3 błędy w strategii marketingowej B2B, które mogą osłabić Twój biznes

3 błędy w strategii marketingowej B2B, które mogą osłabić Twój biznes
Strategia marketingowa zawierająca przemyślany plan działań to fundament każdej udanej kampanii marketingowej. Niestety, wiele firm B2B podczas wypracowywania strategii wciąż popełnia bardzo poważne błędy, które mogą mieć bolesne konsekwencje finansowe i wizerunkowe.
O autorze
3 min czytania 2024-11-20

Poznaj trzy błędy, które zauważam najczęściej podczas współpracy z klientami B2B.

Brak zrozumienia, czym jest strategia marketingowa

Strategia marketingowa (podobnie jak sprzedażowa) powinna wynikać ze strategii biznesowej i wspierać realizację zawartych w niej celów. 

Cel sprzedażowy X, zwiększenie udziałów o 40%, czy zdobycie nowego rynku Y to nie są strategie, lecz cele biznesu i/lub sprzedaży. Co ważne, cele strategii marketingowej powinny aktywnie wspierać realizację celu biznesowego.

Przykładowe cele marketingu to, m.in.: 

  1. Wzrost rozpoznawalności marki na nowym rynku X:
  • KPI: pozyskanie 1000 subskrybentów newslettera z nowego rynku X w ciągu roku.
  • KPI: 20 tys. odsłon strony www stworzonej na rynek X, do końca roku.
  1. Wzrost sprzedaży w segmencie X, poprzez generowanie jakościowych leadów (MQL Marketing Qualified Lead):
  • KPI: pozyskanie 45 MQL w segmencie X kwartalnie.
  1. Budowanie wizerunku eksperta na nowym rynku Y przez generowanie jakościowych treści dla [buyer persona]:
  • KPI: opracowanie branżowego raportu dla [buyer persona] w terminie X.
  • KPI: procentowy wzrost ruchu na stronie internetowej lub blogu na treściach skierowanych do [buyer persona] do końca roku.

Dopiero mając SMART cele, możesz myśleć o samej strategii marketingowej, która pokazuje, jak dojść z miejsca, w którym jesteś dziś, do miejsca, w którym chcesz być w zakładanym przedziale czasu. 

Strategią marketingową nie jest ani sam cel, ani same taktyki. 

Strategia marketingu:

  • opisuje stan wyjściowy (rynek, konkurencję), 
  • definiuje, do kogo chcesz trafić z komunikacją i ofertą (segmenty klientów oraz poszczególne buyer persony), co im mówić (zawiera komunikację wartości pod konkretne pain pointy buyer person)
  • oraz wyznacza kroki dojścia do celu, czyli konkretny plan działań z budżetem (kampanie e-mailowe, Paid Ads, content marketing etc.).

Bez zrozumienia istoty strategii firmy działają po omacku, często sądząc, że mają strategię marketingową. W rzeczywistości dysponują jedynie celami sprzedażowymi lub szczegółowym, kolorowym harmonogramem działań operacyjnych w Excelu.

Brak współpracy ze sprzedażą

Tworzenie strategii marketingowej bez współpracy ze sprzedażą przypomina kręcenie filmu fantasy. Powstanie coś efektownego, oryginalnego, będzie efekt „wow”, ale… to nie będzie miało zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

Strategia marketingowa powinna być użyteczna i stanowić cenne źródło wiedzy zarówno dla zespołu marketingowego, jak i sprzedażowego. 

  • Kluczowym elementem jest analiza rynku, która pozwala określić, do jakich segmentów chcesz kierować ofertę sprzedażową i komunikację.
    Przykład: Firma specjalizująca się w oprogramowaniu ERP może skoncentrować swoje działania marketingowe na średnich i dużych firmach z branży produkcyjnej i logistycznej, działających w miastach o dużym potencjale rynkowym (np. Warszawa, Kraków, Wrocław), które istnieją na rynku od co najmniej 5 lat, generują roczne przychody powyżej X PLN i mają minimum X pracowników.
  • Szczegółowe rozpisanie potrzeb oraz pain pointów buyer persony umożliwia precyzyjne zdefiniowanie, do kogo konkretnie chcesz trafić z przekazem i kampaniami sprzedażowymi.
    Przykład: Firma oferująca szkolenia z księgowości
    do buyer persony: księgowej, która chce zapewnić sobie zgodność swoich działań z najnowszymi przepisami, chce się szkolić w terminach, które nie kolidują z comiesięcznym raportowaniem i która pracuje na systemie X i lubi, gdy na szkoleniu problem jest pokazywany na „jej” programie.
  • W końcu, określenie unique value proposition (UVP) i komunikacji dostosowanej do person, wskazuje, co należy mówić oraz jakie wartości powinny znaleźć się w argumentacji sprzedażowej.
    Przykład: Firma software’owa
    może oferować budowanie produktów MVP (Minimum Viable Product) startupom, skracając TTM (Time-to-market) i wspierając founderów w pozyskiwaniu funduszy poprzez pomoc w przygotowaniu pitch decków dla inwestorów.

Jeśli to wszystko powstaje w marketingu w oderwaniu od sprzedaży, to tracisz pieniądze. W takiej sytuacji klienci (buyer persony) prawdopodobnie otrzymują różne, a może nawet sprzeczne komunikaty (marketing na bazie strategii marketingowej robi swoją komunikację na stronie www, czy w social mediach – a sprzedaż mówi coś innego, zgodnie ze swoim spojrzeniem).

W ten sposób wystawiasz też na ryzyko swój brand – niespójne komunikaty, czy rozjeżdżające się priorytety ofertowe osłabiają Twoją markę. 

Nie stać Cię na to, wierz mi. Albo nie – uwierz raportowi A unique perspective on the B2B buyer and the difference between winning and losing od Dentsu, który pokazuje, że brand w B2B jeszcze nigdy nie był tak ważny jak w 2024 r.

Skupienie się w strategii marketingowej wyłącznie na celach krótkoterminowych i sprzedaży

Jak wspomniałam w punkcie pierwszym, cele marketingu powinny wynikać z celów biznesowych, które zazwyczaj dotyczą generowania zysku. 

Członkowie zarządów często wywodzą się ze sprzedaży lub stanowisk technicznych, będąc wcześniej zaangażowanymi w wytwarzanie produktu, co sprawia, że ich naturalnym kierunkiem jest praca nad sprzedażą i rozwojem produktu. Marketing zazwyczaj pojawia się później, a jeśli nie ma silnej reprezentacji w firmie, może ulec presji na generowanie leadów, pomijając inwestowanie w brand.

Branding to inwestycja długoterminowa, której efekty są mało widoczne w pierwszych miesiącach. Poza nielicznymi wyjątkami (np. gdy firma walczy o przetrwanie, lub gra wyłącznie ceną), pomijanie w strategii marketingowej działań nakierowanych na brand awareness i employer branding to błąd, którego konsekwencje pojawiają się z czasem. To właśnie sprawia, że działania brandingowe tak łatwo jest pominąć. Ich brak może boleśnie dać się we znaki później, a wtedy nie da się tego nadrobić w kilka miesięcy.

    Podsumowanie

    Planując strategię marketingową B2B:

    1. Upewnij się, że rozumiesz jej istotę (patrz. pkt 1.).
    2. Zadbaj o ścisłą współpracę z zespołem sprzedaży.
    3. Uwzględnij zarówno krótkoterminowe cele sprzedażowe, jak i długoterminowe działania budujące silną markę.

    Na koniec, dla inspiracji, świetny cytat przypisywany Ricie McGrath: „Companies that fail do not have a plan to fail, but all companies that have failed did not have a plan” [pol. Firmy, które ponoszą porażkę, nie mają tego w planach. Jednak wszystkim firmom, które poniosły porażkę, brakowało planu].

    Zdjęcie główne: Unsplash

    PS NMInsights: Dlaczego kampanie, które składają obietnice klientom, są bardziej skuteczne w sektorze B2B niż B2C [RAPORT]