Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, uznał, że reklamy zawierające fałszywe informacje o Omenie Mensah – takie jak oskarżenia o pobicie, aresztowanie, a nawet informacje o jej śmierci – mogą wywołać poważne skutki dla zdrowia psychicznego zarówno Omeny Mensah, jak i innych osób. „To sytuacja, która wymaga pilnych i zdecydowanych działań”, stwierdził Prezes UODO, dodając, że jego decyzja ma na celu ochronę praw człowieka i poszanowanie godności osobistej.
Rafał Brzoska, mąż Omeny Mensah, podkreślił znaczenie decyzji Prezesa UODO, uznając ją za odważny krok w walce z wielkimi korporacjami, które dotychczas wydawały się nie do pokonania.
Zobacz również
– Polski organ stanął po stronie pokrzywdzonych i wyznaczył kierunek, w jakim powinniśmy zmierzać. To wyraźny sygnał, że prawa człowieka są najważniejsze, niezależnie od pozycji korporacji na rynku – powiedział Brzoska.
Rafał Brzoska i Omenaa Mensah apelują do użytkowników mediów społecznościowych o czujność i dalsze zgłaszanie przypadków naruszeń.
– Pokażmy, że duże platformy mogą być odpowiedzialne za treści, które publikują. Zespół UODO udowodnił, że zdeterminowane działania mogą przynieść realne efekty. To dopiero początek naszej walki z poczuciem bezkarności w sieci – apelują.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Decyzja Prezesa UODO obowiązuje na terytorium Polski przez najbliższe 3 miesiące i jest pierwszym takim przypadkiem w historii działalności tego organu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aktualizacja [09.08.2024]
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) podjął także precedensową decyzję, wydając postanowienie tymczasowo zakazujące firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Rafała Brzoski na Facebooku i Instagramie w Polsce.
Zakaz podobnie obowiązuje przez 3 miesiące i stanowi reakcję na poważne naruszenia godności, czci oraz prywatności znanego przedsiębiorcy i filantropa. Jest to już druga w tym tygodniu trudna decyzja w zakresie ochrony wizerunku osoby publicznej.
Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, uznał, że:
- istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w sprawie Rafała Brzoski, ponieważ
wykorzystywanie jego danych osobowych w reklamach niesie za sobą znaczne,
negatywne skutki dla niego oraz jego podstawowych praw i wolności; - powołane w reklamach treści są nieprawdziwe, godzą w opinię innych osób o nim i
podważają zaufanie do niego jako człowieka i przedsiębiorcy, niezbędne do
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i charytatywnej; - rozpowszechnianie jego danych osobowych jest nakierowane na to, by wykorzystując
jego zaufanie i pozycję społeczną, dotrzeć do grup najbardziej podatnych na tego
typu oszustwa internetowe (tj. osoby niedoświadczone życiowo, starsze, nieporadne,
nieposiadające wystarczającej wiedzy ekonomicznej); - pilna potrzeba nałożenia zakazu o ww. treści wynika także z potrzeby ochrony
podstawowych wolności i praw osób, które mogą zostać poszkodowane w wyniku
reklam poprzez niekorzystne rozporządzenie swoim majątkiem, narażając się na
straty finansowe; - zostało w pełni uprawdopodobnione, że dochodzi do naruszenia przez Meta
Platforms przepisów o ochronie danych; Meta naruszyła także Kartę praw
podstawowych UE, ponieważ godność człowieka jest nienaruszalna i musi być
chroniona; - Meta jako współadministrator danych ma obowiązek przetwarzania danych Rafała Brzoski zgodnie z prawem zostało uprawdopodobnione, że dalsze wyświetlanie reklam z jego danymi osobowymi zagraża spowodowaniem poważnych i trudnych do usunięcia skutków – treści rozpowszechniane w reklamach mogą wywołać dotkliwe skutki finansowe u innych osób (użytkowników portali).
Zakaz wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah i Rafała Brzoski ma charakter precedensowy. Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania przetwarzania danych osobowych Omeny Mensah w celach reklamowych na terenie Polski. W przypadku naruszenia zakazu, firmie grozi kara finansowa sięgająca do 4% światowego przychodu, który w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS Zastanów się, zanim opublikujesz zdjęcie swojego dziecka w internecie. Kampania wykorzystująca deep fake, która daje do myślenia
Mocna kampania Deutsche Telekom, niemieckiego właściciela działającej w Polsce sieci T-Mobile, porusza problem ochrony prywatności dzieci w internecie. Twórcy wykorzystali technologię deep fake – efekt z jednej strony przeraża, a drugiej budzi emocje i skłania do refleksji.
PS2 Anita Kijanka (Come Creations Group): 70 proc. ludzi na świecie nie wie czym jest deep fake
– Na co dzień jesteśmy dość ufni, brakuje nam podejrzliwości i kwestionowania tego, co ktoś udostępnia – o deep fake’ach, fake newsach i o tym, jak wpływają one na wiarygodność informacji, rozmawiamy z Anitą Kijanką, CEO Come Creations Group, prelegentką Infoshare 2023.