Jak uczą się i skąd czerpią wiedzę marketerzy

Jak uczą się i skąd czerpią wiedzę marketerzy
W związku z początkiem roku szkolnego i nadchodzącym nowym rokiem akademickim, spytaliśmy marketerów, skąd czerpią wiedzę branżową.
O autorze
7 min czytania 2024-09-18

Marketerów zapytaliśmy o to:

  • jakie są ich ulubione źródła wiedzy marketingowej i dlaczego, czy są to blogi, książki, podcasty, grupy w social mediach czy może webinary,
  • czy uczestniczą w konferencjach lub wydarzeniach branżowych, jakie z nich uważają za najbardziej wartościowe dla swojego rozwoju,
  • jakie studia/szkolenia/kursy z ostatnich 3-5 lat polecają innym marketerom i dlaczego,
  • na jakie studia/szkolenia/konferencje planują się wybrać w najbliższym czasie.

Na pytania odpowiedzieli: Paulina Pytel (Senior Community Manager w Komputronik), Bartosz Pilch (Group Director of Omnichannel SIG), Marcin Juchimowicz (Marketing Manager w DrTusz.pl), Maja Wiśniewska-Hardek (Head of Marketing w SMSAPI).

PS Sprawdź bazę podcastów i webinarów Nowego Marketingu.

24.09 o godzinie 12:00 zapraszamy Cię na bezpłatny webinar. Poznaj znaczenie moderacji w social mediach w jej wielu wymiarach – od zarządzania komentarzami (również pod reklamami), reviewsami, DM-ami po utrzymanie wysokiego wskaźnika odpowiedzi czy szybkiego czasu reakcji. A to wszystko z zachowaniem najwyższej jakości! ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ DZIŚ

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Moderacja mediów społecznościowych oraz centralizacja i personalizacja komunikacji w social media są jak Bonnie i Clyde. Mogliby funkcjonować osobno, ale efekt nie byłby tak spektakularny… ;).

Czy stać Cię na brak obsługi klienta w mediach społecznościowych…? Dobra moderacja pomaga utrzymać klientów, zwiększa wartość ich zakupów i sprawia, że chętniej polecają markę innym. Weź udział w webinarze i poznaj proste techniki, które pozwolą Ci zautomatyzować i usprawnić pracę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Odkryj moc sekretnego życia marki pod postami i w DM-ach!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dla kogo

  • Dla każdego, kto prowadzi swój e-commerce lub zajmuje się marketingiem e-commerce.
  • Dla każdego, kto odpowiada za social media, kampanie organiczne i płatne realizowane w mediach społecznościowych.
  • Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, jak dużą rolę gra moderacja w mediach społecznościowych lub tych, którzy właśnie zaczęli się z nią mierzyć i chcą zrozumieć, jak robić to szybciej i efektywniej.
  • Dla każdego, kto chce zrozumieć, co jest ważne dla konsumenta w social mediach teraz – i co rośnie w siłę.
  • Dla tych, którzy chcą się zainspirować i zobaczyć kilka ciekawych case-study być może w nowym świetle.

ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ DZIŚ

Paulina Pytel

Senior Community Manager w Komputronik

Jakie są Twoje ulubione źródła wiedzy marketingowej i dlaczego? Czy są to blogi, książki, podcasty, grupy na FB lub Li czy może webinary?

Moje ulubione źródła wiedzy marketingowej to przede wszystkim różnego rodzaju raporty, które w jasny i przejrzysty sposób pokazują, jakie są obecnie panujące trendy. Lubię również słuchać podcastów, ostatnio moim ulubionym jest „E-commerce oczami praktyków”, w którym prowadzący zapraszają osoby związane z e-commercem z różnych branż, co pozwala mi na zderzenie moich działań z innymi praktykami. Dodatkowo, raz na jakiś czas biorę udział w dedykowanych szkoleniach, które organizują Google, Meta oraz TikTok – dzięki temu mam informacje z pierwszej ręki, co obecnie trenduje na platformach, na których odpowiadam za działania.

Czy uczestniczysz w konferencjach lub wydarzeniach branżowych? Jakie z nich uważasz za najbardziej wartościowe dla swojego rozwoju?

Tak. Przynajmniej raz w roku staram się brać udział w jednej dużej konferencji – w tym roku był to I Love Marketing. Po kilku latach wróciłam na tę konferencję i muszę przyznać, że byłam bardzo pozytywnie zaskoczona poziomem prezentacji. Wyciągnęłam z tego dużo insightów dla siebie, zwłaszcza związanych z produkcją contentu video. Dodatkowo staram się brać udział w webinarach dotyczących narzędzi AI, które wspomagają mnie w codziennej pracy. Zawsze również ochoczo decyduję się na udział w eventach stacjonarnych organizowanych przez TikToka lub Metę.

Jakie studia/szkolenia/kursy z ostatnich 3-5 lat polecisz innym marketerom i dlaczego?

Na pewno polecam szkolenie Karola Dziedzica z GA4. Myślę, że w naszej pracy analityka to podstawa. Zmiana z Google Analytics Universal na Google Analytics 4 to spory gamechanger w podejściu do raportowania i myślę, że każdy marketer powinien mieć wiedzę, jak poruszać się w tym narzędziu, tak, by podejmować właściwe decyzje o placementach reklamowych.

Na jakie studia/szkolenia/konferencje planujesz się wybrać w najbliższym czasie?

W najbliższym czasie chciałabym przejść szkolenia organizowane przez IAB i zdobyć certyfikat DIMAQ, który będzie ugruntowaniem mojej wiedzy.

Maja Wiśniewska-Hardek

Head of Marketing w SMSAPI

Jakie są Twoje ulubione źródła wiedzy marketingowej i dlaczego? Czy są to blogi, książki, podcasty, grupy na FB lub Li czy może webinary? 

W pracy heada marketingu bardzo często brakuje mi gotowych rozwiązań/szkoleń/kursów, które poszerzą moją wiedzę. Najczęściej potrzebuję konkretnej odpowiedzi na pytanie lub przedyskutowania pomysłów. Z tego powodu często stawiam na konsultacje 1:1, czy tzw. mastermindy ze specjalistami w wąskich dziedzinach. Taka godzina rozmowy pozwala mi na zmianę punktu widzenia i podjęcie decyzji. 

Moją ulubioną formą zdobywania wiedzy są konferencje i rozmowym ze specjalistami, których dzięki nim poznaję. Bardzo często na event wyruszam z misją lub problemem i w rozmowach w kuluarach najczęściej znajduję poprawne odpowiedzi. 

Na co dzień i dla inspiracji stawiam na podcasty:

  • Technologicznie Pucek/Kuźniar,
  • Nowoczesna Sprzedaż i Marketing Szymon Negacz,
  • Interesy: podcast Majewskiego,
  • semCAST tworzony przez specjalistów z DevaGroup. 

Co miesiąc przeglądam też prasę marketingową: Ecommerce w praktyce, Marketer+, Sprawny Marketing i czytam newslettery redakcji, np. Nowego Marketingu lub specjalistów, np. Maćka Lewińskiego.

W mniejszych lub bardzo wąskich zagwozdkach zwracam się do grup marketingowych na FB, gdzie najczęściej znajduję odpowiedzi na moje pytania w historii. 

Czy uczestniczysz w konferencjach lub wydarzeniach branżowych? Jakie z nich uważasz za najbardziej wartościowe dla swojego rozwoju?

Co roku uczestniczę w konferencji Infoshare, która dostarcza nie tylko wiedzy marketingowej, ale też o trendach społecznych i technologicznych. Tego typu wydarzenia poszerzają wiedzę marketingową, ale przede wszystkim zwiększają naszą perspektywę spojrzenia na biznes, rynek i otwierają w głowie szufladki na nowe możliwości.

Dla wiedzy specjalistycznej uczestniczę w konferencjach semKRK, InternetBeta, I love marketing i kilku innych. W każdej z nich znajduję coś innego – czasem konkretną kompetencję, czasem po prostu inspirację. 

Jakie studia/szkolenia/kursy z ostatnich 3-5 lat polecisz innym marketerom i dlaczego?

Są dwa kierunki marketingowe w trybie podyplomowym, które znam i mogę polecić – Marketing internetowy na AGH w Krakowie oraz Praktyczny marketing internetowy na uczelni WSB Merito. Są prowadzone przez specjalistów-praktyków, dzięki czemu wejście w świat marketingu jest zdecydownaie łatwiejsze. 

Ze szkoleń z ostatnich lat polecam Google Analytics 4 u Maćka Lewińskiego, o Google Ads Karola Dziedzica, z social media u Artura Jabłońskiego z digitalk i różne szkolenia organizowane przez Marketer+ i Sprawny Marketing.

Na jakie studia/szkolenia/konferencje planujesz się wybrać w najbliższym czasie?

Planuję dopieścić swoją wiedzę na temat tworzenia strategii marketingowej, stąd planuję poszukać kursów w tej tematyce. Mam nadzieję, że ten materiał i mnie natchnie do znalezieniach nowych dróg na zdobywanie wiedzy. 

Bartosz Pilch

Group Director of Omnichannel SIG

Jakie są Twoje ulubione źródła wiedzy marketingowej i dlaczego? Czy są to blogi, książki, podcasty, grupy na FB lub Li czy może webinary?

Inspirują mnie książki biograficzne wyjątkowych osób, które zasłynęły swoją pracą nie tylko na polu marketingu. Prowadząc samochód, chętnie słucham podcastów z obszarów m.in. nowych technologii, e-commerce i marketingu. Szczególnie cenię sobie wywiady z praktykami branżowymi. Bardzo ważny jest dla mnie LinkedIn i kontent, który można tam znaleźć, obserwując istotne postaci. Uczestniczę w webinarach, ale selektywnie, ponieważ wymagają one poświęcenia więcej czasu. Najczęściej są to webinary organizowane dla członków Digital Experts Club. Niezwykle cenię sobie bezpośredni kontakt z praktykami z rynku – wymianę wiedzy z ludźmi, którzy na co dzień mocno zaangażowani są w tematy interesujące mnie.

Czy uczestniczysz w konferencjach lub wydarzeniach branżowych? Jakie z nich uważasz za najbardziej wartościowe dla swojego rozwoju?

Tak, zdecydowanie uczestniczę. Jeśli chodzi o konferencje, to cenię takie, gdzie prelegentami są praktycy z różnych branż. Niekoniecznie jestem zainteresowany konferencjami, gdzie większością prelegentów są osoby związane ze sponsorem eventu. Cyklicznie biorę udział w kongresach Digital Experts Club, a także wydarzeniach poza Polską, jak np. Web Summit czy Sales Innovation Expo.

Jakie studia/szkolenia/kursy z ostatnich 3-5 lat polecisz innym marketerom i dlaczego?

Poleciłbym wszystkim marketerom szkolenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, zwłaszcza dotyczące umiejętnego promptowania. W tym zakresie pojawiły się nawet dedykowane kierunki studiów podyplomowych, na które niewątpliwie warto zwrócić uwagę. Generalnie tematy dotyczące sfery digital są cennym, przyszłościowym zagadnieniem. Myślę, że wartym rozważenia jest CIM, czyli międzynarodowy certyfikat kompetencji w marketingu.

Na jakie studia/szkolenia/konferencje planujesz się wybrać w najbliższym czasie?

W najbliższym czasie będę obecny na konferencji B2B Commerce Transformation oraz Retail Challenge. Planuję być także w Gliwicach na Let’s Talk About IT. Mam także zaplanowane uczestnictwo w kilku webinarach, w tym organizowanych przez Digital Experts Club.

Marcin Juchimowicz

Marketing Manager w DrTusz.pl

Jakie są Twoje ulubione źródła wiedzy marketingowej i dlaczego? Czy są to blogi, książki, podcasty, grupy na FB lub Li czy może webinary?

Zawsze lubiłem marketing za zmiany, za to, że cały czas ewoluuje, a specjaliści zaskakują kreatywnymi pomysłami. Korzystam z wielu źródeł, ale najbardziej cenię sobie publikacje konkretnych osób na LinkedIn oraz ich blogach. Doceniam w szczególności, jeśli swoje spostrzeżenia opierają o konkretne przykłady. Nie lubię górnolotnych haseł, stawiam na praktyków. 

Trochę czasu zajęło mi „wytypowanie” tych najciekawszych osób do obserwacji i stale rozwijam swoją sieć. Mogę śmiało polecić publikacje m.in.:

  • Łukasza Kosuniaka od marketingu B2B,
  • Bram Van der Hallena oraz Szymona Florczaka od działań w Meta,
  • Macieja Lewińskiego w temacie GA4,
  • Zuzy Ledworskiej od influencer marketingu,
  • Anny Wawszkiewicz oraz Iwony Bortniczuk od content marketingu,
  • Agnieszki Wnuk w temacie marketingu na LinkedIn,
  • Piotra Garleja od profesjonalnych prezentacji. 

To zaledwie kilka osób, które przyszły mi do głowy, ale jest ich zdecydowanie więcej. Polecam tworzyć sieć kontaktów w oparciu o osoby, które dzielą się wiedzą, którą można wykorzystać tu i teraz w obecnej pracy. 

Lubię być na bieżąco, więc śledzę również portale branżowe takie jak Nowy Marketing, Marketing i Biznes, Marketing przy Kawie czy grupy tematyczne na Facebooku, na przykład AIE+. 

Z podcastów obecnie śledzę rozmowy Damiana Jemioło.

Czy uczestniczysz w konferencjach lub wydarzeniach branżowych? Jakie z nich uważasz za najbardziej wartościowe dla swojego rozwoju?

W ostatnim czasie były to w zasadzie dwie konferencje. Pierwszą z nich jest Ecommerce.pl Event, ze względu na możliwość spotkania z praktykami i pracownikami e-commerców. Druga to Kongres for Social Media, na który lubię jeździć ze względu na dużą moc inspiracji jaką można uzyskać ze sceny, ale również z rozmów z uczestnikami.

Warto szukać wydarzeń, na których można spotkać osoby takie jak my, łatwiej wymienić się doświadczeniami oraz porozmawiać o codziennych wyzwaniach.

Jakie studia/szkolenia/kursy z ostatnich 3-5 lat polecisz innym marketerom i dlaczego?

Na pewno kurs z Google Analytics 4, ponieważ uważam, że opieranie swoich działań na konkretnych danych powinno być podstawą pracy każdego marketera. Dobranie szkoleniowca to już wybór indywidualny, ale warto sprawdzić dostępność Karola Dziedzica, Macieja Lewińskiego lub Anny Moczulskiej z Conversion.

Poza tym, wszystko w zależności od tego, w jakim kierunku jest potrzeba rozwoju na danym stanowisku. Czasami warto zrealizować nawet kurs w wersji podstawowej, spróbować swoich sił, a następnie sięgnąć po konsultacje u bardziej doświadczonego praktyka. Sam już dwukrotnie stosowałem taką taktykę. 

Na jakie studia/szkolenia/konferencje planujesz się wybrać w najbliższym czasie?

Jestem jeszcze na etapie poszukiwań i wyboru następnych szkoleń. Rozglądam się za szkoleniami dotyczącymi rozwoju w temacie kreatywnych działań, rozwoju biznesu i wykorzystywania danych w praktyce. 

Wiem, że chciałbym doskonalić swoje umiejętności w performance marketingu. W kolejce mam m.in. LinkedIn Ads i Google Ads. 

PS Czy kreatywności można się nauczyć [OPINIE]

Czy uważasz, że kreatywność jest umiejętnością, którą można rozwijać, czy raczej cechą, z którą się rodzi? Sprawdź opinie ekspertów.

PS2 Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [NAGRANIE WEBINARU]

PS3 Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [NAGRANIE WEBINARU]

PS4 Tajniki Google Analytics 4. Q&A z Maciejem Lewińskim [NAGRANIE WEBINARU]