„*Jesteś u siebie”. Nowa strategia marki Poznań

„*Jesteś u siebie”. Nowa strategia marki Poznań
Piotr, Paweł, początek państwa polskiego, porządek, przedsiębiorczość i pracowitość, przyjazność, przyroda, pride – co łączy wszystkie te słowa? Odpowiedź jest prosta: to Poznań – nasz wspólny dom. Ta idea stała się punktem wyjścia dla nowej strategii marki stolicy Wielkopolski.
O autorze
3 min czytania 2024-05-16

Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu (w 2009 roku). Od tego czasu wiele zmieniło się nie tylko w podejściu do projektowania, ale także w samym mieście.

– Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji. Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji odpowiednich dla europejskiej metropolii jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne – podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo.

Długofalowy proces rozpoczął się już w styczniu 2023 roku. Po przeanalizowaniu dotychczasowej strategii rozwoju miasta, której podstawą były m.in. obszerne konsultacje z mieszkańcami Poznania, a także po analizie marki, opracowań badań społecznych oraz badań dotyczących jakości życia, postawiono na kolejne warsztaty – podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo. tym razem z przedstawicielami lokalnych organizacji, zajmujących się turystyką, inwestycjami czy inicjatywami o charakterze społeczno-kulturalnym. To w ich trakcie zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją Poznania, które są istotne dla poznaniaków i poznanianek. Wśród nich znalazły się m.in.: otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. To właśnie na nich opiera się nowa strategia marki Miasta. 

– Marka jest narzędziem do kreowania wizerunku. Wizerunek miasta jest sumą wyobrażeń o nim. Wpływają na niego zarówno osoby tu mieszkające, inwestujące, czy odwiedzające Poznań, Wpływ na wizerunek ma także interpretacja naszego dziedzictwa czy położenie geograficzne. Budowanie spójnego wizerunku marki Poznań jest możliwe tylko poprzez wspólne zaangażowanie wielu osób i podmiotów – podkreśla Cezary Tyliński, pełnomocnik Prezydenta ds. Marki Miasta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu „Impact’24”.

– W Poznaniu razem tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku. Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania. Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość – dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą „P”. Gwiazdka nad domem symbolizuje wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Równocześnie dyskretnie nawiązuje do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. To symbol kontynuacji oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności.

Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę „P” – inicjał imion świętych Piotra i Pawła. Zarówno dom, jak i gwiazdka umieszczone są w tarczy, której kształt występuje w herbie Miasta.

Poznań określa sam siebie jako „inkluzywny”, dlatego tarcza logo w identyfikacji nie ma wyłącznie jednego koloru. Zamiast tego może wypełniać się kolorami, treściami, obejmując różne aspekty miejskiego życia. Symbol domu również jest zmienny, wydłuża się lub poszerza, przybiera formy ikon lub elementów architektonicznych miasta.

Wszelkie decyzje związane z ujednoliceniem formy i koloru będą konsultowane z ekspertami, radnymi Miasta oraz miejskimi jednostkami. Zaproponowanym przez autora identyfikacji podstawowym kolorem tarczy w logo miałby być zielony, co nawiązuje do barwy poznańskich tramwajów i autobusów, a także do miejskiej przyrody i ekologicznych rozwiązań, czyli do rzeczy bardzo ważnych dla mieszkańców i mieszkanek Poznania. 

Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta o hasło „*Jesteś u siebie”, które pokazywane będzie w wielu kontekstach. Na początek podczas Nocy Muzeów, w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został także przyjazny wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie Miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów.

Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, poczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania. Nową odsłonę zyska też miejska strona internetowa: poznan.pl.

– Zmiany będziemy wprowadzać z dbałością o środowisko, rozsądnie i praktycznie, po poznańsku. Zależy nam na podejściu zero waste zarówno przy wykonaniu materiałów informacyjnych, jak i przy działaniach promocyjnych, więc nie zmarnujemy żadnych zasobów. Jeżdżące po Poznaniu taksówki z miejskim herbem nie będą wymieniać go na logo, to oczywiste. Ale już np. nowe materiały graficzne promujące miejskie wydarzenia będą zaprojektowane zgodnie z księgą marki miasta – mówi Joanna Żabierek, zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds. marketingu Miasta.

Pierwsza miejska impreza pod nowym szyldem – Płytówka, odbędzie się już 17-19 maja wokół Ratusza. Będzie to muzyczne i gastronomiczne powitanie odrestaurowanej płyty Starego Rynku.

Więcej o nowej marce miasta można dowiedzieć się ze strony internetowej, gdzie dostępna do pobrania jest księga marki miasta.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Chełm z odświeżoną strategią promocji. Niedźwiedź, podziemia kredowe i duch Bieluch nowymi symbolami miasta

Miasto Chełm skrywa w sobie wiele fascynujących opowieści, które czekają na odkrycie przez każdego – to stwierdzenie to fundament leżący u podstaw nowej strategii promocji miasta Chełm.

PS2 Nowa identyfikacja wizualna Warszawy [opinie]

Szerokim echem odbiła się informacja o zmianie logo Warszawy w 2022 roku. Czy „nowa syrenka” była udaną zmianą? Postanowiliśmy zapytać ekspertów o ich opinie na temat odświeżonej identyfikacji wizualnej stolicy.