Celem ogólnopolskiej kampanii „Zapytaj Bliskich o Zdrowie” organizowanej od kilku lat przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Chłoniaki „Przebiśnieg”, jest po pierwsze zachęcenie społeczeństwa do obserwacji stanu zdrowia swojego i bliskich, a po drugie poszerzenie wiedzy o objawach nowotworów układu chłonnego.
Różne choroby, w tym nowotwory, mogą powodować objawy, które ze względu na swój charakter nie są jednoznaczne. Dlatego tak ważna jest regularna samoobserwacja swojego organizmu. Symptomy towarzyszące nowotworom układu chłonnego przypominają objawy kojarzone powszechnie ze zwykłym przeziębieniem, dlatego mogą być mylnie interpretowane, bagatelizowane, niezauważane (szczególnie u osób starszych, które cierpią na różne choroby) i często wykrywane w stadium zaawansowanym, co znacznie obniża skuteczność ich leczenia.
Zobacz również
Edukacja dotycząca rozpoznawania objawów chłoniaków wydaje się szczególnie ważna, gdyż w przypadku tych nowotworów nie można niestety mówić o jakiejś profilaktyce, a jedyną drogą do wczesnego rozpoznawania jest niebagatelizowanie z pozoru błahych symptomów.
Grupą szczególnie narażoną na zachorowania na nowotwory układu chłonnego są osoby starsze. Dzień Babci i Dziadka to doskonała okazja na rozmowę o samopoczuciu i stanie zdrowia najbliższych. Jeśli jakiekolwiek objawy trwają dłużej niż 2-3 tygodnie, warto namówić najbliższych na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu.
Na potrzeby tegorocznej kampanii powstały kartki, które można wysłać z życzeniami sms-em lub wydrukować i wręczyć zamiast laurki swoim najbliższym. Można w ten sposób wyrazić jak bardzo są dla nas ważni, a pytając przy okazji o zdrowie, sprawdzić, czy nie powinni zgłosić się do lekarza z jakimś niepokojącym objawem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jakie są najpopularniejsze filtry zwierząt w Instagram Stories? Jaka jest najnowsza funkcja Instagrama? A jak poznali się twoi rodzice? Jaką dokładnie pracę ma twój tata? Jakie studia skończyła twoja babcia? Okazuje się, że lepiej znamy nowinki ze świata celebrytów i social mediów niż szczegóły życia swojej najbliższej rodziny. Na zeszłoroczne Święta, IKEA zachęcała do wzięcia udziału w pewnym eksperymencie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS2
Według WHO depresja zajmuje 4. miejsce na liście najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. Niestety, aż 80% Polaków czuje niedosyt wiedzy o depresji, jej objawach i leczeniu. By to zmienić Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło ogólnopolską kampanię „DEPRESJA. Rozumiesz – pomagasz”.