fot. Startup Stock Photos
Roboty te, również odwiedzają witryny w celu pobierania informacji niezbędnych do wyświetlenia w wynikach wyszukiwania.
Zobacz również
Jeżeli strona www nie będzie dostosowana do wymogów wyszukiwarek, niestety nie trafi na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. A zatem również nie dotrze do szerokiego grona użytkowników. I tak koło się zamyka. Zamiast koncentrować się wyłącznie na wizualnym dopieszczaniu witryny, należy skupić się na kwestiach związanych z optymalizacją SEO. Wystarczy zastosować się do najważniejszych wskazówek, by stworzyć stronę przyjazną robotom wyszukiwarek.
1. Ustawienie meta title
Meta title to krótki tytuł opisujący każdą podstronę serwisu, widzialny w kodzie strony.
Aby tytuł był przydatny z punktu widzenia SEO, powinien spełniać kilka najważniejszych wymagań:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- nie może być dłuższy niż 60-70 znaków – wyszukiwarka bardzo często korzysta z title, ustawiając go jako tytuł strony w wynikach wyszukiwania,
- musi zawierać odpowiednie dobór słów kluczowych – najlepiej na początku,
- powinien opisywać faktyczną zawartość podstrony
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Warto przy tym pamiętać, by tworzyć takie tytuły, które będą zachęcać użytkowników do kliknięcia – była o tym mowa, że wyszukiwarka wykorzystuje title jako nagłówek wyświetlanej w wynikach wyszukiwania witryny.
Im bardziej zachęcający tytuł, tym większa szansa na wizytę użytkownika na stronie.
2. Ustawienie meta description
Meta description to krótki opis charakteryzujący daną podstronę w serwisie. Stanowi uzupełnienie meta title, rozwijając go. Ważne, by zawierał rzeczywiście takie informacje, które dostępne są w serwisie.
Warto przyłożyć się do meta description – im będzie bardziej zachęcający i im lepiej będzie odpowiadał na zapytania użytkowników, tym większe prawdopodobieństwo jego wyświetlenia w wynikach wyszukiwania pod linkiem do serwisu. Jeżeli jednak wyszukiwarka uzna, że opis nie jest odpowiedni, znajdzie inny fragment treści na stronie i ją wyświetli. W ten sposób niejako blokujemy sobie możliwość kontrolowania tego, co jest wyświetlane użytkownikom.
Przykład poprawnego meta description
Przy tworzeniu meta description należy pamiętać o tym, by opis:
- nie był dłuższy niż 160 znaków (są to najczęściej dwa zdania optymalnej długości) – mniej więcej tyle znaków wyświetlanych jest w wynikach wyszukiwania pod odnośnikiem do serwisu,
- był zgodny z tym, co zawiera serwis – jeśli treść będzie inna, wyszukiwarka nie wyświetli przygotowanego description, lecz wybierze fragment treści dostępny na stronie,
- zawierał słowo kluczowe – najlepiej żeby na początku opisu zawrzeć frazę w formie nieodmienionej oraz drugi raz w odmianie (na pewno nie można upychać wielu słów kluczowych w tak krótkim opisie).
Co prawda meta description nie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ranking strony, niemniej jednak może zwiększyć klikalność w link pojawiający się w wyszukiwarce. Dlatego warto ponownie doceniać ten krótki opis, by zachęcić użytkowników do odwiedzenia witryny.
3. Formatowanie nagłówków tekstów
Wśród czynników on-site (związanych z treścią i strukturą strony), wpływających na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, wymienić można m.in. nagłówki HTML. Pozwalają one ustalić hierarchię, a jednocześnie zwiększają czytelność treści – nie tylko dla użytkowników, ale i robotów wyszukiwarek internetowych.
Wszystkie nagłówki mają standardową wielkość czcionki, niemniej jednak istnieje możliwość dostosowania jej do indywidualnych preferencji w CSS-ie (nie należy używać do tego tagu font lub podobnych – zgodnie z wymaganiami W3C).
Najwyższą wartość ma nagłówek H1, nieco niższą – H2, jeszcze niższą – H3, itd. Im wyższa cyfra, tym mniejsza hierarchia w treści. Dla pozycjonowania szczególne znaczenie ma nagłówek H1 – to właśnie na niego wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę.
Przykład zastosowania nagłówków na stronie
Formatując nagłówki tekstów w serwisie, trzeba pamiętać o tym, by:
- nagłówek H1 wskazywał na główną zawartość strony,
- nagłówek H1 na jednej podstronie występował tylko raz (jeśli jednak struktura tego wymaga, dopuszczalne jest stosowanie kilku nagłówków H1),
- nagłówek powinien zawierać słowa kluczowe (szczególnie nagłówek H1),
- nagłówek powinien składać się tylko z kilku wyrazów,
- nagłówek zachęcał do zapoznania się z dalszą częścią treści.
Nagłówki, choć nie są kluczowym czynnikiem wpływającym na ranking witryny, mogą poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Nie należy więc bagatelizować tej kwestii, tym bardziej, że ustawienie odpowiednich nagłówków to zaledwie chwila.
4. Usunięcie duplikatów wewnętrznych
Duplicate content to ogromny błąd, który może skutkować nałożeniem filtra, efektem czego jest spadek widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zduplikowana treść może dotyczyć nie tylko pojedynczych tekstów, ale całej zawartości strony.
Z duplikatami całej witryny mamy do czynienia, gdy:
- serwis dostępny jest pod adresem z www i bez www, np. www.testowastrona.pl i testowastrona.pl,
- serwis dostępny jest w wersji, np. www.testowastrona.pl i www.testowastrona.pl/index.php,
- serwis dostępny jest w kilku wersjach językowych; wówczas polska wersja witryny pod adresem www.testowastrona.pl/hl?=pl będzie kopią witryny pod adresem www.testowastrona.pl.
Przykład duplikatu witryny
Błędy te można jednak szybko wyeliminować. Wystarczy zrobić przekierowanie 301 adresów z duplikowaną stroną na adres witryny głównej. Wtedy problem z powielaniem całej zawartości serwisu zostanie wyeliminowany. Warto jednak pamiętać, by też nie przesadzać z ilością przekierowań – najlepiej więc unikać duplikowania zawartości serwisu już na etapie tworzenia.
5. Tworzenie przyjaznych adresów URL
Na etapie tworzenia strony www, z uwzględnieniem zasad SEO, należy zwrócić uwagę na linki. Struktura adresów URL ma kluczowe znaczenie nie tylko dla użytkowników, ale również robotów indeksujących. Dlatego też linki powinny być łatwe do zapamiętania i podyktowania, atrakcyjne wizualnie (np. na potrzeby ulotek reklamowych czy bannerów), a jednocześnie muszą stanowić odzwierciedlenie struktury serwisu www. Takie wymagania spełniają tzw. SEO friendly URLs.
Przy tworzeniu przyjaznych adresów URL, należy zwrócić uwagę, by:
- były pozbawione znaczników sesji i parametrów,
- zawierały słowa kluczowe,
- jednoznacznie wskazywały na miejsce, w którym aktualnie znajduje się użytkownik.
Przyjazne linki powinny mieć postać, np. www.przykładowastrona.pl/kategoria/podkategoria.
Tworząc przyjazne linki, należy unikać takich adresów URL:
- testowadomena.pl/?co=15&nr=213 – zły
- testowadomena.pl/?php=213 – zły
- tetsowadomena.pl/testowa-kategoria/ – dobry
Przykład złego i poprawnego adresu url
Tylko w ten sposób adresy URL mają szansę na szybką i pełną indeksację, a co za tym idzie – pojawienie się w wynikach wyszukiwania.
SEO jest branżą, w której ciągle dokonuje się aktualizacji. Google wprowadza modyfikacje w algorytmie, co wpływa na zmiany w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami śledź kilka podstawowych miejsc, gdzie znajdziesz ciekawe informacje na temat SEO, zmian w algorytmie i nowinek technicznych związanych z pozycjonowaniem. Podstawowe miejsca to przede wszystkim Centrum Pomocy Google dla Webmasterów – tutaj znajdziesz dużo instrukcji jak poprawnie dostosować swoją stronę pod kątem technicznym. W przypadku pytań można skorzystać z Forum Google dla Webmasterów, zaangażowana społeczność chętnie odpowiada na pytania związane z SEO.
Julia Cieślak
Specjalista ds. marketingu w firmie Seoway Sp. z o.o.
Zaangażowana w strategię rozwoju WPDASH.