów online: również opinie czytane w sieci).

Co ciekawe, opinie znajomych liczą się bardziej, gdy mowa o zakupach w sklepie internetowym (61% vs. 55%). Podobnie, jeśli chodzi o rekomendacje influencerów i znanych osób w mediach społecznościowych (31% vs. 26%).

Polacy porównują ceny: stacjonarnie i online

Jak się okazuje, bez względu na to, czy kupujemy w internecie, czy w punktach stacjonarnych, z rozwagą podchodzimy do porównywania cen oferowanych produktów. W obu przypadkach większość pytanych na pytanie: „Czy porównujesz aktualne ceny promocyjne do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką” wybrała odpowiedź „Raz porównuję, raz nie porównuję” (51% w przypadku sklepów online i 55% w przypadku sklepów stacjonarnych).

Wśród osób, które nie porównują cen podczas zakupów, najpowszechniejszym powodem takiego zachowania jest brak potrzeby i robienie zakupów wtedy, kiedy potrzebują (bez wcześniejszego przegotowania). Na drugim miejscu wśród powodów znalazło się przekonanie, że pytani nie mają możliwości zweryfikowania, czy najniższa cena sprzed 30 dni jest prawdziwa.

Zwłaszcza ten ostatni powód wyraźnie pokazuje brak zaufania polskich konsumentów do sprzedawców organizujących akcje promocyjne. Jak się okazuje, niemal co piąty konsument aktywnie monitoruje ceny produktów i w ten sposób przyczynia się do wykrywania nieuczciwych praktyk. Co więcej, świadome śledzenie cen przez 18% respondentów, którzy zauważyli nieprawdziwe najniższe ceny z 30 dni przed obniżką, pokazuje, że konsumenci stają się bardziej wyczuleni na możliwe oszustwa.

Co więcej, 31% badanych twierdzi, że spotkało się z sytuacją, w której cena promocyjna okazała się wyższa lub taka sama jak cena przed w porównaniu do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.

Całe badanie „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” przejrzysz poniżej lub pobierzesz >> TUTAJ.

Informacje o badaniu
Badanie ilościowe CAWI zrealizowano w maju 2024 roku na ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 15 65 lat, reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania Liczebność próby to N= 2019 wywiadów.

PS UOKiK: Promocja to tylko zachęta czy też manipulacja? Wnioski z badania konsumentów