fot. LinkedIn
Zobacz również
Temat ekologicznego podejścia do mody, recyclingu i re-usingu to kwestie, które od jakiegoś czasu nie schodzą z afisza rynku fashion. Niczym bumerang powraca konieczność ochrony środowiska naturalnego, ponownego wykorzystania raz kupionych ubrań, tworzenia kolejnych projektów z wcześniej wykorzystanych materiałów.
Jak się okazuje, w tym trendzie osadziły się nie tylko marki luksusowe (jak choćby torebka marki Ganni, o której pisaliśmy tutaj czy produkujący zegarki Patek Philippe z hasłem „You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation”), ale również przedstawiciele firm produkujących odzież typowo użytkową. Jest wśród nich choćby Carhartt — twórca strojów roboczych, mających charakteryzować się wyjątkową wytrzymałością. Poza typowym zabiegiem marketingowym Carhartt wydaje się w ten sposób świadomie podążać za trendem ekologicznej mody i związanych z nim wymagań konsumenckich.
Paragon wpływu i inne eko-triki
Zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku modowym ekologia nabiera znaczenia i coraz wyraźniej rozbrzmiewa w kolejnych działaniach marketingowych. Szwedzka marka Asket postanowiła na przykład wręczać swoim klientom paragon wpływu, czyli dokument zawierający informację o tym, jak wytworzenie kupionego przez nich ubrania wpłynęło na kondycję planety.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Akcje zachęcające do oddawania do sklepów zużytych lub nienoszonych ubrań, takie jak „Ubierz marzenia” w Coccodrillo, to już w zasadzie codzienność. Wiele marek w zamian za zużyte ubranie proponuje na przykład bon rabatowy na kolejne zakupy — i właśnie tym zachęca klientów do pogrzebania w szafie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Krok dalej idzie francuski sklep sportowy Decathlon, proponując usługi abonamentowo-rowerowe. W czym rzecz? Decathlon daje możliwość wynajmu roweru dziecięcego na długi okres, dzięki czemu stosunkowo częsty zakup nowego sprzętu, który w przypadku najmłodszych szybko się zużywa, nie jest konieczny.
Patagonia nie taka zielona
A przyjrzeć się bliżej temu, co zalega na półkach i w szufladach szczególnie warto, jeśli zdamy sobie sprawę z obecnej sytuacji środowiska naturalnego wokół nas. W mediach pojawiła się ostatnio informacja o wynikach śledztwa dziennikarskiego toczącego się wokół asortymentu firmy Patagonia. Dotychczas uważana była ona za jedną z najbardziej „zielonych”, a tworzące ubrania zespoły za przestrzegające nawet wyjątkowo restrykcyjnych norm ekologicznych. Dziennikarze Follow The Money ustalili jednak, że w rzeczywistości Patagonia produkuje sygnowaną przez siebie odzież dokładnie w tych samych fabrykach, co marki zaliczane do grupy przedstawicieli nurtu fast fashion.
Ubrania na lata, czyli pomysł Carhartt nie taki innowacyjny
Informację o wszywkach w ubraniach firmy Carhartt w polskich mediach społecznościowych rozpowszechnił Jakub Biel, twórca cyfrowy. Pod postem na jego koncie na portalu LinkedIn pojawiło się wiele komentarzy dotyczących podobnych pomysłów już sprzed lat.
fot. LinkedIn
Ponadto internauci poddają pod wątpliwość pomysł powtórnego wykorzystania ubrań w przypadku odzieży roboczej. W komentarzach padają pytania o kwestie bezpieczeństwa i zasad BHP, a dla niektórych odbiorców komunikat, jaki Carhartt chciała wysłać do swoich odbiorców, jest zwyczajnie niejasny.
fot. LinkedIn
Generalnie jednak pomysł firmy Carhartt został przyjęty pozytywnie. Nie brakuje przykładów innych marek oferujących podobnie rozwiązania już od jakiegoś czasu. Wśród wymienianych najczęściej pojawia się Reima i H&M.
fot. Facebook
Jakie jeszcze rozwiązania z zakresu upcyclingu, powtórnego wykorzystania i ekologii w ogóle przyciągnęły waszą uwagę? Czy kupilibyście kurtkę, która wcześniej była noszona przez inne osoby? Dajcie znać w ANKIECIE, bo jesteśmy ciekawi waszego podejścia do eko-mody.
PS Jakub Biel o kreatywności firm i nawiązywaniu kontaktu z klientami
„Klient z otwartą głową jest błogosławieństwem. Jak się taki trafi, to po prostu mam szczęśliwy dzień” – o przyciąganiu uwagi, burzach mózgów oraz kreatywnym marketingu w „nudnych” branżach, opowiedział nam Jakub Biel, prelegent Infoshare 2023.
PS2 Jak dotrzeć do świata mody z przekazem o konieczności ograniczenia zakupu ubrań bez greenwashingu?
W świetle zatrważających danych dostarczanych chociażby przez ONZ, świat mody będzie zmuszony zwrócić się ku złotej zasadzie 3R – reduce, reuse, recycle (czyli: ogranicz zakupy, używaj jak najdłużej, a na koniec poddaj recyklingowi), w przeciwnym razie utonie w morzu odpadów tekstylnych.