Fot. www.elearningstuff.net
Tworzenie atrakcyjnego contentu jest jednak trudniejsze niż można by podejrzewać. Według Content Marketing Institute, 60 proc. marketerów B2B oraz B2C ma problem ze stworzeniem treści, które zaangażują odbiorców. Co gorsza, 35 proc. marketerów ogółem twierdzi, że trudno przygotować content, który utrzyma uwagę odbiorców, a tylko 33 proc. uważa, że działania związane z marketingiem treści przynoszą zadowalające efekty. Rozwiązanie? Tworzenie znakomitych treści interaktywnych!
Zobacz również
Treści interaktywne na wyciągnięcie ręki
Zalążek doskonałego contentu prawdopodobnie znajduje się już w Twojej bazie danych, czekając tylko na to, żeby ktoś przemienił go w coś, co pozwoli odróżnić się od konkurencji. Wystarczy, że poznasz know-how i wykorzystasz kilka prostych pomysłów.
Badanie przeprowadzone ostatnio przez Sirius Decisions wykazało, że nawet 70 proc. treści nie jest wykorzystywane w optymalny sposób. Pomyśl tylko o wszystkich badaniach, analizach oraz artykułach, które możesz zaprezentować potencjalnym klientom w nowej, interaktywnej odsłonie. Na podstawie badania Demand Metric Report treści interaktywne, takie jak quizy, kalkulatory, oraz konfiguratory generują konwersje „dobrze”, lub „bardzo dobrze” w 70 proc. przypadków. Jest to wynik o wiele lepszy w porównaniu z 36 proc. generowanych przez treści pasywne.
Treści interaktywne w content marketingu
Treści interaktywne mają za zadanie zaangażować użytkowników zarówno w sferze mobile, jak i na desktopach. W przeciwieństwie do treści pasywnych (takich jak tradycyjne artykuły lub filmy na YouTube), zachęcają nas one do eksploracji, zdobycia nowej wiedzy, nawiązania relacji z innymi oraz dzielenia się contentem poprzez social media. Wszystko, czego potrzebujesz do stworzenia tego typu treści masz już prawdopodobnie pod ręką. Poniżej znajdziesz najlepsze sposoby na to, jak dostarczyć użytkownikom interaktywnych doświadczeń w sieci.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
4 sposoby na stworzenie treści interaktywnych
#1: Quizy
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Quizy to świetne narzędzie, które umożliwi przyciągnięcie uwagi klientów znajdujących się dopiero na szczycie lejka marketingowego. Nie polegają one na bezpośredniej promocji produktu lub usługi. Zamiast tego sprawiają, że potencjalni klienci są skupieni na ogólnych korzyściach, które mogą uzyskać za pomocą Twojej oferty (chociaż jeszcze tego nie wiedzą). Skuteczny quiz polega na zaszczepieniu lub rozbudzeniu potrzeby w umysłach uczestników. Dla przykładu, na stronie Adventure.Travel znajdziemy ciekawy quiz gdzie odpowiemy na kilka prostych pytań na temat podróżowania. Aby otrzymać wyniki, należy udostępnić adres email, co sprawia, że baza danych zapełni się nazwiskami potencjalnych klientów. Na podstawie wyników quizu, użytkownicy otrzymają konkretne, indywidualnie dopasowane oferty podróży.
Klienci są przyzwyczajeni do otrzymywania tanich ofert podróży, lecz w przypadku takiego quizu sytuacja wygląda zgoła inaczej, ponieważ oferta będzie dopasowana do indywidualnych potrzeb. Wykorzystaj tą formę personalizacji w marketingu – niezależnie od rynku, na którym działasz.
#2: Lookbook
Jeśli pracujesz na rynku detalicznym, prawdopodobnie masz pod ręką niejeden katalog produktów. Jeśli posiadasz dobry team marketingowy, będziesz w stanie stworzyć interaktywną prezentację, która sprawi, że klienci z chęcią przejrzą Twoją ofertę. Pomysł ten wykorzystał ostatnio STYLEPIT, internetowy sprzedawca na rynku mody. Podczas kampanii mającej na celu wprowadzenie marki na rynek europejski, stworzono interaktywny lookbook (stylepit.com/lookbook/), gdzie kamera przesuwa się w zwolnionym tempie umożliwiając użytkownikom klikanie na części garderoby poszczególnych osób na ulicy. Przykładowo, po kliknięciu na sweter, od razu wyświetlają się informacje na temat ceny, modelu oraz specjalnych promocji dotyczących danego produktu. Poniżej znajdziesz prezentację wideo na temat tego jak ten lookbook powstał:
Oczywiście nie każdy lookbook musi być powiązany z długoterminową kampanią marketingową, ale stworzenie tego typu interaktywnej prezentacji sprawia, że przeglądanie produktów na stronie staje się o wiele atrakcyjniejsze. Zamiast pasywnie przeglądać kolejne zdjęcia, użytkownicy są o wiele bardziej zaangażowani, a zakupy online stają się dobrą zabawą.
#3: Interaktywna infografika
Stworzenie katalogu produktów oraz atrakcyjnej oferty z pewnością wymagało przeprowadzenia szczegółowych badań. Dlaczego by nie podzielić się tymi danymi z klientami? Dzięki udostępnianiu użytkownikom interaktywnej infografiki, nie tylko dostarczasz przydatnych informacji, ale także zachęcasz do podzielenia się treścią przy pomocy social media (infografiki są zazwyczaj o wiele bardziej popularne od tradycyjnych artykułów).
Infografiki tego typu pozwalają m.in. na przesuwanie ekranu w pionie i poziomie, klikanie na zbiory danych, przeprowadzanie własnych obliczeń, animację oraz przesuwane slajdy. Przykład tego typu infografiki możemy znaleźć na stronie ArnoldClark.com, która posiada piękne animacje zachęcające użytkowników do przejrzenia całej prezentacji.
#4: Rozwiązania biznesowe oraz konfiguratory
Narzędzia te pomagają klientom, którzy są już skłonni do zakupu, lecz nie wiedzą jeszcze, na którą ofertę się zdecydować. Dzięki konkretnym pytaniom mającym na celu odkrycie potrzeb, narzędzie automatycznie dostarczy rekomendacji odnośnie produktów lub usług. Dzięki zastosowaniu takiego rodzaju treści nie tylko będziesz w stanie szybko odpowiedzieć na potrzeby klientów, ale również zebrać niezbędne dane odnośnie popytu na poszczególne rozwiązania. Dane te możesz później wykorzystać do stworzenia i promocji atrakcyjniejszych ofert.
Dla przykładu, klient zastanawiający się nad zakupem rozwiązań marketingowych, może najpierw odpowiedzieć na 20 prostych pytań typu „tak czy nie”, aby później otrzymać spersonalizowane rekomendacje na podstawie odpowiedzi. Rezultaty takiego testu zostaną ujawnione tylko wtedy, gdy potencjalny klient udostępni swój adres email. W ten sposób, oprócz dostarczania użytkownikom przydatnych informacji, zyskasz również ich adresy email, niezbędne do dalszej komunikacji marketingowej.
Zacznij tworzyć treści interaktywne
Pojedynczy artykuł lub prezentacja znajdująca się już w Twojej bazie danych, może posłużyć do stworzenia wielu interaktywnych doświadczeń dla użytkowników. Treści interaktywne najlepiej wykorzystać na początku lejka marketingowego, aby przyciągnąć uwagę klientów oraz zademonstrować zalety oferty w nieinwazyjny sposób. Wystarczy, że zaczerpniesz informacje z posiadanych już raportów oraz artykułów i przekształcisz je w jeden z rodzajów treści wspomnianych w tym artykule.
Czy wykorzystujesz już treści interaktywne w marketingu? Podziel się doświadczeniami w sekcji komentarzy.
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE