Tata, czyli kto? Kampanie marketingowe, które łamią ojcowskie stereotypy

Tata, czyli kto? Kampanie marketingowe, które łamią ojcowskie stereotypy
Choć marketerzy z wypiekami na twarzy wypatrują w kalendarzu kolejnych świąt, które mogłyby stać się kontekstem czy inspiracją do tworzenia nowych treści, zdaje się, że 23 czerwca często przesypiają. Może to zmęczenie po Dniu Matki i Dniu Dziecka, które trzeba było odpowiednio zaopiekować? A może wynika to ze stereotypów dotyczących roli ojca, które wciąż tkwią w nasze zbiorowej podświadomości?
O autorze
3 min czytania 2024-06-21

To zaczyna się powoli zmieniać, choć rodzicielska nierównowaga w reklamie wciąż jest wyraźna. Dziś, z okazji Dnia Ojca, przyjrzyjmy się kampaniom, które pokazują, że tata, tak jak i mama, pełni wiele istotnych ról w życiu dziecka.

Stereotypy, czyli typy spod ciemnej gwiazdy

Kim jest ojciec? Pierwsze skojarzenia często mówią o żywicielu rodziny. O surowym dyscyplinatorze, który uczy dzieci, jak należy się zachowywać. Tata to również obrońca. Silny mężczyzna, który swoją ręką i pięścią obroni rodzinę przed każdym złem. I to w zasadzie wystarczy, przecież nie oczekujemy, aby ojciec angażował się w życie domowe i rozwój emocjonalny swoich dzieci, prawda?

Ano nieprawda. Opisany wyżej stereotyp ojca odchodzi już do lamusa. Czasy, gdy to mężczyzna był głową rodziny i jedynym jej żywicielem, bezpowrotnie znikają. Tak zwany „tradycyjny” model rodziny przechodzi transformację, dążąc do równowagi między obojgiem rodziców.

Matki coraz głośniej wołają o niezależność, rozwijają się zawodowo i prywatnie, wychodząc poza ramy gospodyni domowej. Ojcowie natomiast śmielej zwalniają w pogoni za karierą i pieniędzmi, coraz więcej czasu poświęcają swojej rodzinie i dzieciom. Chcą aktywnie uczestniczyć w wychowaniu, wspierać i być przyjaciółmi swoich synów i córek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tata, czyli wzór do naśladowania

Ojciec odgrywa wyjątkową rolę w życiu syna. Jest jego pierwszym wzorem męskości, a często też najbliższym dorosłym mężczyzną, do którego można zwrócić się o radę. Jak zawiązać krawat albo zgolić pierwszy zarost? Dorastający chłopcy mierzą się z wieloma wyzwaniami samodzielnie, ponieważ wstydzą się zapytać mamy. W pierwszej kolejności rady szukają w internecie – takie smutne statystyki przedstawia w swoim spocie reklamowym Gillette. Francuska marka zwraca uwagę na niedocenianą rolę ojca i radzi – zapytaj tatę!

Tata może być wzorem do naśladowania nie tylko jeśli chodzi o czysto techniczne umiejętności i twardą wiedzę. Ojcowie to też ludzie, którzy przeżywają różnego rodzaju emocje. Na przykład… te związane z oglądaniem meczu. I nie, nie chodzi tu o frustrację czy złość. Buffalo Wild Wings, amerykańska sieć barów sportowych, z przymrużeniem oka pokazuje nam, jak duży wpływ na dziecko ma ojciec. Może być nie tylko nauczycielem umiejętności, ale także swobody w okazywaniu emocji

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tata, czyli wspierający przyjaciel

Opowiada dowcipy, jest świetnym towarzyszem zabawy, ale potrafi również wesprzeć w trudnych momentach i obdarza troskliwą opieką. Brzmi jak najlepszy przyjaciel. Jak tata. Sieć hoteli Courtyard By Marriott zapytała dzieci, kim są dla nich ich ojcowie. Uwaga, odpowiedzi kruszą nawet najtwardsze serca.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ojcowie bardzo często wykonują niewidzialną pracę i nie proszą o nic w zamian. Wspieranie swojego dziecka w osiąganiu sukcesów jest dla nich czymś naturalnym, dlatego po prostu zakasają rękawy i działają. Bez próśb i narzekań, za to z ogromną dozą poświęcenia. Marka farmaceutyczna Magnesol oddaje hołd ojcom, którzy w ciszy pomagają swoim dzieciom spełniać najskrytsze marzenia.

Ile zdjęć z tatą znajduje się w rodzinnych albumach? Na ilu nagraniach widać ojca, który bawi się z dzieckiem? Przeważającą część wspomnień utrwalonych na różnego rodzaju nośnikach zajmują mamy. Czy to znaczy, że ojcowie nie uczestniczą w życiu swoich dzieci? Niekoniecznie. Część z nich rezygnuje z przebywania w „blasku fleszy” i usuwa się w cień trzymanej w dłoniach kamery. O mężczyznach, którzy poświęcają siebie, aby utrwalić uśmiech swoich najbliższych (dosłownie i w przenośni), mówi firma telekomunikacyjna Axiom.

Tata, czyli zaangażowany rodzic

Nakarmi, ubierze, doradzi – zaangażowany w codzienne życie ojciec nie jest rzadkością. W reklamie swoich płatków śniadaniowych marka Cheerios pokazuje, jak wspaniale być tatą. I jak wiele ważnych ról, także tych zwyczajnych, codziennych, odgrywają dziś ojcowie.

Jaką radę dalibyście przyszłemu tacie? Takie pytanie zadała marka Dove Men+ Care, a o odpowiedź poprosiła ojców. Jeśli mielibyśmy ją skrócić do jednego słowa, brzmiałoby ono: obecność. Bycie przy dziecku jak najwięcej i jak najdłużej. Podążanie za jego pierwszymi krokami i słuchanie pierwszych słów. To ważne zarówno dla dziecka, jak i ojca. W swoim spocie marka Dove Men+ Care zwraca uwagę na istotę urlopu ojcowskiego, który w niektórych krajach świata w ogóle nie istnieje. Swój szlachetny przekaz ubiera w naprawdę wzruszające opowieści tatusiów.

I na koniec, z bardzo podobnym przekazem, jak w pierwszym z przedstawionych w tym artykule spotów, przychodzi do nas marka American Century Investments. W swojej kampanii porównuje ojcowskie zaangażowanie do inwestowania swojego czasu, aby móc towarzyszyć swojemu dziecku w ważnych momentach życia. Jakich? Zobaczcie sami.

Dadvertising, czyli zjawisko przedstawiania postaci ojca w reklamach, wciąż jest tematem, w którym marki mają sporo do poprawy. Powyższe przykłady pokazują jednak, że można zrobić to dobrze, nie uciekając się do utartych stereotypów na temat roli ojca. Patriarchalizm zostaje wypierany przez samych ojców, którzy wybierają bardziej równościowe podejście do podziału obowiązków w rodzinie. I oby ten trend cały czas rósł.

Zdjęcie główne: mat. aut.

PS Najlepsze kampanie o tacierzyństwie okiem ojców-marketingowców cz. 2

Które reklamy związane z postacią taty zapadły w pamięć przedstawicielom branży marketingu, którzy mają dzieci? Którymi po prostu musieli się z nami podzielić? Poprosiliśmy ojców z branży marketingowej, aby opowiedzieli nam o swoich ulubionych reklamach.

PS2 Najlepsze kampanie o tacierzyństwie okiem ojców-marketingowców

Jakie reklamy poruszające temat tacierzyństwa warto zobaczyć? Które z nich dotykają ważnych problemów i dlaczego warto się nad nimi pochylić? Z okazji Dnia Ojca przedstawiciele branży marketingowej opowiedzieli nam o swoich ulubionych kampaniach skoncentrowanych wokół postaci TATY.