Uwagi:
- Nasi klienci to firmy z branży FMCG i sieci handlowe. Pisze więc o typie aplikacji, które są najczęściej wydawane przez takich graczy.
- W tekście jest wiele generalizacji
O czym warto wiedzieć robiąc aplikację mobilną. Fakty
- Średniej jakości aplikacja na jedną platformę kosztuje 30-50 000 zł.
- Dobrej jakości aplikacja na jedną platformę kosztuje wielokrotnie więcej.
Pytasz dlaczego?
Zobacz również
Przy aplikacji pracuje:
- Programista lub programiści znający się na iOs/Android/WP – to są drogie specjalizacje.
- Grafik i designer – jeśli apka ma być dobra, nie uda się jej narysować w jeden wieczór i przygotować wszystkich potrzebnych grafik w 3 dni. Pracy jest na kilka miesięcy.
- PM, który zna się na mobilności.
- Czasami potrzebni będą także programiści po stronie serwerowej i twórcy treści, które są wyświetlane w naszych aplikacjach.
- Stworzenie aplikacji to kilka miesięcy pracy wielu osób.
- Ludzie pracujący przy projekcie powinni mieć doświadczenie z mobilnością, co przekłada się na pensje, ale przekłada się jeszcze bardziej na jakość dzieła. Jakość przekłada sie na pobrania, womm i zaangażowanie użytkowników.
- Utrzymanie i lekki rozwój aplikacji na jedną platformę to 0,5-1 etatu.
- Nie, nie musisz utrzymywać aplikacji, ale licz się z tym, że z czasem będziesz dostawać coraz gorsze oceny na sklepie, będziesz wstydzić się, że aplikacja firmowana Twoją marką odstaje od tego, co oferuje konkurencja, ludzie zaczną od niej odchodzić – stracisz pieniądze.
Matematyka marketingu aplikacji (wersja optymistyczna)
- Koszt pozyskania jednego użytkownika: 5 zł (tak, da się taniej, ale pozyskasz przypadkowe, mało wartościowe osoby (np. dzieci dla aplikacji kulinarnej)
- Procent instalacji, które są porzucane po kilku pierwszych uruchomieniach to 80 (to bardzo optymistyczne założenie)
- Jeżeli chcesz mieć 100 000 aktywnych użytkowników/miesiąc, musisz zrobić 500 000 instalacji. Wydasz 2 500 000 zł (w postaci marketingu, PR-u)
- Czy da się zaoszczędzić na marketingu wykorzystując swoje kanały komunikacji? Tak, ale wiedz, że najlepiej na instalacje przekłada się komunikacja w mobilu. Komunikacja w Internecie działa wielokrotnie gorzej, komunikacja w świecie offline, prawie nie działa. Czy posiadasz kanały mobilne?
Prześledźmy dobre przykłady
W topie instalacji na Androida są:
Przepisy.pl – aplikacja Knorra, rozwijana przez We like CAPS! / Kalicińscy.com. Czapki z głów zarówno dla agencji jak i dla marketera. Projekt ma już kilka lat, aplikacje są cały czas rozwijane i utrzymywane na bardzo wysokim poziomie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Gra Tymbarka – to niewątpliwie sukces, ale zastanawiam się, czy poziom zaangażowania użytkowników będzie zachowany w czasie, tak pięknie jak ma to miejsce dla przepisy.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Długo długo nic.
W szeroko rozumianym topie nie ma innych aplikacji marek FMCG, mimo, że wielu próbuje, nie ma też żadnej aplikacji sieci handlowej. Tymczasem można przecież znacznie, znacznie taniej i skutecznie działać w zewnętrznych apkach:
Podsumowując: Jeśli decydujesz się na swoją aplikacją, zrób to porządnie. W mojej rodzinie istnieje takie powiedzenie „szkłem d***y nie utrzesz” 🙂
Piszę jak jest.
—
Tekst pochodzi z bloga Listonic.