#NMInsights: Raport strategiczny „Internet 2023/2024” IAB Polska już dostępny

#NMInsights: Raport strategiczny „Internet 2023/2024” IAB Polska już dostępny
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował raport strategiczny pt. „Internet 2023/2024”, w którym analizuje dostępność do sieci w Polsce i sposób korzystania z internetu przez poszczególne grupy społeczne.
O autorze
2 min czytania 2024-05-23

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights

Jak informują autorzy raportu, aż 93,3% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Największą dynamikę wzrostu notuje szerokopasmowy dostęp mobilny.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Spadek zainteresowania zakupami online

Co ciekawe, raport pokazuje, że po serii wzrostów w ubiegłych latach, w 2023 roku doszło do spadku odsetka osób deklarujących robienie zakupów przez internet.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Polacy korzystają z internetu, aby czytać wiadomości

Kolejną zmianą zaobserwowaną przez twórców raportu pt. „Internet 2023/2024”, jest ta dotycząca powodów korzystania z sieci przez Polaków. Przy okazji przygotowywania ubiegłych edycji publikacji okazywało się bowiem, że jest nim chęć sprawdzenia poczty elektronicznej. W 2023 roku liderem w tym przypadku okazało się poszukiwanie newsów i chęć czytania publikowanych online wiadomości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Chrome Mobile na czele wśród wyszukiwarek

Kolejnym aspektem przeanalizowanym w publikacji jest popularność i częstotliwość korzystania z poszczególnych wyszukiwarek internetowych. Zdecydowanie najwięcej, bo aż 47,9 % pytanych przyznało, że najczęściej wybiera Chrome Mobile. Na drugim miejscu znalazła się tradycyjna wersja Chrome (14%), a na trzecim – Firefox (7%).

Najwięcej użytkowników internetu w Polsce ma wykształcenie wyższe

Do takich wniosków prowadzi tegoroczna edycja raportu IAB Polska. Wśród ankietowanych do tej grupy należy aż 9,82 mln osób, podczas gdy internautów z wykształceniem średnim w czwartym kwartale 2023 roku było w naszym kraju 9,37 mln. Najmniejszą reprezentacją pod tym względem (3,90 mln) może pochwalić się grupa Polaków z wykształceniem zasadniczym zawodowym.

Co ciekawe, w grupach osób z wykształceniem wyższym lub średnim zanotowano nieznaczny spadek liczby internautów w stosunku do czwartego kwartału 2022 roku, podczas gdy w przypadku osób z wykształceniem podstawowym, niepełnym podstawowym lub zasadniczym zawodowym – niewielki wzrost.

Najwięcej czasu spędzamy w aplikacjach mobilnych

Raport IAB Polska pozwolił dojść do interesujących wniosków również w kontekście urządzeń najczęściej wybieranych do łączenia się z internetem, a także jeśli chodzi o preferowany sposób spędzania czasu w sieci. Okazuje się, że tzw. mobile ma pod tym względem przewagę nad urządzeniami stacjonarnymi (88% zwolenników telefonów i tabletów w stosunku do 81% użytkowników PC). W przypadku urządzeń mobilnych zdecydowanie chętniej (99%) sięgamy po smartfon niż tablet (6%).

Najwięcej czasu online Polacy poświęcają na korzystanie z aplikacji mobilnych zainstalowanych w telefonach (65,6%), a najmniej – na przeglądanie stron internetowych przy pomocy tabletów (0,3%).

Przeczytaj pełną wersję raportu IAB Polska pt. „Internet 2023/2024”.

Zdjęcia: Raport pt. „Internet 2023/2024” IAB Polska

PS Podsumowanie polskiego rynku cyfrowego w Raporcie Strategiczny Internet 2022/2023

W 2022 roku wartość rynku reklamowego online wzrosła o przeszło 615 mln zł, co przełożyło się na dynamikę wzrostu sięgającą 10%. Tym samym rynek osiągnął wartość ponad 6,8 mld zł (badanie IAB Polska/PwC AdEx).

PS2 Premiera Raportu Strategicznego Internet 2021/2022 IAB Polska

W 2021 roku reklama cyfrowa pobiła kolejne rekordy – jak wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu do roku wcześniejszego, a wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20%.