CSTS przypomina, jak marki tytoniowe promowały się podczas igrzysk olimpijskich

CSTS przypomina, jak marki tytoniowe promowały się podczas igrzysk olimpijskich
Co wspólnego mają marki tytoniowe i igrzyska olimpijskie? Handel papierosami co prawda nigdy nie miał miejsca podczas tego wydarzenia sportowego, jednak producenci próbowali dotrzeć, zarówno do sportowców, jak i do kibiców, w różnego rodzaju przekazach reklamowych.
O autorze
1 min czytania 2024-07-29

Już zaledwie kilka lat po pierwszych nowożytnych igrzyskach olimpijskich, w 1896 roku w Atenach, do paczek papierosów dołączano pamiątkowe karty przedstawiające sportowców. W ciągu zaledwie kilku lat od pierwszych nowożytnych igrzysk olimpijskich w Atenach w 1896 r. pamiątkowe karty w paczkach papierosów przedstawiały sportowców olimpijskich.

fot. csts.ua.edu

Później, w 1928 r., gdy kobiety wywalczyły równe prawa do palenia papierosów, w reklamie Lucky Strike’ów pojawiła się Helen Wainwright, zdobywczyni srebrnego medalu w pływaniu i skokach do wody na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1920 i 1924 roku.

fot. csts.ua.edu

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W latach 30. firma RJ Reynolds Tobacco Company współpracowała z gwiazdami lekkoatletyki, pływakami, skoczkami wodnymi, łyżwiarzami i narciarzami w celu promocji papierosów Camel w radiu, magazynach i niedzielnych komiksach. Inni olimpijczycy reklamowali te same papierosy aż do lat 50.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. csts.ua.edu

Nawet opublikowany w 1964 roku przełomowy raport dotyczący tego, że palenie papierosów zostało uznane za główną przyczynę raka płuc, nie zmienił podejścia organizatorów IO do współpracy z markami tytoniowymi. Wówczas papierosy Kent i Newport firmy P. Lorillard Tobacco Company sponsorowały transmisje telewizyjne Zimowych oraz Letnich Igrzysk Olimpijskich.

fot. csts.ua.edu

Wszystko zmieniło się jednak w 1987 roku, kiedy opublikowano kampanię informującą o zakazie palenia i oraz reklamowania tytoniu podczas Igrzysk Olimpijskich, którą prowadził lekarza Johna Read, ojciec kanadyjskiego narciarza olimpijskiego Kena Reada. Kampania spowodowała, że igrzyska stały się wolne od dymu. Od 2010 roku polityka igrzysk mówi także o tym, że to wydarzenie stało się całkowicie wolne od tytoniu.

Pełną wystawę internetową można znaleźć tutaj.

PS „MOYA Odpowiedzialność”: MOYA i Fusion Labs w akcji na rzecz ochrony młodzieży przed produktami nikotynowymi

PS2 „Art of Victory”: Nike na fasadzie Centrum Pompidou stworzyło instalację wideo nawiązującą do igrzysk olimpijskich