RODO w dalszym ciągu wymaga od e-mail marketerów pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych. W myśl ustawy: „(…) zapytanie o zgodę musi zostać przedstawione w sposób pozwalający wyraźnie odróżnić je od pozostałych kwestii, w zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem.”, marketerzy powinni również uzasadnić, w jakim celu zbierają informacje. Dlatego jeżeli w formularzu prosisz o wskazanie miejsca zamieszkania, jesteś zobowiązany do podania przyczyny (np. do celów segmentacji w celu dopasowania lokalnej oferty).
Zobacz również
Zobacz grafikę w większym rozmiarze | Informacja na stronie GetResponse o konieczności podania adresu e-mail w celu aktywacji usługi
Rozporządzenie sprawia, że komunikacja marketingowa jest bardziej transparentna – zakłada, że odbiorcy mają świadomość, do czego potrzebne Ci informacje na ich temat i w jakich celach zamierzasz je wykorzystać. Moim zdaniem to bardzo dobra zmiana dla wszystkich firm, które chcą prowadzić naprawdę wartościową komunikację.
W niniejszym artykule przedstawię 6 wskazówek, dzięki którym – zgodnie z RODO – podniesiesz jakość działań e-mail marketingowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
1. Zaplanuj komunikację e-mail marketingową z odbiorcami
Dokładnie zbadaj potrzeby swojej grupy docelowej i zaplanuj komunikację, która będzie wartościowa i dopasowana do jej preferencji. Weź pod uwagę całą drogę, jaką musi przebyć odbiorca od momentu subskrypcji do etapu, gdy staje się lojalnym klientem Twojej marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaplanuj więc segmentację – czyli to, w jaki sposób masz zamiar grupować odbiorców. Istnieje wiele możliwości: np. ze względu na płeć, lokalizację, aktywność, wartość koszyka zakupowego, asortyment, itd.
Świadome i rzetelne zaplanowanie segmentacji pozwoli Ci na odpowiednie przygotowanie zasobów oraz przygotowanie informacji dla odbiorców. To jedna z niewątpliwych korzyści, jakie niesie wprowadzenie RODO. Do 25 maja niewielu marketerów planowało segmentację z wyprzedzeniem – mam nadzieję, że rozporządzenie wymusi na większej liczbie marek strategiczne podejście do e-mail marketingu.
2. Stwórz cykle marketing automation
Marketing automation pozwoli Ci na zaplanowanie całej ścieżki użytkownika. Stwórz więc cykle w oparciu o przygotowany wcześniej plan komunikacji.
Serie wiadomości, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę to:
Onboarding
To nic innego jak cykl wiadomości kierowanych do nowych subskrybentów, którzy dopiero poznają Twoją markę oraz produkty. Wykorzystaj cykl onboardingowy, aby dowiedzieć się więcej na temat oczekiwań i preferencji odbiorców.
Informacje zebrane na etapie onboardingu pozwolą na lepsze dopasowanie komunikacji marketingowej (np. zaprezentowanie wybranej części oferty, która jest interesująca dla konkretnej grupy odbiorców). Dzięki zebranej wiedzy będziesz mógł prowadzić bardziej efektywne działania – wysyłać mniej wiadomości, które będą o wiele bardziej skuteczne niż wysyłki kierowane do wszystkich kontaktów w bazie.
Higiena listy
Wykorzystaj scoring, aby analizować aktywność swoich odbiorców. Po pewnym czasie będziesz w stanie zidentyfikować osoby, które nie są zainteresowane komunikacją z Twoją marką. Stwórz więc cykl, który będzie je identyfikował i w odpowiednim momencie automatycznie usunie z listy kontaktów.
Regularna higiena bazy adresowej zapewnia wysoką dostarczalność, obniża koszty obsługi oraz zwiększa skuteczność działań e-mail marketingowych. Twoim celem powinna być lista zbudowana wyłącznie z osób, które są zainteresowane marką.
3. Przygotuj strategię content marketingową
Przygotuj treści, które odpowiadają na potrzeby informacyjne grupy docelowej. Stwórz dedykowane landing pages z formularzami zapisu dla bardziej obszernych treści, takich jak np. ebooki i webinary.
Zainteresowane osoby będą mogły uzyskać dostęp do zasobów po wypełnieniu formularza.
Przykład landing page umożliwiającego zapis na webinar
4. Usprawnij formularze zapisu
Znając dokładnie przebieg komunikacji, wiesz już, które informacje są niezbędne na etapie subskrypcji – możesz więc ograniczyć liczbę pól w formularzu do niezbędnego minimum. Ma to ogromny wpływ na współczynnik konwersji – im mniej pól w formularzu, tym więcej osób dołącza do subskrypcji.
Zobacz grafikę w większym rozmiarze | Formularz subskrypcji w Bazie Wiedzy GetResponse
5. Zaprojektuj odpowiednio szablony e-maili
Zaprojektuj szablony e-maili w taki sposób, aby wyciągnąć jak najwięcej wniosków na podstawie aktywności odbiorców. Najprostszym i najszybszym w realizacji przykładem jest podział szablonu na segmenty poświęcone poszczególnym kategoriom produktowym.
Szablon newslettera marki CARRY z podziałem na kategorie
6. Testuj i optymalizuj
Regularnie obserwuj aktywność i zaangażowanie subskrybentów. Sprawdzaj, jakiego rodzaju wiadomości cieszą się największą popularnością. Pozyskuj istotne informacje i na ich podstawie segmentuj bazę kontaktów… a wszystko to w celu dopasowania komunikacji do potrzeb i preferencji użytkowników.
Co Ty na to?
Analizuj skuteczność poszczególnych cykli automatyzacji i na bieżąco wprowadzaj zmiany – zarówno na korzyść odbiorców, jak i swojej firmy.
Czy stosujesz powyższe sposoby w swojej firmie? A może znasz jeszcze inne wskazówki, które pomogą w podniesieniu bazy po wprowadzeniu RODO? Daj znać w komentarzach!