…na aktualności.
Co więcej, e-mail marketing i e-commerce – czyli gałąź, która na polskim rynku dopiero od niedawna rozwija się w tak dynamicznym tempie, idą ze sobą w parze bardziej, niż nam się wydawało. Dlaczego więc e-biznesy powinny wziąć pod uwagę działania e-mail marketingowe? W jaki sposób e-maile mogą pomóc w podniesieniu wyników sprzedaży online?
Zobacz również
Liczby nie kłamią
Według raportu „E-commerce w Polsce 2016”, ok. 48% Polaków choć raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet, a 47% osób posiadających dostęp do sieci, regularnie korzysta z ofert sklepów online. E-commerce to sektor, który w Polsce rozwija się najdynamiczniej. Wartość polskiego e-handlu w 2014 roku wyniosła ponad 30 mld złotych, a według szacunków, obecnie istnieje około 20 000 polskich sklepów online. Do zgarnięcia jest więc całkiem spory kawałek tortu.
Nie trzeba nikogo przekonywać, że coraz więcej z nas interesuje się e-zakupami. Nic również nie wskazuje na to, by te statystyki miały spadać – wprost przeciwnie. Udogodnienia takie jak dostawa do domu o dowolnie wybranej porze, niższe koszty dostawy czy konkurencyjne ceny sprawiają, że coraz częściej wybieramy możliwość kupienia produktu przez Internet – nawet w przypadku zakupów spożywczych, które jeszcze do niedawna kojarzyły się tylko z hipermarketami osiedlowymi, a nie kanałami online. Rynek e-commerce staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jednak część problemów właścicieli sklepów online wciąż pozostaje taka sama – jak zbudować lojalność klientów? Co zrobić, by zainteresować naszą ofertą potencjalnych kupujących?
I tu właśnie z pomocą przychodzi e-mail marketing. To niepozorne narzędzie, wykorzystane w odpowiedni sposób, potrafi przynieść aż 3800% zwrotu z inwestycji (ROI, ang. Return of Investment). Imponujące, prawda? Co więcej, wysyłka regularnych mailingów przynosi wymierne korzyści finansowe – ponad 70% użytkowników wykorzystuje kupony rabatowe, które otrzymują za pośrednictwem newslettera. Świetnym przykładem jest przypadek sklepu internetowego Hairstore.pl, który dzięki odpowiednio przygotowanej i zoptymalizowanej kampanii mailingowej, zwiększył liczbę transakcji w e-sklepie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dlaczego właśnie e-mail?
Wiele (zarówno złego i dobrego) mówiło się o e-mail marketingu na przestrzeni ostatnich lat. Z pewnością nie można odmówić mu jednak jednego: tego, że działa jak żaden inny testowany do tej pory kanał komunikacji z klientem. To dzięki regularnym wysyłkom newsletterów możesz zbudować długotrwałą więź z subskrybentem i być z nim w stałym kontakcie. Dzięki wiadomościom o promocjach, e-mail marketing pomaga także podnieść wyniki sprzedaży. Możesz również przygotować cykl e-maili, które jeszcze bardziej zbliżą odbiorcę z Twoją firmą – pokaż im, jak wygląda codzienna praca Twojego zespołu i przedstaw ludzi, z którymi pracujecie. Dzięki temu klienci przypomną sobie, że po drugiej stronie monitora też znajdują się osoby, którym zależy na dobrym kontakcie i zadowoleniu obu stron. Ponadto, e-mail marketing pozwala na realizację programów lojalnościowych. Pamiętaj o konsekwencji komunikacyjnej i rzetelnie przygotowanej strategii, a zdobywanie serc lojalnych klientów stanie się prostsze niż do tej pory.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak wykorzystać e-mail marketing w sklepie online?
Istnieje mnóstwo świetnych sposobów na wykorzystanie e-maili w sektorze e-commerce. Nie trzeba sięgać daleko – poczynając od kampanii promocyjnych, po e-maile transakcyjne, przypomnienia o porzuconym koszyku aż po kampanie reaktywacyjne.
Poniżej przedstawię kilka sprawdzonych sposób, które mogą wskazać drogę początkującym e-biznesom. Ale pamiętaj, że to tylko część możliwości!
5 przykładów wykorzystania e-maili w sklepie online
1. Wiadomość powitalna z kuponem rabatowym
Jak często otrzymujesz powiadomienia o nowych rejestracjach w e-sklepie? Powitaj odbiorców w kręgu swoich klientów i udowodnij, że poświęcenie wolnej chwili właśnie Tobie, podanie danych i dołączenie do Twojej społeczności było dobrym pomysłem. Może zachęć ich do zakupów specjalnym bonem zniżkowym? Rabat powitalny to sprawdzony sposób na zaangażowanie potencjalnych klientów. Tym samym docenisz ich zaangażowanie, a oni mogą odwdzięczyć Ci się czymś więcej – lojalnością. I oczywiście zakupami, z pewnością nie tylko jednorazowymi.
E-mail powitalny od e-sklepu Tołpa. Odbiorca po zapisie do newslettera otrzymuje prezent w postaci rabatu. Firma wykorzystała również dane z formularza zapisu i zwróciła uwagę na płeć odbiorcy – zastosowała personalizację. Treść wiadomości upewnia odbiorcę w przekonaniu, że zależy nam na jego pozytywnych doświadczeniach.
2. Promocja – chwilówka
Któż z nas nie lubi dreszczyka emocji spontanicznych zakupów? Fakt, że e-sklepy pozwalają dokonać przemyślanych zakupów, jest zdecydowaną zaletą branży e-commerce i bezsprzecznie działa na korzyść sklepów online. Czasem jednak warto wyjść poza sztampowe ramy i wykorzystać newsletter w trochę inny sposób. Dzięki e-mailom możesz zachęcić odbiorców do bardziej spontanicznych zakupów. Dodatkowo, możliwość skorzystania z promocji jest kolejnym argumentem za dokonaniem szybkiego zakupu. I to bez wychodzenia z domu.
Według badań, ograniczenie czasowe promocji, będące częścią tzw. psychologicznej „reguły niedostępności”, może zwiększyć szanse na dokonanie zakupu. Krótka promocja zaraz zostanie zakończona, a podobna sytuacja może pojawić się dopiero za jakiś czas. Klienci będą musieli więc dokonać szybkiego wyboru – skorzystać już teraz czy czekać na kolejną taką okazję? Dlaczego więc nie skorzystać?
Zaproponuj odbiorcom zniżkę ograniczoną czasowo, np. noc zakupów z odpowiednim rabatem (który będzie obowiązywał tylko przez kilka godzin). Taka noc zakupów dodatkowo stanowi psychologiczne skojarzenie kanałów online i offline – wiele zachodnich sklepów prowadzi super wyprzedaże właśnie w nocy.
Przykładowy e-mail sklepu Tatuum, oferujący rabat przez zaledwie 15 godzin.
Możesz również wysłać odbiorcom poranną wiadomość z informacją o darmowej dostawie, która będzie obowiązywała tylko do wieczora. Tego typu e-maile to kolejny sposób na to, by utrzymywać częstszy kontakt z odbiorcami. Klienci niejednokrotnie wybiorą darmową dostawę niż kupon zniżkowy – taki e-mail może stanowić więc zachętę do szybkiego kupna. Testuj, próbuj nowych promocji i zbieraj informacje o odbiorcach. Dzięki temu dowiesz się, jakich ofert oczekują i będziesz w stanie spełnić ich potrzeby.
Fragment wiadomości od e-księgarni matras.pl, oferujący darmową dostawę tylko przez jeden dzień.
3. Wiadomości transakcyjne
Kolejny sposób na wykorzystanie e-maili w sklepach online to wysyłka wiadomości transakcyjnych. Informowanie o przebiegu procesu zamówienia to już standard na rynku e-commerce. Wciąż jednak istnieją firmy, które nie przykładają wagi do tego typu wiadomości.
Mailingi transakcyjne to podstawa działań komunikacyjnych pomiędzy Tobą a klientem. To właśnie one upewniają odbiorców, że ich przelew dotarł na konto, paczka została nadana i kiedy można spodziewać się odbioru zamówienia. Idealnie funkcjonujący system maili transakcyjnych działa w ten sposób, że po każdym działaniu klienta, wysyłasz do niego kluczowe informacje (np. potwierdzenie zakupu, fakturę bądź link umożliwiający śledzenie trasy paczki).
Warto poświęcić temu aspektowi trochę więcej uwagi i zaplanować taki cykl wiadomości, w którym rzeczowo poinformujesz odbiorcę o kolejnych etapach realizacji zamówienia. Może pomyślisz też o połączeniu e-mail z SMSami? W wiadomościach transakcyjnych możemy również zamieścić propozycje cross i up- sellingowe. Należy jednak zachować umiar i w tym przypadku nie bombardować odbiorców wiadomościami marketingowymi. To, co stanowi istotę e-maili transakcyjnych to kluczowe informacje o zamówieniu.
4. Przypomnienie o porzuconych zakupach
Porzucony koszyk to prawdziwe utrapienie większości sklepów online. E-mail jest doskonałym narzędziem, które w najlepszy sposób pomoże przypomnieć odbiorcom o niedokończonych zakupach. Połącz swoją platformę e-commerce z platformą do e-mail marketingu i marketing automation. Dzięki temu będziesz w stanie na bieżąco monitorować liczbę i częstotliwość porzucanych zakupów. Takie rozwiązanie pozwoli Ci również zlokalizować moment, w którym klienci najczęściej rezygnują z zakupów. Przygotuj odpowiednią strategię, która zmniejszy ryzyko porzucenia koszyka i uzupełnij działania sprzedażowe odpowiednimi akcjami marketingowymi.
Wiadomość od perfumerii Douglas z przypomnieniem o porzuconych zakupach. Tytuł wiadomości brzmi: „Czy pamiętasz o swoich zakupach?”, co dodatkowo motywuje do otwarcia e-maila. Przypomnienie zawiera także listę produktów, jakie znalazły się w koszyku.
E-mail marketing to również świetny sposób o przypomnieniu o promocji. Tytuł wiadomości brzmi: „Anno, czy pamiętasz o bonie?” – a przypomnienie o promocji często bywa intrygującym powodem do otworzenia e-maila. Tutaj również działa reguła niedostępności – bony są przeznaczone tylko dla pierwszych 100 osób.
5. Wspólne świętowanie
Każdy powód do świętowania jest dobry – czy dziś są urodziny Twojego klienta? Rocznica otworzenia sklepu? Dzień Darmowej dostawy? A może światowy dzień uśmiechu? Każda z tych okazji może być dobrym powodem do zaangażowania odbiorców. Zajrzyj do kalendarza i sprawdź, jakie mniejsze i większe święta będą miały miejsce w przeciągu najbliższych kilku miesięcy. Następnie zaplanuj strategię promocyjną i świętuj te dni, razem ze swoimi klientami. To także dobra okazja do przesłania kolejnych kuponów lub informacji o promocjach, zachęcających do zakupów. Taki rabat może wywołać uśmiech na twarzy klienta. Wykorzystaj dane, które zebrałeś w formularzu zapisu i… zaskocz swoich odbiorców! Jeśli prowadzisz również sklepy stacjonarne, możesz połączyć kanał online z offline – to kolejny sposób na zachęcenie do wejścia do sklepu.
Urodzinowa wiadomość od sieci sklepów Camaieu, która łączy kanał online z offline. Upominek – niespodziankę można odebrać zarówno podczas zakupów w e-sklepie, jak również przy okazji wizyty w sklepie stacjonarnym. To również przykład odmiennego promocji – jubilat nie otrzymuje klasycznego bonu promocyjnego, ale materialną niespodziankę.
Przykładowy newsletter jednego ze sklepów internetowych. Z okazji dnia kobiet, sklep przygotował dodatkową promocję dla swoich klientek.
Co Ty na to?
Powyższe przykłady to tylko niewielka pula możliwości wykorzystania e-maili w sektorze e-commerce. Pomimo faktu, iż część z nich może wydawać się oczywista, warto pamiętać o tym, że drobne gesty w stronę odbiorców mają duże znaczenie i należy zadbać o każdy aspekt komunikacji z odbiorcą. Przywitaj odbiorcę w gronie swoich klientów, buduj uczciwy i rzetelny program lojalnościowy, świętujcie razem… i bawcie się dobrze. 🙂
Jaki znasz inne sposoby na wykorzystanie e-maili w e-sklepach? Czy znasz zaskakujące przykłady takich działań? Podziel się nimi w komentarzach poniżej!