fot. depositphotos.com
Z badania agencji Starcom wynika, że ponad 40 proc. Polaków ma plany na nadchodzącą Majówkę, która jest przede wszystkim miłą odmianą od pracy, jest ważna i staramy się ją wykorzystać.
Zobacz również
– Majówka pod względem atrakcyjności i wyczekiwania, zajmuje pośród innych okazji urlopowych drugie miejsce. Jest mniej wyczekiwana od wakacji, ale wyprzedziła między innymi ferie zimowe, co pokazuje, że pomimo „krótkiej historii” w stosunku do innych okazji zagościła na stałe w naszym życiu i ma w nim mocną pozycję – mówi Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna agencji mediowej Starcom.
Polacy spędzą Majówkę najczęściej u rodziny/znajomych (24 proc. respondentów), w domu (23 proc.) lub na działce (22 proc.). Wybierają więc najbardziej ekonomiczne warianty oraz niewymagające brania dłuższego urlopu. Jeżeli spędzamy już Majówkę poza domem lub działką, to najczęściej ruszamy w Polskę. Największą popularnością cieszą się góry, tuż za nimi Polacy preferują miejsca nad wodą takie jak jeziora/zalewy lub morze. Poza granicami kraju majówkę spędzi 7 proc. Polaków, co ważne tylko 3 proc. zrobi to za pomocą biura podróży. Rzadkie korzystanie z profesjonalnych firm turystycznych nie powinno jednak dziwić, ponieważ aż 52 proc. badanych deklaruje, że wydatki związane z majówką nie przekroczą kwoty 500 złotych. Tylko jeden na stu Polaków zamierza na nią wydać powyżej 4000 złotych.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pomimo tego, że na tegoroczną Majówkę można poświęcić maksymalnie 9 dni to tylko 21 proc. Polaków planuje wyjechać gdzieś na więcej niż 5 dni. 50 proc. Polaków wybiera się na 3-4 dni wypoczynku, zapewne jest to spowodowane brakiem możliwości wzięcia urlopu lub ograniczonymi możliwościami finansowymi.
Ponad połowa Polaków zamierza w czasie Majówki grillować. Tę tendencje potwierdzają również dane historyczne z Google Trends, które rok w rok w okresie „okołomajówkowym” pokazują wyraźne wzrosty wyszukiwań tematów dotyczących grillowania. Kolejną najczęściej udzielaną odpowiedzią, którą wybrało 35 proc. respondentów jest zamiar zwiedzania/podróżowania. Zaskakująca może wydawać się wysoka pozycja słuchania muzyki, która wyprzedziła uprawianie sportu oraz korzystanie ze wszelkiego rodzaju treści wideo (TV, filmy, seriale).
– Majówka to wyzwanie dla rynku telewizyjnego, w szczególności pod względem planowania działań reklamowych w tym medium. Z reguły mamy do czynienia ze sporymi zmianami w oglądalności poszczególnych pasm oraz kanałów, szczególnie w segmentach wielkomiejskich oraz lepiej uposażonych, czyli wśród tych osób, które szczególnie chętnie korzystają z kilku dni wolnego. Oczywiście oglądalność TV w czasie Majówki jest także mocno skorelowana z pogodą – mówi Magda Kolenkiewicz.
Za najczęściej wymieniane przez respondentów przyczyny braku planów na Majówkę odpowiadają głównie finanse oraz brak czasu. W zależności od przedziału wiekowego finanse są mniejszym lub większym problemem, ale zawsze najważniejszym. Osoby w wieku 18-24 lata często jako barierę wybierały odpowiedź „brak posiadania samochodu”, co pośrednio wiąże się z finansami. Ten sam powód istotny okazał się w segmencie 45-54 lata, a dodatkowo osoby te najczęściej zaznaczali brak możliwości pozostawienia komuś zwierząt pod opiekę. Wskazuje to na mniejszą mobilność tego segmentu w porównaniu do innych.
11 proc. Polaków zamierza spożywać więcej alkoholu podczas Majówki, niż w zwykły weekend. Co ciekawe prawie co trzeci badany nie zamierza w ogóle spożywać alkoholu , a 20 proc. zamierza spożywać go mniej. Jeżeli chodzi zaś o rodzaje alkoholu, to piwo jest niepodzielnym liderem. Prawie 60 proc. respondentów, którzy zamierzają spożywać alkohol wskazało właśnie ten trunek. Co ważne wśród młodych (18-24) w stosunku do pozostałych segmentów wiekowych widać wyraźnie tendencję wzrostową w kategorii cydrów i piw smakowych.
– Z punktu widzenia konsumentów Majówka to pierwszy, dłuższy odpoczynek po zimie, nic więc dziwnego, że rządzi się on podobnymi zasadami co okres wakacyjny również pod względem konsumpcji piwa, któremu sprzyjają dni wolne od pracy, czas spędzany na świeżym powietrzu i zintensyfikowane spotkania towarzyskie. Rosnące przed tym okresem wydatki mediowe oraz fakt, że większość marek wprowadza przed majówką nowe platformy komunikacyjne, pokazuje, że branża piwna traktuje ten mikro-sezon bardzo poważnie– komentuje Magda Kolenkiewicz.
Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI