Amnesty International South Africa oraz agencja reklamowa Joe Public przygotowały reklamę, która pojawiła się w gazecie „Sunday Times”. To część kampanii, której twórcy sprzeciwiają się narażaniu na codzienne zagrożenie fizyczne i zdrowotne uczniów w Republice Południowej Afryki, korzystających na co dzień z tzw. dołków sanitarnych.
Do wyprodukowania reklamy wykorzystano tusz wykonany z ludzkich odchodów, które pozyskano z nielegalnych toalet dołkowych używanych nadal w ponad 3900 południowoafrykańskich szkołach. To pierwsza na świecie tego rodzaju farba drukarska.
Zobacz również
Czytelnicy zostali jednak uspokojeni, ponieważ na reklamie pojawiła się także informacja o tym, że toksyczne odchody zostały wysterylizowane po to, by zabić w nich wszelkie namnażające się patogeny.
– Aby stworzyć tusz, nawiązaliśmy współpracę z naukowcami, którzy opracowali nowy proces chemiczny – obróbkę cieplną, sterylizację i odwadnianie kału w celu uzyskania drobnego proszku, który wykorzystano do opracowania tego nieprawdopodobnego medium drukarskiego – mówi Xolisa Dyeshana, dyrektor kreatywny Joe Public.
W 2013 roku w Republice Południowej Afryki zakazano stosowania zwykłych toalet typu „dołek”. Miały one zostać zlikwidowane do 2016 roku, zgodnie z minimalnymi jednolitymi normami i standardami infrastruktury szkół publicznych. Pierwotne terminy dostarczenia urządzeń sanitarnych nie zostały jednak dotrzymane z powodu wielokrotnych przesunięć dokonywanych przez DBE (Departament Edukacji Podstawowej. Ustalony został nowy termin – 2025 rok. Amnesty International South Africa postanowiło wezwać rząd, aby zaprzestał przesuwania daty i zlikwidował nielegalne doły do końca 2024 r.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Potrzebne są drastyczne działania, dlatego stworzyliśmy tę reklamę, aby szokować mieszkańców RPA i uświadomić im, że nie mogą odwrócić wzroku. Te nielegalne toalety dołkowe nadal naruszają prawo do warunków sanitarnych, które jest zapisane w konstytucji, ale także prawo do zdrowia, edukacji, godności, a ze względu na potencjalnie niebezpieczny charakter tych toalet, prawo do życia – mówi Shenilla Mohamed, dyrektor wykonawczy Amnesty International South Africa.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Nasza współpraca z Amnesty International South Africa, jak zawsze, jest wynikiem wspólnej pasji do tworzenia pozytywnych zmian w naszym kraju. W tym przypadku chcemy nakłonić nasz nowo utworzony rząd do ponownego ustalenia priorytetów w tej kwestii i zapewnienia wszystkim dostępu do podstawowych praw człowieka – dodaje Xolisa Dyeshana.
Na reklamie umieszczono także wezwanie czytelników do zeskanowania kodu QR, w celu podpisania petycji.
PS „Before Our Eyes”: Olivia Colman i Adrian Lester mówią o kryzysie praw człowieka w Wielkiej Brytanii. Poruszające video Amnesty International
Brytyjski oddział Amnesty International w krótkim video zwraca uwagę na problem łamania praw człowieka na Wyspach. Na planie produkcji spotkali się m.in. aktorka znana z „Faworyty” Yórgosa Lánthimosia i aktor oglądany w serialu „Euforia”.