10 złotych zasad skutecznego networkingu

Często, rozmawiając o networkingu, można usłyszeć rady pokroju: "nie zapomnij wizytówek" albo "pamiętaj o uśmiechu". Podstawą jest jednak 100% zaangażowanie w nawiązanie relacji z otoczeniem, łatwe do osiągnięcia, gdy pamiętamy o kilku mniej oczywistych zasadach.
O autorze
3 min czytania 2015-08-26

To wprawdzie nie fizyka kwantowa, ale odrobina przygotowania przed kolejnym networkingiem może być właśnie tym, co wyróżni nas od reszty. 

1. Zawsze miej jasny cel

Ludzie pojawiają się na eventach networkingowych z wielu powodów – szukanie pracy, spotkanie potencjalnych klientów, lepsze rozeznanie w konkurencji czy po prostu względy towarzyskie. Przed spotkaniem warto zadać sobie pytanie, jaki jest twój cel – co chcesz osiągnąć i jak zamierzasz to zrobić.

2. Dowiedz się jak najwięcej o głównych uczestnikach

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli spodziewasz się spotkać na wydarzeniu osoby, które chciałbyś lepiej poznać (i wywrzeć na nich dobre wrażenie) – zrób najpierw mały research w Internecie, zaczynając od przeanalizowania konkretnych profili na LinkedIn. W ten sposób zdobędziesz podstawowe informacje, odkryjesz podobieństwa i potencjalne tematy, na których łatwiej będzie oprzeć rozmowę.

3. Nie zapomnij o uścisku dłoni

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zgodnie z badaniami Beckham Institute, uścisk dłoni zwiększa szansę na pozytywną interakcję. Pomaga nie tylko zbudować na starcie pozytywną relację, ale też złagodzić negatywne skutki ewentualnych nieporozumień w trakcie konwersacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

4. Zacznij rozmowę od podobieństw

Efekt przyciągania podobieństw jest łatwy do zaobserwowania szczególnie podczas networkingu. Podczas rozmowy z osobami o podobnych cechach lub wspólnych doświadczeniach, należy już na wstępie zwrócić na nie uwagę i tym samym zwiększyć szansę na nawiązanie owocnych kontaktów. (lub: ułatwić nawiązanie kontaktów)

5. Zadawaj pytania (mnóstwo pytań)

Podczas networkingu nietrudno spotkać osoby, które interesuje wyłącznie mówienie o sobie. Oczywiście, warto zaprezentować się jak najlepiej, ale zamiast marnować czas na historie ze swojego życia lub własnej firmy, lepiej zadawać przemyślane wcześniej pytania. Poza uzyskaniem cennych odpowiedzi, możesz w ten sposób upewnić rozmówcę w przekonaniu, że to właśnie ty najlepiej rozumiesz jego firmę bądź projekt.

6. Bądź łącznikiem pomiędzy innymi

Jeśli potencjał nawiązania relacji biznesowych z osobą, z która właśnie rozmawiasz okaże się bardzo niski, zastanów się, czy na wydarzeniu jest obecny ktoś, kto mógłby jej pomóc, bądź też ta osoba mogłaby okazać się pomocna dla kogoś innego. Jeśli tak, przedstaw ich sobie. Takie sytuacje będą działać wyłącznie na twoja korzyść, zwłaszcza, jeśli inni z czasem będą odwdzięczać się tym samym.

7. Skup się na jakości, nie ilości

Metoda zarzucania „szerokiej sieci“ rzadko sprawdza się podczas networkingu. Nie warto obierać sobie celu porozmawiania z każdym – zazwyczaj kończy się to na nieustannym krążeniu pomiędzy uczestnikami i wielu powierzchownych rozmowach. Lepiej skupić się na dłuższych konwersacjach z mniejszą ilością osób – to one pomagają zbudować prawdziwe kontakty.

8. Traktuj wszystkich rozmówców jednakowo

Nietrudno zrozumieć ochotę porzucenia mało obiecującej rozmowy na rzecz zbliżenia się do prezesa wielkiej firmy, który właśnie wszedł na salę. W takim wypadku należy tak pokierować konwersacją, aby szybciej zmierzała do końca, bez dawania naszemu rozmówcy odczuć, że jest dla nas mało istotny. Szybkie „ucięcie” rozmowy po to, aby porozmawiać z kimś „ważniejszym“ jest jednym z największych networkingowych faux pas. Należy się go wystrzegać jak ognia, gdyż nigdy nie pozostanie niezauważone.

9. Rób notatki

Zaraz po zakończeniu wydarzenia (nigdy w trakcie!) zapisz wszystkie informacje, które mogą wydać ci się przydatne. Nawet jeśli w większości przypadków networking zakończył się dla ciebie wymianą wizytówek z prośbą o e-maila, kiedy już będziesz pisał wiadomość, warto odnieść się do szczegółów i tematów poruszonych podczas rozmowy. Bez notatek może okazać się to bardzo trudne.

10. Odezwij się w przeciągu 72 godzin

Jeśli ustaliłeś z kimś podczas rozmowy, że skontaktujesz się i np. wyślesz więcej informacji, należy to zrobić w przeciągu 72 godzin od zakończenia wydarzenia.

W innym wypadku możesz niezamierzenie dać drugiej osobie do zrozumienia, że nie jesteś szczególnie zainteresowany współpracą.

Wszyscy, którzy chcieliby przekonać się o skuteczności powyższych zasad, mogą wprowadzić je w życie podczas WARSAW EMAIL SUMMIT 2015 – najważniejszego e-mail marketingowego wydarzenia w Polsce. Konferencji towarzyszyć będzie networking event. Dzięki aktywnej moderacji przez doświadczonego specjalistę, Warsaw Email Summit 2015 stanie się areną networkingowej interakcji na najwyższym poziomie i będzie wyjątkową okazją do spotkania w jednym miejscu polskich i europejskich ekspertów od e-mail marketingu oraz e-commerce, a także nawiązania długotrwałych relacji biznesowych. 

Organizatorem wydarzenia jest firma optivo – wielokrotnie nagradzany lider e-mail marketingu w Europie. Partnerami honorowymi została Izba Gospodarki Elektronicznej eCommerce, Polsko-Niemiecka Izba Handowa Polska oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Nowy Marketing, AD MONKEY, Marketing Przy Kawie, Harvard Business Review Polska, mensis.pl, Nowoczesna Firma, e-biznes.pl, Online Marketing Polska oraz MARKETER+.

Rejestracja, program wydarzenia, informacje na temat obecnych na Warsaw Email Summit ekspertów oraz towarzyszącego wydarzeniu networkingu są dostępne pod adresem .