11 grudnia br. pisaliśmy o najnowszej kampanii sieci sklepów odzieżowych Zara należących do grupy Inditex. Najnowsza kolekcja pt. „Atelier” była promowana fotografiami wykonanymi w scenografii przywodzącej na myśl zrujnowane tereny konfliktu w Strefie Gazy.
Pod postami Zary na Facebooku, Instagramie i X (kiedyś: Twitter) pojawiły się dziesiątki komentarzy negatywnie oceniających nowy pomysł hiszpańskiej marki, a wielu internautów otwarcie wezwało do bojkotu firmy. Wśród osób zaangażowanych w protest znaleźli się także przedstawiciele świata sztuki, mediów i mody, w tym m.in. Melanie Elturk — CEO marki Haute Hijab, Hazem Harb — autor instalacji video pt. „Spalone ciała” i Arab News, będący jednym z czołowych tytułów prasowych na Bliskim Wschodzie.
Zobacz również
fot. Instagram
„Zara żałuje, że doszło do nieporozumienia”
W oficjalnym komunikacie opublikowanym 12 grudnia br. na Instagramie czytamy, że pomysł na kampanię pojawił się w lipcu i został zrealizowany we wrześniu — czyli jeszcze przed eskalacją konfliktu w Strefie Gazy. Ponadto celem zdjęć miało być ukazanie procesu tworzenia odzieży w kontekście artystycznym. Oświadczenie kończy zapewnienie marki o żywieniu głębokiego szacunku dla każdego.
Pod publikacją pojawiło się ponad 235 tys. komentarzy, wśród których przeważa niezrozumienie i brak zaufania do hiszpańskiej marki. „To wszystko? Serio? LOL, żegnaj na zawsze Zara, „Czytając to oświadczenie, mam wrażenie, że słyszę przeprosiny w stylu: <<przykro mi, że tak się poczuliście>>”, „Nie będę u was kupować, dopóki nie zobaczę posta z palestyńską flagą i hasztagiem #ceasefire. Do tego czasu — żegnaj, Zaro” – piszą internauci.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
fot. Instagram
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wygląda więc na to, że publikacja oświadczenia nie zakończy problemów wizerunkowych Zary, a stosunkowo późna reakcja firmy zdecydowanie pogorszyła sytuację sklepu.
Zdjęcie główne: Instagram
PS Marks & Spencer przeprasza za świąteczną reklamę. W tle konflikt izraelsko — palestyński
Sieć sklepów w Wielkiej Brytanii naraziła się na gniew internautów po opublikowaniu najnowszej świątecznej reklamy. Wszystko przez kolory papierowych nakryć głowy, które zwyczajowo noszą uczestnicy bożonarodzeniowych przyjęć. W materiale M&S widzimy natomiast czapeczki… spalone.
PS2 Rok w wyszukiwarce: od wyborów, marszałka sejmu, Oppenheimera, Znachora, Beyoncé po memy „bejba”
Google prezentuje zestawienie haseł zyskujących popularność w wyszukiwarce w 2023 roku. Z okazji 25 urodzin przypadających w tym roku Google prezentuje też najpopularniejsze hasła z tego okresu w różnych kategoriach.