Zacapa stawia na kobiety. Marka rumu uruchomiła pierwszą globalną kampanię

Zacapa stawia na kobiety. Marka rumu uruchomiła pierwszą globalną kampanię
Zacapa — gwatemalska firma produkująca wyjątkowej jakości rum, pod koniec grudnia wystartowała z pierwszą globalną kampanią reklamową. Strategia marki jest tym bardziej niezwykła, że jej głównym tematem są siła i sprawczość kobiet.
O autorze
2 min czytania 2023-12-27

Co przychodzi ci do głowy, kiedy myślisz o reklamach alkoholu? W polskiej telewizji próżno szukać spotów promujących trunki wysokoprocentowe, zostają zatem przede wszystkim kampanie piwa i napojów z nim związanych. Poszczególne kraje rządzą się w tym temacie swoimi prawami i tak na przykład gwatemalska marka rumu — Zacapa — wystartowała właśnie z pierwszą międzynarodową kampanią promującą swój produkt.

50 proc. udziałów w firmie Zacapa ma dziś przedsiębiorstwo Diageo, będąca brytyjskim producentem napojów alkoholowych.

„Lips To Soul”, czyli Zacapa szuka głębi(ej)

30-sekundowy spot, którego narracja przebiega zarówno w języku angielskim, jak i hiszpańskim, ma za zadanie poruszyć wyobraźnię widzów i wyzwolić w nich chęć spróbowania luksusowego trunku marki Zacapa.

– Chcieliśmy wykorzystać pragnienie […] konsumentów i ożywić to natychmiastowe połączenie zmysłów, które ludzie odczuwają, próbując Zacapy. Wierzymy, że nie ma wspanialszego uczucia niż zaskoczenie doświadczeniami, które pobudzają naszą wyobraźnię i wprawiają nas w zachwyt – tłumaczy strategię marki Christina Choi, wiceprezes Diageo, w oficjalnym oświadczeniu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zacapa nie jest pierwszą marką spod szyldu Diageo, która koncentruje działania reklamowe na pozycji kobiet. Wcześniej zrobił to m.in. Johnnie Walker, uruchamiając akcję pt. „Pierwsze kroki” (ang. „First Strides”), w której wykorzystał hymn amerykańskiego żeńskiego klubu piłki nożnej Angel City Football Club.

Miejsce kobiet w reklamie: od firm budowlanych do Dove

Temat wykorzystywania kobiecych wizerunków w reklamach rozmaitych produktów i usług od dekad porusza kolejne pokolenia i skłania do dyskusji. Chociaż świadomość konsumentów powoli wzrasta, a firmy muszą w związku z tym zmieniać przyjęte przed laty strategie wykorzystujące do promocji m.in. kobiece ciało, to jednak wciąż nie brakuje przykładów świadczących o seksualizacji rynku reklamowego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wystarczy wspomnieć choćby kontrowersyjną i nie do końca zrozumiałą reklamę marki Adrian (2015), produkującej rajstopy, czy producenta trumien z Wągrowca, który w 2016 roku wydał kalendarz pełen fotografii trumien i… nagich modelek.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na szczęście o próbę zachowania równowagi, a coraz częściej nawet przechylenia szali na stronę konsumentek, dbają rozmaite firmy z różnych branż. Jubilerska marka YES wypuściła w listopadzie br. spot pt. „Portret kobiecy”. W reklamie natychmiast odnajdujemy nawiązania do poezji Wisławy Szymborskiej i prawdziwego #womanpower. Kosmetyczna firma Dove, należąca do grupy Unilever, od lat prowadzi akcje promocyjne mające na celu nie tylko reklamę żeli pod prysznic, balsamów czy kremów, ale także (a może nawet przede wszystkim) uświadomienie odbiorcom nowej definicji piękna oraz innych zmian zachodzących wokół i z udziałem kobiet i dziewcząt.

Zdjęcie główne: Marketing Dive

PS Krzysztof Bogacz (WEDEL): Tworzenie nowych produktów pozwala puścić wodze fantazji i przekraczać kolejne granice w poszukiwaniu inspiracji

Czego w czekoladzie szukają przedstawiciele generacji Z, a co jest najważniejsze dla pokolenia ich rodziców? Co może wyjść ze współpacy kultowej marki słodyczy z producentem wyrobów alkoholowych? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w poniższej rozmowie.

PS2 Marcin Łukasik (Studio PLAC): My po prostu lubimy audio!

Na co zwrócić uwagę, przygotowując własny podcast? Co wspólnego mają ze sobą Teatr Polskiego Radia i podcasty na Spotify? O tym wszystkim rozmawiam z Marcinem Łukasikiem — współzałożycielem oraz New Business Managerem Studia PLAC.