…a nowe rozwiązania w akcjach mobilnych pojawiają się równie dynamicznie, co w innych gałęziach marketingu cyfrowego.
Jednym z rozwiązań, powoli zdobywającym uwagę polskiego rynku jest Short Code. To metoda z bogatym bagażem prób i błędów (prawie dekada) popełnionych przez północnoamerykańskich marketerów, która powoli zyskuje na popularności w Europie. Siła Short Code tkwi w interakcji pomiędzy marką a użytkownikiem telefonu i łatwym do zapamiętania numerze. Technicznie SC jest 4- lub 5- cyfrowym numerem służącym do wymiany SMS, działającym tak jak numery Premium, za skorzystanie z którego zapłacimy od 0 do 20 gr (według stawki operatora).
Zobacz również
Dobre przygotowanie akcji Short Code zachęca potencjalnego klienta do interakcji, w której może określić swoje preferencje wobec marki, reklamowanego produktu lub samej akcji. SC daje szansę na podjęcie dialogu z użytkownikiem. Przeprowadzenie ankiety, ocena otrzymanej treści, wysłanie użytkownikowi skróconego linku do contentu na stronie / promocji, czy też umożliwienie pobrania aplikacji sprzedażowej to tylko kilka z możliwych form komunikacji. Skuteczność usługi SC potwierdzają także badania rynku przeprowadzone przez Text Marketer. Świadomość otrzymania informacji zwrotnej od marki zwiększa szansę na interakcję z użytkownikiem o 20 proc.. Nic więc dziwnego, że 65 proc. ankietowanych wyraziło chęć komunikacji SMS-owej z ulubionymi markami.
Jeżeli więc posiadacz smartfona widzi reklamę w magazynie lub citylight z podanym krótkim numerem, może w prosty i szybki sposób uzyskać link do treści uzupełniających reklamę lub przenieść się do aplikacji promocyjnej. Cały proces ogranicza tak naprawdę wyobraźnia marketera i cele akcji.
Short Code to dwukierunkowa komunikacja z korzyściami dla obu stron. Klient ma szansę na dialog z marką oraz ułatwiony dostęp do jej usług. Marka natomiast zbliża się do klienta, zbierając interesujące dane o grupie docelowej.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Aby lepiej zobrazować efektywność akcji z wykorzystaniem Short Code, przygotowaliśmy 12 przykładów na jego zastosowanie przez globalne, amerykańskie i polskie marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Kiehls
Kiehl, amerykański detalista kosmetyczny, właściciel 250 sklepów na całym świecie, jest jedną z firm, która zdecydowała się na przeprowadzenie półrocznej pilotażowej kampanii mobile marketingowej za pomocą Short Code. Klienci marki mogli zapisać się do akcji online lub przez podany numer Short Code. Oprogramowanie wykorzystywało geolokalizację, raz w miesiącu wysyłało informację o 3 najbliższych punktach Kiehls, w których można było dokonać zakupów po cenach zniżkowych.
73 proc. klientów zapisanych do SMS-owej kampanii w ciągu 6 miesięcy od jej rozpoczęcia, dokonało zakupu produktów oferowanych przez Kiehl. Na wysłaną za pomocą Short Code ankietę odpowiedziało 81 proc. respondentów.
2. Chuck E. Cheese’s
Chuck E. Cheese`s to amerykańska sieć ponad 500 pizzerii, która wykorzystała wiadomości tekstowe do rozbudowy swojej bazy e-mailowej. Klienci w restauracjach byli zachęcani do wysłania e-maila za pomocą numeru Short Code, w zamian za powitalny kupon zniżkowy. W ten sposób do bazy dodano adresy 5 proc. wszystkich nowych klientów.
Klienci, którzy podali swój e-mail za pomocą Short Code, zapoznawali się z wiadomościami od restauracji prawie 20 proc. częściej, niż klienci którzy przyłączyli się do programu w inny sposób.
3. Peta2
Peta2 to młodzieżowy program działający w ramach amerykańskiej organizacji non-profit Peta, zajmującej się prawami zwierząt. Organizacja posiada ponad 3 miliony członków na całym świecie. Jedna z akcji, „Animals Don’t Smoke”, bazowała na mobile marketingu.
Banery, koszulki i wolontariusze podczas akcji outdoorowej zachęcali ludzi do wzięcia udziału w kampanii Short Code. Wśród uczestników rozlosowano okulary przeciwsłoneczne i torby podróżne z logo organizacji. Firma, za pomocą komunikacji SMS, zachęcała subskrybentów do wywarcia nacisku na FDA (Amerykańska Agencja Żywności i Leków), by zaprzestali testów wyrobów tytoniowych na zwierzętach. Akcja zachęciła 25 tysięcy osób do wzięcia udziału w proteście.
4. Ford Motor Company
Ford w celu osiągnięcia wysokiej jakości leadów dla nowych modeli Taurus i Escape, kampanię reklamową uzupełnił o billboardy z podanym numerem Short Code, pod którym zainteresowani mogli otrzymać więcej informacji.
Po wysłaniu SMS pod podany numer, użytkownik otrzymywał pytanie o model, którym jest zainteresowany, kod pocztowy oraz imię i nazwisko. Dane były przesyłane do dilera Forda znajdującego się najbliżej potencjalnego klienta, który miał się z nim skontaktować. Akcja osiągnęła współczynnik konwersji w wysokości 15,4 proc.
5. Pirq
Pirq to aplikacja mobilna pomagająca klientom wyszukiwać promocje i nagrody w ich ulubionych, lokalnych biznesach. Firma zastosowała wiadomości tekstowe i tradycyjne formy reklamowe, takie jak billboardy, do maksymalnego ułatwienia klientom ściągnięcia aplikacji.
Po połączeniu się z numerem Short Code, użytkownicy otrzymywali hiperlink, za pomocą którego mogli pobrać aplikację. 92 proc. osób, które otrzymało wiadomość zwrotną skorzystało z możliwości pobrania Pirq na swoje smartfony.
6. Palms Resort & Casino
Palms to kasyno z Las Vegas, które zdecydowało się na kampanię mobile marketingową. Klienci po wysłaniu podanego hasła na numer Short Code, brali udział w losowaniu darmowego noclegu z posiłkiem dla dwóch osób. Po zapisaniu się do konkursu użytkownikom zadano pytanie – czy w przyszłości chcieliby otrzymywać promocyjne oferty via SMS.
Do zakończenia akcji 37 proc. osób biorących udział w konkursie zgodziło się na otrzymywanie dalszych, mobilnych powiadomień. SMS-owy konkurs przyniósł konwersję w wysokości 60 proc..
7. ,,Każde życie jest cudem” – October Baby
Provident Films, należący do Sony Music Entertainment, zdecydował się na kampanię Short Code uzupełniającą promocje filmu „Każde życie jest cudem”. Wysyłając SMS, użytkownicy zapisywali się do mobilnego newslettera, dzięki któremu otrzymywali powiadomienia dotyczące kulis powstawania filmu, ciekawostek z planu, informacje o darmowych wejściówkach kinowych, itp. W wiadomości zwrotnej zamieszczono także hiperlink, który odsyłał do trailera filmu, dostosowanego do mobilnego formatu. Akcja miała powiększyć wcześniej istniejącą bazę e-mailową zebraną w social mediach.
Provident Films udało się zbudować bazę 50 tys. fanów jeszcze przed premierą filmu, co spowodowało wzrost zainteresowania produkcją. W premierowy weekend film osiągnął 8 miejsce w box office i stał się najlepszym filmem w historii z limitowaną dystrybucją. Akcja zakończyła się 11 proc. wskaźnikiem oglądalności ekskluzywnej wersji trailera.
8. Taco Bell
Taco Bell uruchomił akcję mobile marketingową, aby rozwinąć kolejny kanał komunikacji ze swoimi najbardziej lojalnymi klientami. Do kampanii można było się zapisać za pomocą numeru Short Code, a nowe rozwiązanie było promowane w mediach tradycyjnych – prasie, radiu i tv.
By zachęcić do wzięcia udziału w akcji, sieć oferowała nowym osobom w bazie darmowy Frutista Freeze przy zakupie dowolnego posiłku. W ciągu pierwszych 5 tygodni akcja przyniosła 13 tys. subskrybentów.
9. Czerwony Krzyż
Amerykański Czerwony Krzyż zastosował kampanię Short Code do zbierania datków dla ofiar największego atlantyckiego huraganu, Sandy. Wyrządzone szkody oszacowano na 50 miliardów dolarów. Każdy wysłany SMS pod podany numer, zasilał konto akcji o 10 dolarów, które były dołączone do rachunku telefonicznego uczestnika akcji. 20 proc. wszystkich datków zebrano właśnie za pomocą kanału mobilnego.
10. Turner Sports
Turner Sports wybrał rozwiązanie Short Code do prostego instruowania fanów jak pobrać i zainstalować ich nową aplikację TBS Social Dugout za pomocą urządzeń mobilnych. Kampania miała charakter call-to-action i powiązana była z początkiem rozgrywek play-off w Major League Baseball. Aplikację, dzięki promocji Short Code, pobrało 2 tys. fanów.
11. Coca-Cola Polska
„Podziel się radością” to sztandarowa polska akcja z wykorzystaniem Short Code. Najpierw w centrum Warszawy, a następnie w innych dużych miastach Polski ustawiono billboard. Wyświetlany obraz zapraszał do wysyłania za pomocą SMS imion przyjaciół pod podany numer. Przesłane dane wyświetlały się na cyfrowych butelkach reklamowanego napoju. Krótki filmik z eventu można zobaczyć poniżej:
12. CardioWatch
CardioWatch to polskie narzędzie analizujące domowe pomiary osób z chorym sercem, które pozwala monitorować zmiany poza wizytami u lekarza. SMS przypomina pacjentowi o pomiarze ciśnienia. Z tak zebranych danych aplikacja generuje raport dla lekarza przed kolejną wizytą.
Twórcy poszukując ochotników do przetestowania CardioWatch, próbowali rozwiązań webowych, aplikacji w systemie Android, iOS, a także możliwości połączenia z konsultantem. Dopiero przedstawienie numeru Short Code w trakcie emisji programu „Pytanie na Śniadanie” w tv dało zadowalający efekt. Współtwórca Cardio Watch, Oskar Kiwic, przebywał na antenie około 10 minut – to wystarczyło, by odebrać zgłoszenia od 1200 osób. Partnerem technicznym akcji było SMSAPI.pl.
Fragment programu można obejrzeć tu.