Wspiera treści pisane, zastępuje tradycyjne instrukcje, prezentuje produkty i usługi, pokazuje funkcjonowanie firm „od kuchni”. Skąd taki trend? Nastąpiła zmiana w sposobie konsumpcji treści. Odbiorcy wciąż oczekują od marek angażujących treści podanych w atrakcyjny sposób. Wyścig trwa. Co zrobić, żeby być w czołówce?
Jak postrzegamy content wizualny?
„Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – zapewne nie raz słyszałeś to powiedzenie. Odgrywa ono także bardzo dużą rolę w content marketingu. Słowo „content”, czyli „treść” nie zawsze przecież oznacza słowa. Współczesny e-czytelnik bardzo dobrze przyswaja przekazy wizualne. Badania związane z postrzeganiem rzeczywistości i procesami poznawczymi wskazują na bardzo duże znaczenie percepcji wzrokowej.
Zobacz również
„Nasze oczy to cudowne okna na świat. To ostatni z naszych zmysłów, który ciągle ewoluuje i jest głównym źródłem informacji o świecie. Wysyła więcej danych do systemu nerwowego niż jakikolwiek inny zmysł”. – dowodzi profesor Ann Marie Barry, specjalistka w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz percepcji wzrokowej. Dla marketerów to jasny sygnał mówiący, że opieranie przekazów reklamowych o content graficzny oraz wideo, pozwala na zwiększenie zaangażowania fanów wokół marki, a co za tym idzie na możliwość pozyskania nowych klientów i w rezultacie na osiąganie bardzo dobrych wyników sprzedażowych.
6 czynników, na które należy zwrócić uwagę tworząc wideo
1. Opowiedz historię
Kiedy ktoś opowiada Ci historię, może „zasiać” w Twojej głowie swoje osobiste idee i doświadczenia. Zaczynasz czuć to, co czuje nadawca przekazu. Dlaczego? Odpowiada za to nasz mózg. Historie wywołują empatię, ponieważ aktywują części mózgu, które działają, jeśli rzeczywiście doświadczasz wydarzeń związanych z relacjonowanym tematem. Oglądając wideo, wykorzystujemy nasze wspomnienia w celu odtworzenia bodźców sensorycznych, które do nas docierają i następnie przekształcamy je w nasz własny pomysł i doświadczenie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeśli chcesz, aby film był oglądany, musi on dawać konkretną wartość dla widza. Filmy, które skupiają się wyłącznie na marce lub zwiększeniu sprzedaży, z dużym prawdopodobieństwem zostaną zignorowane.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najlepsza treść wideo zawiera opowieści, które łączą się z widzem. Im lepiej opowiadasz historie o sobie, o swojej marce, tym bardziej prawdopodobne jest, że Twoi widzowie zrozumieją, co firma oferuje i co może dla nich zrobić.
Najważniejszą częścią każdego filmu jest spójna i zwięzła opowieść. Nawet Facebook zaleca, aby tworzyć reklamy wideo nie dłuższe ani nie krótsze, niż potrzeba, aby dobrze opowiedzieć swoją historię.
2. Wywołaj emocje
Według Psychologii Today, wybór marki w dużej mierze zależy od decyzji podejmowanych w sposób emocjonalny. Ludzie często łączą te same cechy osobowościowe z markami, co z ludźmi. Emocje są podstawowym powodem, dla którego konsumenci wybierają produkty danej marki. W końcu wiele produktów, które kupujemy, posiada swoje nawet tańsze zamienniki. Dlaczego więc decydujemy się płacić więcej za produkt konkretnej marki?
Wybór Twojej ulubionej marki to wybór najlepszego przyjaciela. Ponieważ lubimy spędzać czas z ludźmi, którzy sprawiają, że czujemy się przy nich dobrze, to analogicznie angażujemy się w marki, które wywołują w nas pozytywne emocje.
Jeśli chcesz, aby Twoje filmy angażowały odbiorców, to muszą wywoływać w nich pozytywne uczucia. W rzeczywistości szczęście, nadzieja czy podekscytowanie, to jedne z najważniejszych emocji, które budują viralowe treści.
3. Wzbudź ciekawość
Profesor George Loewenstein z Uniwersytetu Carnegie Mellon zaleca wykorzystanie wiedzy z zakresu teorii ciekawości i luki informacyjnej w celu wzbudzenia w odbiorcach chęci zapoznania się z danym przekazem. Teorie te mówią, że wykrycie luki w wiedzy pomiędzy tym, co wiemy, a co chcemy wiedzieć, zmusza nas do podjęcia działań pozwalających na jej wypełnienie – na przykład poprzez angażowanie się w przedstawianą nam historię.
Można spróbować wzbudzić ciekawość, używając prostego, ale prowokującego do myślenia nagłówka. Zwiększy to szanse na to, że odbiorcy zdecydują się kliknąć materiał video. Stymulując ciekawość i pozostawiając pytania bez odpowiedzi, możemy stworzyć lukę między tym, co czytelnik wie, a czego jeszcze chce się nauczyć.
4. Wciągnij odbiorców
Gdy pracownicy Facebooka przeanalizowali zaangażowanie użytkowników w wideo w 2016 roku, odkryli, że 45% osób, które oglądają pierwsze trzy sekundy filmu, oglądają je dalej przez co najmniej 30 sekund. Samo wzbudzenie ciekawości naszych widzów nie wystarcza do ich pełnego zaangażowania. Wideo musi ich „wciągnąć” w ciągu trzech pierwszych sekund. Człowiek ma ograniczoną umiejętność skupienia uwagi, dlatego nudna treść nie jest w stanie nas zaangażować. Co zatem wpływa na poziom zaangażowania?
W pierwszych sekundach wideo musisz jasno określić, czego dotyczy Twój film i dać widzowi pewność, że to, co oglądają, jest warte poświęcenia czasu. Jednym z najlepszych sposobów, żeby tego dokonać, są krótkie zwiastuny. Daj odbiorcom krótką informację, czego dotyczyć będzie film. Mistrzem w tej dziedzinie jest Gary Vaynerchuk:
5. Zadbaj o walory wizualne
Gdy nasze oczy trafią na przekaz wizualny, nasz mózg interpretuje go jako obraz ze świata rzeczywistego. Wówczas instynktownie reagujemy emocjonalnie, a dopiero później zaczynamy analizować to, co zobaczyliśmy. Do takich wniosków doszedł podczas badań neurolog, Joseph LeDoux. Obraz potrafi wywołać w nas emocje w 13 milisekund, ale potrzebujemy aż 250 milisekund, żeby go przyswoić.
Zarówno Facebook, jak i YouTube umożliwiają wybór grafik tytułowych prezentujących materiał wideo. Jest to świetny sposób na to, aby przyciągnąć uwagę widzów i wzbudzić w nich zainteresowanie przed rozpoczęciem filmu. Zadbaj o to, aby wybrany kadr był ostry i wyraźny. Daje to odbiorcom poczucie, że wideo będzie wysokiej jakości, a opowiedziana w nim historia warta uwagi. W końcu 90% informacji, które przetwarza nasz mózg, jest związanych ze zmysłem wzroku.
6. Pamiętaj o CTA
Podczas tworzenia filmów upewnij się, że Twoje wideo zawiera wyraźnie zaakcentowane wezwania do działania. W przypadku wideo CTA nie zawsze musi bezpośrednio prowadzić do sprzedaży czy rejestracji. Może natomiast zachęcać do:
- subskrypcji kanału,
- śledzenia czy polubienia kanału w mediach społecznościowych,
- dzielenia się materiałem wideo ze znajomymi,
- komentowania publikowanych treści,
- zapoznania się z innymi filmami opublikowanymi przez naszą markę.
Gdzie najlepiej umieszczać CTA w wideo?
Specjaliści z Wistia przeprowadzili badania na 481 514 CTA pochodzących z 324 015 materiałów wideo. Wyniki pokazują, że w filmach najczęściej wezwania do działania umieszczane są w trzech miejscach:
- Pre-roll CTA umieszczane na początku wideo – dają szansę każdemu odbiorcy na zapoznanie się z nimi i wykonanie określonego działania,
- Mid-roll CTA umieszczane w środku wideo – dokładne określenie przedziału czasowego nie ma tu większego znaczenia, liczy się wpasowanie w moment największego zaangażowania odbiorcy,
- Post-roll CTA umieszczane na końcu wideo – w tym przypadku także należy skorelować pojawienie się wezwania do działania, z wysokim stopniem zaciekawienia odbiorcy.
Badania przeprowadzone przez Wistia dowiodły, że 95,9% twórców wideo umieszcza swoje CTA na końcu filmu. Tylko 4% z nich wybiera opcję mid-roll, a zaledwie 0,1% używa wezwań do działania w opcji pre-roll.
Okazuje się także, że umieszczanie CTA w opcji mid-roll konwertuje najlepiej. Pamiętajmy oczywiście, że ten rodzaj CTA może znajdować się w dowolnym miejscu w filmie (poza początkiem i końcem), więc daje szeroki zakres możliwości. Wynik konwersji dla pozycji mid-roll wyniósł 16,95%, w opcji post-roll 10,98%, a CTA umieszczane w początkach wideo konwertowało jedynie w 3,15%.
Badania przeprowadzone przez firmę Wistia dają ogólny pogląd na możliwości wykorzystania CTA w wideo. Oczywiście warto te dane zestawić z własnymi doświadczeniami i wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej marki.
Content wideo buduje wizerunek marki
Content wizualny, w tym także wideo, ma bardzo dużą moc oddziaływania na odbiorców. Jest także elementem wyróżniającym daną markę na tle konkurencji. Warto zadbać o to, aby przygotowywane przez nas wideo były:
- Spójne wizualnie. Firmowa paleta barw powinna być stosowana we wszystkich kanałach komunikacji. Można skorzystać z narzędzia Adobe Kuler lub poszukać inspiracji w serwisie Colour Lovers. Warto także wybrać dedykowany layout dla publikowanych przez nas materiałów wideo.
- Estetyczne. Jakość wykonania przekłada się na budowanie wizerunku marki.
- Unikatowe. Zachowanie własnego stylu pozwala na precyzyjne odzwierciedlenie charakteru danej marki.
Kto zatem wygra wyścig w tworzeniu najlepszych treści wideo? Zdecydowanie ci, którzy zdołają wdrożyć do swoich materiałów wideo 6 powyższych czynników i jednocześnie nie poniosą przy tym astronomicznych kosztów. Trzeba pamiętać, że ostatecznej oceny i tak dokonają odbiorcy, czyli nasi potencjalni klienci.