Jeśli chcecie dowiedzieć się, co wydarzyło się w 2023 roku, to koniecznie sprawdźcie pozostałe podsumowania.
Jakie były największe sukcesy dla marki Audioteka w 2023 roku?
Za największy sukces Audioteki w 2023 roku bez wątpienia uznaję świętowanie w listopadzie jej 15. urodzin – to dowód naszej niezachwianej obecności na rynku, zdolności adaptacji do zmieniających się trendów i potrzeb słuchaczy. W ciągu minionych 15 lat użytkownicy poświęcili ponad 140 mln godzin na zapoznanie się z naszym katalogiem i – gdyby miała to zrobić jedna osoba – zajęłoby jej to ponad 16 tys. lat.
Zobacz również
Urodziny świętowaliśmy wraz ze słuchaczami i dla nich – oferując m.in. ponad 6 tysięcy audiobooków w obniżonych cenach i publikując aż trzy nowe superprodukcje („Dzienniki gwiazdowe” Stanisława Lema, „Pierwsze miasto Alary” autorstwa Katarzyny Szkiłądź i Dawida Wiktorowskiego oraz pozycję „Nexa” Aleksandry Panisko).
Nasz jubileusz był nie tylko okazją do celebrowania 15-stu lat spędzonych ze słuchaczami, ale także do podkreślenia naszej roli, jako aktywnego uczestnika świata kultury. W 2023 roku byliśmy partnerem licznych inicjatyw – wspieraliśmy Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni czy Galę Finałową Podcastu Roku. Takie działania pozwalają nam nie tylko angażować się w rozwój kultury, ale także budować silne relacje z twórcami, odbiorcami oraz pozostałymi instytucjami działającymi w branży.
Jakie były największe wyzwania dla marki Audioteka w 2023 roku?
Jednym z głównych wyzwań, z którym jako Audioteka mierzyliśmy się w minionym roku, była komunikacja w mediach rekordowej liczby superprodukcji. Okazało się, że tworzenie i promowanie tak dużej liczby słuchowisk i audioseriali jest ambitnym przedsięwzięciem dla naszego działu marketingu. Wyzwaniem było również przedstawienie innowacyjności naszych projektów. Przykładowo, działania marketingowe realizowane dla superprodukcji takiej jak „Spalona Ziemia”, współtworzonej przez 25 aktorów i 30 osób zaangażowanych w produkcję, realizowanej w 10 różnych lokalizacjach, poza standardowym studiem nagrań, wymagają zupełnie innego podejścia niż promocja tradycyjnych audiobooków.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Inną ważną kwestią było przygotowanie przez nas pierwszej dużej kampanii video. W marcu odbyła się premiera spotu reklamowego „Multiwersum”, który zabrał widzów w animowaną podróż przez historie i gatunki, które można poznać dzięki produkcjom dostępnym w katalogu Audioteki. Przewodnikami po świecie dobrze opowiedzianych historii byli znani w całej Polsce lektorzy: Krystyna Czubówna, Krzysztof Gosztyła i Mariusz Bonaszewski. Istotne było nie tylko pokazanie w oryginalny i nieoczywisty sposób całego spektrum gatunków dostępnych w Audiotece, ale także zadbanie o kampanię od strony technicznej, tj. ekspozycja spotu w kinach oraz zmierzenie efektów naszych działań marketingowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Muszę wspomnieć również o wyzwaniu, jakim bez wątpienia była adaptacja do ewoluującego otoczenia konkurencyjnego w 2023 roku. W odpowiedzi na zmiany zachodzące w branży rozwinęliśmy ofertę Audioteka Klub, wprowadzając nowy plan subskrypcyjny, który w za 19,90 PLN miesięcznie daje dostęp do katalogu, ale z limitem odsłuchania 10 godzin nagrań miesięcznie. To jedno z rozwiązań, które pozwoliło nam pozostać konkurencyjnymi na rynku, a jednocześnie umożliwiło klientom korzystanie z naszych treści w przystępnej cenie.
Jakie były wg Ciebie najciekawsze trendy związane z marketingiem w minionym roku?
Od momentu uruchomienia ChatuGPT w listopadzie 2022 roku, świat biznesu znajduje się w fazie zachwytu związanego ze sztuczną inteligencją. Dotyczy to również branży marketingowej i audiobooków, które chętnie korzystają z nowych, technologicznych rozwiązań. W ciągu ostatniego roku w Audiotece testowaliśmy, w jaki sposób algorytmy mogą usprawnić proces tworzenia audiobooków. Efektem tego była styczniowa premiera „Gamingu na giełdzie”, czyli nasza pierwsza produkcja przeczytana przez sztuczną inteligencję. Wybraliśmy książkę autorstwa Pawła Sugalskiego, ponieważ zawiera wiele technicznych pojęć i danych, których czytanie jest wyzwaniem dla AI.
Zamierzamy kontynuować prace nad wykorzystaniem tej technologii, jednak w dalszym ciągu najważniejsze pozostanie dla nas tworzenie treści we współpracy z lektorami i aktorami. Uważam, że sztuczną inteligencję warto wykorzystywać tylko w przypadku audiobooków, których treść czy fabuła mogą być wsparte przez AI. W 2024 roku planujemy dalszą eksplorację tego obszaru, aby dostarczać jeszcze bardziej innowacyjne treści naszym słuchaczom.
Najlepsza kampania, jaką widziałaś w tamtym roku?
Jako miłośniczka świata kina i seriali muszę wspomnieć o kampanii promocyjnej serialu 1670, realizowanej przez Netflixa w mediach społecznościowych. Świąteczny prezentownik głównego bohatera – Jana Pawła – przedstawiony w średniowiecznym stylu; nagranie ikonicznego tańca Wednesday, wykonanego przez jego żonę Zofię czy zaproszenie na sylwestra 1670 w Adamczysze to tylko kilka z wielu przykładów fenomenalnych działań real time marketingowych stworzonych w ramach promocji tego serialu.
Skuteczność komunikacji potwierdza reakcja konsumentów i marek na komunikaty Netflixa – wiele polskich firm dołączyło do publikowania treści w średniowiecznym stylu, pokazując w ten sposób, jak wyglądałaby ich komunikacja, gdyby powstała w 1670 roku. Jestem pod wrażeniem kreatywności z jaką zrealizowana została ta kampania i jej wpływu na całą branżę – i nie tylko, bo spacer po Wadowicach z Ojcem Jakubem, jedną z głównych postaci serialu 1670, który został wystawiony na aukcję charytatywną w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy kosztuje już 28 100 PLN. To wyraźny sygnał, że w tej sytuacji marketing wchodzi na nowy poziom, wznosząc się nad tradycyjne rozwiązania i angażując się w działania charytatywne.