Jaki jest e-commerce na przełomie 2023 i 2024 roku? Z czego wynika fenomen platformy TEMU i czy e-commerce’y w Polsce nadal się rozwijają? O tym wszystkim mówią: Michał Salamon z Salestube, Agnieszka Haponik z Packety Poland, Michał Kręcisz z INIS i Dominik Karbowski z Fonia.app.
Michał Salamon
e-commerce lead — Salestube
Zobacz również
Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?
W ostatnim czasie bardzo głośno jest o chińskiej platformie zakupowej — TEMU, która obecnie posiada już ponad 13 mln użytkowników (dane na listopad 2023). TEMU na polskim rynku pojawiło się bez głośnych kampanii reklamowych i w błyskawicznym tempie zdobywa kolejnych użytkowników. To strategia zupełnie inna do tej, którą wykorzystało w Polsce Shopee. W listopadzie 2023 roku TEMU po raz pierwszy zaistniało się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych witryn odwiedzanych przez polskich użytkowników. W swojej kategorii wyprzedza ich już tylko Allegro
Kluczowym krokiem do osiągnięcia przez TEMU tak dużej popularności w Polsce bez wątpienia mogła być adaptacja do lokalnych potrzeb klientów, wśród których warto wymienić szybką i darmową dostawę do paczkomatów, czy możliwość płatności BLIKiem. Czas pokaże, czy TEMU odniesie sukces na polskim rynku, czy też będzie tylko chwilową modą.
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na e-commerce?
Zmiana, która miała wpływ na cały rynek e-commerce, to z pewnością wprowadzenie dyrektywy Omnibus. To wydarzenie było istotne z kilku powodów. Przede wszystkim ze względu na nałożenie na sklepy obowiązku informowania o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Po drugie, po raz pierwszy dotyczyło to całego rynku w tym samym czasie. Wcześniej regulacje dotyczące e-commerce były wprowadzane stopniowo, co utrudniało przedsiębiorcom dostosowanie się do nich. Pokazało to również, jak kluczowa jest współpraca między organami regulacyjnymi a przedsiębiorcami. W procesie implementacji w Polsce uczestniczyli przedstawiciele branży e-commerce, którzy aktywnie wspierali w tworzeniu przepisów przyjaznych dla przedsiębiorców.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?
Niewątpliwym wyzwaniem dla marketerów w 2024 roku w branży e-commerce będzie implementacja i jeszcze sprawniejsze wykorzystanie sztucznej inteligencji, w taki sposób, aby wykorzystać w pełni oferowany przez te narzędzia potencjał. O tym, jaki wpływ miało AI w zakresie analizy danych, digital marketingu, czy tworzenia treści mogliśmy się przekonać niemal każdego dnia w 2023 roku. Wykorzystanie tej technologii w przyszłości niewątpliwie zrewolucjonizuje sposób analizy i wykorzystania danych, będzie jeszcze istotniejszym elementem w procesie tworzenie obrazów oraz wideo wpływającym na szybsze dostarczanie różnorodnych i innowacyjnych materiałów kreatywnych, a także wspomoże marketerów w dostosowaniu strategii marketingowych do realnych potrzeb rynku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Agnieszka Haponik
marketing managerka Poland & Baltics — Packeta Poland
Jakie były według ciebie najciekawsze akcje i kampanie marketingowe w 2023 roku?
We wrześniu tego roku wraz z sześcioma firmami z obszaru cross-border e-commerce uruchomiliśmy wspólną inicjatywę o nazwie GOinternational. Łączymy siły, wiedzę i doświadczenie, by skrócić drogę polskim e-sklepom do ekspansji zagranicznej. Co tydzień dostarczamy dawkę praktycznych wskazówek w postaci odcinków video publikowanych na kanale YouTube oraz naszych profilach społecznościowych na LinkedIn oraz Facebook. To pierwsza tego typu inicjatywa w branży.
W ramach GOinternational dyskutujemy na temat bieżących wyzwań, z którymi stykają się polskie
e-commercy wychodzące za granicę. Doradzamy, jak najlepiej i najszybciej sobie z nimi poradzić. Nie brakuje też rozważań o najnowszych trendach cross-border, zarówno w Polsce jak i za granicą. Wszystkie materiały są bezpłatne i dostępne dla każdego.
Poza Packetą Poland swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się: Expandeco, GetNoticed, IdoSell, Nethansa, Senuto, Zaufane.pl. Planujemy zapraszać ciekawych gości z innych firm świadczących usługi dla e-commerce, ale również przedstawicieli e-sklepów, które ekspansję zagraniczną mają już za sobą i mogą podzielić się swoimi przemyśleniami.
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na e-commerce?
Rok 2023 był dużym wyzwaniem dla branży e-commerce. Po tym, jak pandemia przyzwyczaiła e-sklepy do skokowych wzrostów sprzedaży, nastąpiła stabilizacja, a nawet spadki rok do roku. Wpłynęło na to kilka czynników, m.in.: ożywienie handlu tradycyjnego oraz wysoka inflacja, która zmusiła Polaków do oszczędności.
Udział e-handlu w ogólnej sprzedaży detalicznej w pierwszych 3 kwartałach 2023 roku wyniósł 8,3 proc., gdy w ubiegłym roku w tym samym okresie było to 9,1 proc., a dwa lata temu 8,9 proc. Nie oznacza to jednak, że e-commerce przestał się rozwijać. Pod kątem wartości rynku notujemy nadal wzrosty, jednak nie tak spektakularne jak było to w latach pandemicznych.
Wyhamowanie lokalnego rynku miało jednak pozytywny wpływ na obszar cross-border, gdyż zmotywowało polskie e-sklepy do rozwoju zagranicznego i poszukiwania tam nowych nabywców. Druga połowa roku zapowiada się równie optymistycznie, co tylko potwierdza, że polski e-commerce coraz bardziej otwiera się na rynki zagraniczne.
Drugim wydarzeniem, które zdopingowało polskie e-sklepy do rozpoczęcia lub rozwinięcia ekspansji zagranicznej było kwietniowe wyjście na rynek czeski największego polskiego marketplace – Allegro. Po ponad pół roku współpracy z Allegro widzimy, że krok ten przynosi coraz lepsze owoce, bo klient z miesiąca na miesiąc bije kolejne rekordy sprzedaży u naszych południowych sąsiadów. Co ciekawe, w przyszłym roku Allegro planuje dalszy rozwój zagraniczny na rynek słowacki, chorwacki, słoweński oraz węgierski. Czy pociągnie za sobą polskie e-commercy czas pokaże, jednak w naszej ocenie wybrane kierunki są niezwykle atrakcyjne i każdy polski e-sklep powinien o nich pomyśleć, planując ekspansję zagraniczną.
Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?
Temat ekspansji zagranicznej wywołuje wiele pytań wśród przedstawicieli e-commerce. I nie ma w tym nic dziwnego – to ważna decyzja, a niewłaściwie przeprowadzony proces cross-border wiąże się z nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi. Ułatwienie rozwoju zagranicznego dla polskich e-sklepów od zawsze było celem Packety Poland i w 2024 roku to się nie zmieni. Nadal na pierwszym miejscu będziemy stawiali na edukację rynku, przygotowując jak najwięcej pomocnych materiałów oraz przekonując, że ekspansja zagraniczna stała się nie opcją, a koniecznością dla polskiego e-commerce. Planujemy również rozwinąć współpracę marketingową z naszymi klientami, by wspomóc ich w początkowych krokach ekspansji zagranicznej. W Czechach, na Słowacji, Węgrzech czy Rumunii jesteśmy silnie rozpoznawalną marką z zasięgami sięgającymi setek tysięcy osób, nasze Z-BOXy czy punkty odbioru są niemal, na co drugiej czeskiej, słowackiej czy węgierskiej ulicy. Chcemy to wykorzystać, by promować e-sklepy naszych Klientów.
Kolejnym celem, jaki sobie stawiamy w 2024 roku jest popularyzacja rynków CEE w krajach bałtyckich. Tegoroczne doświadczenia pokazały, że litewskie, łotewskie i estońskie e-sklepy są często nieświadome potencjału i możliwości, jakie drzemią w naszej części Europy i rozwój cross-borderowy planują głównie w Europie Zachodniej. Chcemy to zmienić.
W obszarze operacyjnym w 2024 roku jeszcze mocniej rozwiniemy siatkę bezpośrednich połączeń europejskich, by zoptymalizować liczbę przeładunków paczek, czego skutkiem będzie szybsza dostawa i zwrot, wyższa jakość serwisu, zminimalizowane do maksimum prawdopodobieństwo uszkodzenia paczek oraz niższy koszt dla klienta. Zapowiada się więc pracowity rok 2024.
Michał Kręcisz
head of business development — INIS
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na e-commerce?
Z każdym kolejnym rokiem coraz bardziej liczy się prokliencka postawa i jakość obsługi klienta w e-commerce. W czasach, gdy asortyment jest szeroko dostępny, kluczowym wyróżnikiem staje się doświadczenie klienta. To przekłada się na bardzo ważny czynnik, jakim są opinie klientów o sklepach. Firmy, które skoncentrowały się na personalizacji doświadczeń, szybkiej i skutecznej obsłudze klienta oraz budowaniu zaufania poprzez transparentność, zyskują dzięki nim przewagę na coraz ciaśniejszym rynku.
Innym trendem wartym odnotowania jest wzrost popularności odroczonych form płatności. Krótkie i często nieoprocentowane „pożyczki” cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów, zwłaszcza w przypadku finansowania zakupów w okresach promocyjnych, takich jak np. Black Week.
Wart odnotowania w e-commerce jest też rozwój niestandardowych formatów reklamowych, takich jak rich media. Angażujące formaty pozwalają na tworzenie bardziej dynamicznych i wciągających doświadczeń dla użytkowników i wpływają pozytywnie na rozpoznawalność marki. Przyciągają uwagę konsumentów, co staje się coraz bardziej istotne w przesyconym reklamami świecie e-commerce.
Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?
Rok 2024 przynosi kilka wyzwań. Jednym z nich będzie na pewno płynna adaptacja do zapowiedzianego już chyba ostatecznie cookieless. Priorytetem będzie dostosowanie się do zmian związanych ze stopniowym wycofywaniem się z wykorzystania cookie. Będzie wymagać to opracowania nowych metod zbierania i analizy danych.
Z powyższego wynika, że na znaczeniu zyska także planowanie działań marketingowych z odpowiednim wyprzedzeniem. Skupienie się na strategicznym planowaniu działań pozwoli efektywniej reagować na zmieniające się warunki rynkowe, a także efektywnie zagospodarować najbardziej kaloryczne kanały komunikacji, które oprą się cookieless. Innymi słowy zwiększy się zapotrzebowanie i częstotliwość korzystania z danych 1st party i tych form reklamowych, które nie korzystają z ciasteczek.
Oczywiście nie można nie wspomnieć w kontekście nadchodzącego roku o AI i podążającej za nim automatyzacji marketingu. Dotychczas bezpośrednie przełożenie na branżę e-commerce nie było jeszcze odczuwalne w sposób bardzo zdecydowany, natomiast na procesy związane z obsługą klienta i procesami jak najbardziej. Ten trend będzie postępował i należy bacznie monitorować sytuację, żeby wykorzystać idące za nim możliwości w pełni.
Jeśli chodzi o nasze plany jako spółki INIS, to stawiamy w 2024 roku na rozwój kanału afiliacyjnego. Nawet nie w formule rozwoju samych funkcjonalności – choć to oczywiście też ma i cały czas będzie mieć miejsce. Głównym celem jest dla nas rozwój i zacieśnienie współpracy z Reklamodawcami, ale również pozyskiwanie i aktywizacja wydawców.
Dominik Karbowski
co-CEO — Fonia.app
Jakie wydarzenia i trendy najmocniej wpłynęły na e-commerce?
Rok 2023 to wielkie zmiany szczególnie w obszarze zwanym retail marketingiem. Jednym z kluczowych trendów stało się wykorzystanie platform zakupowych, które pozwalają dotrzeć do użytkowników w kluczowym momencie podejmowania decyzji o zakupie.
Warto zaznaczyć, że obecnie media społecznościowe są przepełnione reklamami, co prowadzi do zalewu użytkowników komunikatami marketingowymi. Ten trend zmusza marketerów do poszukiwania nowych dróg, by efektywniej dotrzeć do swojej grupy docelowej. Dlatego platformy zakupowe stają się atrakcyjnym miejscem dla reklamodawców. Mowa nie tylko Allegro, lecz także o aplikacjach oferujących kody rabatowe i cashback, które zyskują na popularności. Te platformy są miejscem, gdzie konsumenci podejmują decyzje zakupowe, co sprawia, że są doskonałym terenem dla skutecznych strategii marketingowych.
Jakie są twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia zawodowe na 2024 rok?
Jednym z największych wyzwań jest oczywiście wdrożenie 1st party cookies. Jako Fonia.app zbieramy dane dot. preferencji oraz koszyków zakupowych naszych użytkowników. Planujemy rozbudować moduł zbierania danych i wykorzystania ich w kampaniach reklamowych dla zewnętrznych klientów.