fot. unsplash.com
Twórcy Musical.ly zaoferowali młodemu pokoleniu aplikację, która daje możliwość tworzenia krótkich muzycznych treści, zmontowanych w formie teledysku, nie wymagając przy tym specjalnych zdolności wokalnych.
Zobacz również
Popularność Musical.ly potwierdzają liczby – aplikacja powstała w 2014 roku, a już osiągnęła próg 200 milionów użytkowników. Aktywnie z aplikacji w ciągu miesiąca korzysta 60 milionów muserów (czyli użytkowników aplikacji Musical.ly), udostępniając 40 milionów wideo dziennie!* Większość z nich to osoby poniżej 24 roku życia, a 70 procent to młode kobiety. W Polsce najbardziej aktywna grupa użytkowników to nastolatkowie. Regularnie nagrywają nowe filmy i publikują je na swoich profilach. Regularność i kreatywność są kluczem do osiągnięcia korony przyznawanej najbardziej rozpoznawalnym i oglądanym twórcom. Dodatkowo coraz więcej czasu młodzież spędza na tej aplikacji, przez co zwiększa się jej potencjał promocyjny.
Najpopularniejsi muserzy w Polsce
Jeszcze jakiś czas temu aplikacja Musical.ly tworzyła rankingi najpopularniejszych twórców w danym kraju. Dzięki temu znalezienie topowych muserów w Polsce nie było niczym skomplikowanym. Po kolejnych aktualizacjach zniknęły krajowe rankingi i pojawił się jeden – dla wszystkich z całego świata. Kiedyś, swoistym wyróżnieniem dla muserów były korony – na kwartał przydzielano ich zaledwie kilka. Obecnie, po aktualizacjach trudno wskazać jeden algorytm ich przyznawania. Osoby posiadające zaledwie 15 tysięcy obserwujących mogą liczyć na złoty atrybut, wcześniej trzeba było osiągnąć próg kilkakrotnie większy. Odnalezienie najbardziej zasięgowych muserów jest zatem mocno utrudnione i aby wybrać twórcę do kampanii, należy zagłębić się w treści umieszczane na Musical.ly. Na głównej stronie wyświetlają się filmy z aktualnie najpopularniejszymi hasztagami i tam mogą pojawić się ci zasięgowi twórcy. Jednak nie ma prostego sposobu (jak wcześniej ranking) na wskazanie topowych muserów. Należy po prostu śledzić aplikację na bieżąco.
Największą muserką w Polsce jest obecnie Kompleksiara, czyli Kinga Sawczuk, którą obserwuje ponad 3,6 miliona widzów. Popularność zdobyła przez regularne dodawanie treści. Jej Musical.ly były na tyle interesujące i kreatywne, że stała się wzorem do naśladowania dla wielu młodych ludzi. Jako że jest najbardziej rozpoznawalną twórczynią wśród użytkowników aplikacji, marki chętnie nawiązują z nią współpracę. Dzięki szerokiemu spektrum możliwości montażu, w kreatywny sposób potrafi przedstawić produkt. Ostatnio na Musical.ly można było oglądać jej kampanie prowadzone we współpracy z markami RTV EURO AGD oraz Motorola.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Marysia Jeleniewska występująca na Musical.ly pod swoim nazwiskiem może pochwalić się ponad milionową publicznością. Regularne dodawanie filmów i kreatywność przyczyniły się do jej ogromnej popularności. Prócz niej jest jeszcze kilka innych muserów mogących pochwalić się kilkusettysięcznymi zasięgami, jak @kameleMONA czy @kasia_kw.
Przykłady akcji
Młodzi z pokolenia Z są niezwykle odporni na reklamę, dlatego najlepszym sposobem dotarcia do nich są influencerzy. Wśród użytkowników już teraz można wytypować tych najbardziej wpływowych. Niektóre marki już podejmują pierwsze współprace z muserami, jedną z nich jest firma HP. Jako jedna z pierwszych, przy okazji kampanii digitalowej dla produktu HP Sprocket, podjęła współpracę z trzema topowymi musermi. Biorąc pod uwagę mnogość informacji, przed młodymi twórcami postawiono dosyć trudne zadanie. W 15-sekundowym filmie musieli przedstawić wszystkie zalety produktu oraz jego funkcjonalność. Dzięki możliwościom montażu oraz kreatywności muserzy zdołali w atrakcyjny dla swoich obserwujących sposób przedstawić produkt. Kampania spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem obserwujących profile twórców.
Innym przykładem współpracy marki z muserem jest film dedykowany nagrany przez Julię Kosterę dla Miss Sporty. Młoda influencerka za pomocą montażu typu transicion (forma montażu, dzięki której w krótkim czasie dzieje się wiele rzeczy przez szybkie przejścia kamery w kolejne ujęcia) przedstawiła szeroką gamę produktów marki oraz makijaż, jaki wykonała za pomocą tych kosmetyków.
Marka Tymbark w ramach swojej kampanii promocyjnej zorganizowała studio, do którego zaprasza znanychYouTuberów i muserów. Marka chętnie poszerza swoje działania w internecie o aplikację Musical.ly i osoby zapraszane do Studia Tymbark dodatkowo nagrywają film promocyjny z produktem w roli głównej. Jest on zarazem promocją napoju oraz informacją o odcinku zamieszczonym na kanale Studio Tymbark na YouTubie.
Jak krok po kroku przeprowadzić kampanię na Musical.ly?
- Dobierz odpowiedniego musera do twojej kampanii – twórców zasięgowych jest wielu, dlatego wybierz tych, którzy nagrywają w interesujących ciebie kategoriach: taniec, komedia, styl, jedzenie, zwierzęta, talent, sporty, vlog, gry, sztuka, muzyka, DIY i live (transmisja na żywo z możliwością reakcji w formie komentarzy i serduszek trwa dłużej niż 15 s.). Jeszcze niedawno możliwe było przeglądanie filmów z każdej kategorii, obecnie twórca ją sobie przypisuje. Kategoria wyświetla się pod nazwą użytkownika, jednak nie ma możliwości oglądania wszystkich filmów twórców z interesującej nas kategorii. Obecnie pomocny w wyszukiwaniu treści jest popularny hasztag. Tylko odwiedzenie profilu interesującego nas twórcy pozwala sprawdzić przypisaną mu kategorię.
- Określ cel kampanii – młodym twórcom należy dokładnie określić, co ma się znaleźć w filmie. Czas jest ograniczony, jednak możliwe jest przedstawienie wszystkich ważnych informacji o produkcie.
- Pamiętaj o opisie i doborze hasztagów – tak samo, jak na innych portalach społecznościowych, w opisie możesz zawrzeć ważne informacje lub ogłosić konkurs. Popularne w danym momencie hasztagi widnieją na głównej stronie. Aktualnie to #cheerforfootball, który nawiązuje do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej.
O czym należy pamiętać podczas współpracy z muserami?
- Pozwól twórcom działać – młodzi twórcy najlepiej znają swoje możliwości i możliwości aplikacji. Kreatywność to cecha, która wyróżnia ich spośród wszystkich użytkowników, więc warto zaufać im w kwestii koncepcji filmu.
- Sprawdzaj – zanim muserzy dostaną zielone światło na publikację, sprawdź jakość filmu. Zobacz u innych, jak wyglądają filmy w poszczególnych kategoriach. Jeżeli w filmie zostały zawarte wszystkie omówione wcześniej cele i nie masz zastrzeżeń co do montażu – pozostaje tylko czekać na efekty.
źródło: mediakix.com / dane własne Musical.ly