Publikacja Ministerstwa Cyfryzacji ma na celu zagwarantowanie bezpiecznego rozwoju sztucznej inteligencji, na takich samych zasadach w całej Unii Europejskiej. Systemy naruszające prawo, czyli zgodne z kryteriami praktyk zakazanych, staną się nielegalne od 2 lutego 2025 roku. Publikacji dokumentu „Zakazane systemy AI” jest więc ważnym krokiem w procesie przygotowawczym.
Na osoby prywatne i instytucje łamiące prawo, od przyszłego roku nakładane będą dotkliwe kary w wysokości nawet 35 milionów euro lub 7% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku.
Zobacz również
Zakazane praktyki, czyli jakie
Jakie praktyki nowa publikacja Ministerstwa Cyfryzacji i NASK uważa za niezgodne z prawem? Chodzi m.in. o:
- wyciąganie wniosków na temat emocji osoby fizycznej,
- stosowanie technik podprogowych, manipulacyjnych lub wprowadzających w błąd,
- scoring społeczny, czyli klasyfikację osób fizycznych na podstawie ich zachowań społecznych lub cech osobistych,
- wykorzystywanie systemów kategoryzacji biometrycznej,
- tworzenie lub rozbudowywanie baz danych, służących rozpoznawaniu twarzy.
A to wszystko z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i opartych na niej systemów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Broszura „Zakazane systemy AI” została oficjalnie zaprezentowana podczas wydarzenia zorganizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji 27 września 2024 roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pełną treść publikacji „Zakazane systemy AI” znajdziesz TUTAJ >>
Zdjęcie główne: „Zakazane systemy AI”
PS1 Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [NAGRANIE WEBINARU]
W czwartym webinarze z serii Q&A z NowymMarketingiem gościem był Michał Dunin, managing director WebTalk. Nasz gość opowiedział m.in. o tym, jakie regulacje prawne w kontekście AI mają największy wpływ na branżę komunikacyjną.
PS2 LegalneCzwartki: Ochrona własności intelektualnej w kontekście AI w marketingu
Świadomość i dbałość o ochronę IP w codziennej pracy marketingowej nie tylko minimalizuje ryzyko prawne, ale także buduje profesjonalny wizerunek agencji i wzmacnia zaufanie klientów, co ma szczególne znaczenie w dobie aktualnej roli AI.
PS3 Dobre wieści! Hype na AI mija! [FELIETON]
Pamiętacie, jak jeszcze niedawno wszyscy byliśmy dosłownie bombardowani wiadomościami o sztucznej inteligencji? Gdziekolwiek nie spojrzeć, wszędzie tylko AI – na ustach ekspertów, w reklamach, w artykułach i nawet w serialach na Netflixie.