fot.: www.thefieldsofgreen.com
Oryginalny tekst pochodzi ze strony HubSpot.com i jest autorstwa Hannah Fleishman – poniżej tłumaczenie autorstwa Marty Więcław.
Zobacz również
W rzeczywistości, sukces na globalnym rynku jest możliwy w przypadku każdej firmy z kreatywnym podejściem i wiedzą na temat rynków światowych.
W tym artykule znajdziesz listę marek, które zdecydowanie wyróżniają się w dziedzinie marketingu międzynarodowego. Od strategii social media, poprzez tworzenie unikatowych kampanii, aż do dopasowywania oferty i menu, w celu zaspokojenia potrzeb różnych typów klientów, marki te podejmują pozytywne kroki pozwalające na zbudowanie solidnego wizerunku na arenie międzynarodowej.
#1: Red Bull
Austriacka marka Red Bull operuje na tak wysokim poziomie, że klienci z różnych krajów uważają ją za lokalny brand. Jak to możliwe?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jedna z ich najskuteczniejszych taktyk polega na tworzeniu wydarzeń sportowych na całym świecie. Eventy posiadają znakomitą oprawę medialną, co umożliwia późniejszą promocję treści marketingowych np. na kanale YouTube oraz Instagramie. Red Bull Grand Prix w Indianapolis, Red Bull Air Race w Anglii, czy nawet Konkurs Lotów Red Bull w Poznaniu to wydarzenia, które budują świadomość marki na całym globie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: www.ocdn.eu
Prezentacja produktów Red Bull również wpływa na światowy sukces marki. Nie wyglądają one jak tradycyjny soft drink, nie są też sprzedawane w butelce (oprócz specjalnie promowanych serii). Oferta firmy ulega ciągłemu rozszerzeniu, lecz konsekwentna strategia produktu pozwoliła na to, że na całym świecie Red Bull kojarzy się ze srebrno niebieską puszką.
#2: Airbnb
Airbnb to serwis pozwalający użytkownikom na zarezerwowanie zakwaterowania na całym świecie. Firma została założona w San Francisco, w 2008 roku. Od tego czasu Airbnb dodało do oferty ponad 100000 miejsc noclegowych w 35000 miastach w większości krajów na Ziemi. Jeden z największych powodów globalnego sukcesu? Działalność w social media.
W styczniu 2015 Airbnb wystartowało z kampanią społecznościową opartą na hashtagu #OneLessStranger („O jednego nieznajomego mniej”). Firma nawiązała do kampanii, jako do globalnego eksperymentu społecznego. Marketerzy z Airbnb poprosili użytkowników o okazanie gościnności nieznajomym i nagranie z nimi wideo, które później było publikowane wraz z wspomnianym hashtagiem. Trzy tygodnie po wystartowaniu z kampanią, ponad trzy miliony użytkowników z całego świata wzięło w niej udział, tworząc przy tym świetny content, który dotarł do ludzi na całym świecie.
#3: World Wildlife Foundation (WWF)
Organizacja WWF stworzyła inicjatywę o nazwie „Earth Hour” – międzynarodowy event, podczas którego wolontariusze mieli wyłączyć światło na całą godzinę, aby pokazać, jak łatwa jest walka z negatywnymi zmianami zachodzącymi w środowisku naturalnym. Inicjatywa ta została wypromowana w szczególności w Norwegii.
Kraje Skandynawii doświadczają ekstremalnych zmian w ilości naturalnego światła, które dociera do nich podczas poszczególnych pór roku. Kraj ten stał się więc idealnym kandydatem do przeprowadzenia kampanii. Przy pomocy agencji cyfrowej Mobiento, organizacja nonprofit umieściła wielki baner na największych stronach medialnych w Norwegii, aby wypromować inicjatywę Earth Hour. Gdy użytkownicy dotykali banneru, cały ekran telefonu robił się czarny. Po kolejnych dotknięciach ekranu pojawiało się odliczanie do eventu. Baner osiągnął ponad jeden milion impresji, a kampania otrzymała trzy nagrody MMA Global Marketing w 2012 roku.
#4: Nike
Nike było w stanie osiągnąć globalną rozpoznawalność marki głównie poprzez sponsoring wyselekcjonowanych, międzynarodowych partnerów (m.in. długoterminowy kontakt z Manchester United). Wydawanie pieniędzy na sponsoring jest dość nieprzewidywalne, ponieważ koszty zaczynają rosnąć w zastraszającym tempie, gdy sponsorowana drużyna bierze udział w zawodach sportowych. W przypadku Nike, nawiązanie partnerstwa ze znanymi drużynami przyniosło jednak pozytywne rezultaty i umożliwiło zbudowanie jednej z najpopularniejszych marek sportowych.
Źródło: www.behance.net
Inna inicjatywa, która pomogła firmie w zdobyciu międzynarodowych rynków to NikeID. Jest to platforma pozwalająca użytkownikom z całego świata na zamówienie unikatowego typu obuwia. Dzięki zaoferowaniu konsumentom możliwości opracowania własnych butów, Nike jest w stanie zaspokoić potrzeby klientów z różnych kultur.
#5: McDonald’s
Wszyscy wiemy, że McDonald’s to zwycięska marka na globalnym rynku. Utrzymuje ona jednolity wizerunek, jednak prowadzi również działania marketingowe o „glokalnym” charakterze. McDonald’s zwraca uwagę na obecność lokalnych smaków w swojej ofercie i tworzy konkretne menu, dopasowane do poszczególnych regionów świata. Dla przykładu, w Indiach z powodów religijnych znajdziemy wiele kanapek wegetariańskich z lokalnym białym serem „paneer”. W 2003 roku McDonald’s stworzył nawet McArabia – kanapkę zawiniętą w chleb typu pita, która cieszyła się dużą popularność na bliskim wschodzie.
Źródło: www.elmenus.com
#6: H&M
Według Interbrand, H&M w najbliższej przyszłości będzie zwiększał liczbę nowo otwartych sklepów o 10-15 proc. rocznie. Sekret napędzający strategię globalnej ekspansji? Optymalizacja obecności w sieci.
Źródło: www.babble.com
Aktualnie internetowy sklep H&M jest dostępny na 21 rynkach. H&M robi wszystko, aby stworzyć platformę, która jest łatwa w nawigacji, a jednocześnie dopasowana do urządzeń mobilnych. Oprócz tego, firma stosuje strategię niskich cen i standaryzacji, która pozwala na stworzenie jednolitych ofert na rynkach na całym świecie. H&M posiada jeden z najskuteczniejszych systemów logistycznych na ziemi. Moda zmienia się tak często, że nowe produkty muszą nieraz dotrzeć na międzynarodowe rynki w mniej niż tydzień.
Ku globalnej rozpoznawalności marki
Obecnie obserwujemy wiele firm, które poprzez zastosowanie międzynarodowej strategii marketingowej są w stanie zbudować globalną świadomość marki w krótkim czasie. Do tego celu nie trzeba już posiadać nieograniczonego budżetu marketingowego. W erze Internetu najbardziej liczy się kreatywność i wyszukanie niezaspokojonych potrzeb na globalną skalę. Wiralowe kampanie, marketing wideo, social media, hashtagi oraz aplikacje mobilne to narzędzia, które w przyszłości pozwolą na zbudowanie kolejnej generacji światowych marek.
Czy znasz inne marki, które specjalizują się w międzynarodowym marketingu? Podziel się wiedzą w sekcji komentarzy.
Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE
Źródło:
– Hannah Fleishman, 13 Businesses With Brilliant Global Marketing Strategies