Badanie „Harnessing the power of rituals. Where marketing meets meaning” analizuje rolę rytuałów w życiu konsumentów, sposób, w jaki ludzie w nich uczestniczą i dlaczego to robią, a także skupia się na potencjalnych możliwościach, jakie mogą zapewnić marki, którym bliskie są idee rytuałów.
Kluczowe wnioski:
Zobacz również
- 44% rytuałów koncentruje się wokół codziennych czynności, 25% wokół samoopieki.
- Jednocześnie dla 33% badanych rytuały zapewniają poczucie porządku, pozwalają na ucieczkę od codzienności (32%) i dają poczucie kontroli (31%).
- Aż 72% ankietowanych konsumentów włącza marki do swoich rytuałów przynajmniej od czasu do czasu, 70% z nich jest bardzo lub w pewnym stopniu otwartych na przyjmowanie nowych rytuałów, a 39% ma bardziej pozytywne nastawienie do marek, które stają się częścią rytuałów.
Analiza łączy badanie WARC Advisory przeprowadzone wśród 4000 konsumentów z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych oraz pogłębione wywiady z ekspertami ds. marketingu i kultury, naukowcami zajmującymi się zachowaniami behawioralnymi i neurobiologami.
W publikacji zawarto zbiór wytycznych dotyczących rytuałów, które mają pomóc marketerom określić i zrozumieć ich rolę w życiu konsumentów.
- Zasada numer 1: rytuały są napędzane osobistym znaczeniem, nawet jeśli przynoszą praktyczne korzyści. Co więcej, rytuały są najczęściej powiązane z uważnością i dbaniem o siebie, jak wynika z raportu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Zasada numer 2: rytuały oferują wsparcie dla jednostki w społeczeństwie atomizowanym. Rytuały są często postrzegane jako coś, co jednostki robią, aby połączyć się z innymi i stworzyć poczucie wspólnoty, czy to poprzez religię, kulturę, sport, czy inne wspólne doświadczenia. Badania wykazały, że rytuały są najczęściej wykonywane w domu i dwa razy częściej indywidualnie, niż z przyjaciółmi lub rodziną. Ponadto 50% ankietowanych konsumentów angażuje innych w swoje rytuały przynajmniej przez pewien czas.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Zasada numer 3: rytuały zapewniają możliwość budowania struktury i poczucie kontroli w niestabilnym środowisku. Jedną z podstawowych funkcji rytuałów jest zapewnienie mechanizmu stabilizującego, aby przeciwdziałać siłom, które mogą tworzyć u jednostki poczucie utraty kontroli. Spośród ankietowanych, struktura (33%), ucieczka (32%) i kontrola (31%) były trzema najważniejszymi korzyściami płynącymi z rytuałów.
- Zasada numer 4: rytuały nadają sens światu, w którym obsesją jest wydajność
Oprócz przedstawienia kluczowych spostrzeżeń, w raporcie „Harnessing the power of rituals. Where marketing meets meaning” zbadano również najważniejsze siły makroekonomiczne i trendy kształtujące rytuały, a więc: spadające zaufanie do instytucji, wpływ mediów społecznościowych na odkrywanie i dzielenie się rytuałami, zmieniające się priorytety w gospodarce po pandemii oraz nowe rytuały kształtujące się ponad podziałami pokoleniowymi.
Publikację znajdziesz tutaj.
Grafiki: inf. prasowa
PS Jak uczą się i skąd czerpią wiedzę marketerzy