„Zakazane systemy AI”: Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało listę niedopuszczalnych praktyk z obszaru AI Act

„Zakazane systemy AI”: Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało listę niedopuszczalnych praktyk z obszaru AI Act
Na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji opublikowano, stworzoną we współpracy z NASK, listę zakazanych systemów AI. Dokument zawiera zestawienie praktyk, które nie będą dozwolone po całkowitym wdrożeniu AI Act.
O autorze
1 min czytania 2024-09-30

Publikacja Ministerstwa Cyfryzacji ma na celu zagwarantowanie bezpiecznego rozwoju sztucznej inteligencji, na takich samych zasadach w całej Unii Europejskiej. Systemy naruszające prawo, czyli zgodne z kryteriami praktyk zakazanych, staną się nielegalne od 2 lutego 2025 roku. Publikacji dokumentu „Zakazane systemy AI” jest więc ważnym krokiem w procesie przygotowawczym.

Na osoby prywatne i instytucje łamiące prawo, od przyszłego roku nakładane będą dotkliwe kary w wysokości nawet 35 milionów euro lub 7% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku.

Zakazane praktyki, czyli jakie

Jakie praktyki nowa publikacja Ministerstwa Cyfryzacji i NASK uważa za niezgodne z prawem? Chodzi m.in. o:

  • wyciąganie wniosków na temat emocji osoby fizycznej,
  • stosowanie technik podprogowych, manipulacyjnych lub wprowadzających w błąd,
  • scoring społeczny, czyli klasyfikację osób fizycznych na podstawie ich zachowań społecznych lub cech osobistych,
  • wykorzystywanie systemów kategoryzacji biometrycznej,
  • tworzenie lub rozbudowywanie baz danych, służących rozpoznawaniu twarzy.

A to wszystko z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i opartych na niej systemów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Broszura „Zakazane systemy AI” została oficjalnie zaprezentowana podczas wydarzenia zorganizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji 27 września 2024 roku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pełną treść publikacji „Zakazane systemy AI” znajdziesz TUTAJ >>

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: „Zakazane systemy AI”

PS1 Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [NAGRANIE WEBINARU]

W czwartym webinarze z serii Q&A z NowymMarketingiem gościem był Michał Dunin, managing director WebTalk. Nasz gość opowiedział m.in. o tym, jakie regulacje prawne w kontekście AI mają największy wpływ na branżę komunikacyjną.

PS2 LegalneCzwartki: Ochrona własności intelektualnej w kontekście AI w marketingu

Świadomość i dbałość o ochronę IP w codziennej pracy marketingowej nie tylko minimalizuje ryzyko prawne, ale także buduje profesjonalny wizerunek agencji i wzmacnia zaufanie klientów, co ma szczególne znaczenie w dobie aktualnej roli AI.

PS3 Dobre wieści! Hype na AI mija! [FELIETON]

Pamiętacie, jak jeszcze niedawno wszyscy byliśmy dosłownie bombardowani wiadomościami o sztucznej inteligencji? Gdziekolwiek nie spojrzeć, wszędzie tylko AI – na ustach ekspertów, w reklamach, w artykułach i nawet w serialach na Netflixie.