Już zaledwie kilka lat po pierwszych nowożytnych igrzyskach olimpijskich, w 1896 roku w Atenach, do paczek papierosów dołączano pamiątkowe karty przedstawiające sportowców. W ciągu zaledwie kilku lat od pierwszych nowożytnych igrzysk olimpijskich w Atenach w 1896 r. pamiątkowe karty w paczkach papierosów przedstawiały sportowców olimpijskich.
fot. csts.ua.edu
Zobacz również
Później, w 1928 r., gdy kobiety wywalczyły równe prawa do palenia papierosów, w reklamie Lucky Strike’ów pojawiła się Helen Wainwright, zdobywczyni srebrnego medalu w pływaniu i skokach do wody na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1920 i 1924 roku.
fot. csts.ua.edu
W latach 30. firma RJ Reynolds Tobacco Company współpracowała z gwiazdami lekkoatletyki, pływakami, skoczkami wodnymi, łyżwiarzami i narciarzami w celu promocji papierosów Camel w radiu, magazynach i niedzielnych komiksach. Inni olimpijczycy reklamowali te same papierosy aż do lat 50.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
fot. csts.ua.edu
Nawet opublikowany w 1964 roku przełomowy raport dotyczący tego, że palenie papierosów zostało uznane za główną przyczynę raka płuc, nie zmienił podejścia organizatorów IO do współpracy z markami tytoniowymi. Wówczas papierosy Kent i Newport firmy P. Lorillard Tobacco Company sponsorowały transmisje telewizyjne Zimowych oraz Letnich Igrzysk Olimpijskich.
fot. csts.ua.edu
Wszystko zmieniło się jednak w 1987 roku, kiedy opublikowano kampanię informującą o zakazie palenia i oraz reklamowania tytoniu podczas Igrzysk Olimpijskich, którą prowadził lekarza Johna Read, ojciec kanadyjskiego narciarza olimpijskiego Kena Reada. Kampania spowodowała, że igrzyska stały się wolne od dymu. Od 2010 roku polityka igrzysk mówi także o tym, że to wydarzenie stało się całkowicie wolne od tytoniu.
Pełną wystawę internetową można znaleźć tutaj.