Raporty prezentują bieżącą sytuację oraz perspektywy średnioterminowe dla światowego i polskiego handlu kosmetykami oraz odzieżą. Przedstawiają także głównych importerów i światowe trendy oraz pozwalają przeanalizować konkurencję na największych rynkach zbytu.
Branża kosmetyczna – wnioski
- W 2023 światowa branża kosmetyczna osiągnęła wzrost sprzedaży o 5%, do poziomu 579 mld EUR. Była to wartość o 16% większa niż w 2019 – przed pandemią COVID-19.
- W najbliższych latach sprzedaż ma się nadal rozwijać w podobnym, wysokim tempie. Według prognoz Statista wartość rynku w latach 2024-2028 ma zwiększyć się o 19% osiągając poziom 689 mld EUR.
Zobacz również
- Największy udział w rynku (44%) ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej. Sprzedaż w tym segmencie była relatywnie odporna na zawirowania związane z pandemią, ale w najbliższych latach może zwiększać się w wolniejszym tempie niż w innych segmentach.
- Najszybciej rozwijającym się segmentem będzie technologia dla urody. W latach 2024-2028 jego sprzedaż ma rosnąć średnio o 5,2% rocznie, przewyższając tempo wzrostu w segmencie kosmetyków do makijażu (4,7% CAGR).
- Francja była światowym liderem w eksporcie kosmetyków. W 2023 osiągnęła udział w rynku na poziomie 14,6% wyraźnie wyprzedzając drugie pod tym względem Stany Zjednoczone (8,5%).
- Największym importerem kosmetyków były Stany Zjednoczone. W 2023 ich udział w światowym imporcie wyniósł 11,1% i był już tylko nieznacznie większy niż udział Chin (9,7%).
- W ostatnich latach Polska zwiększała udział w handlu międzynarodowym kosmetykami. W 2023 Polska była największym eksporterem kosmetyków na świecie (z udziałem 3,1%) oraz 14. największym importerem (z udziałem 2,2%).
- W 2023 przeciętnie wydatki per capita na kosmetyki na świecie wyniosły 75 EUR. W ciągu 5 lat prognozowany jest wzrost tego wskaźnika do 86 EUR w 2028. W Polsce w 2023 wydatki osiągnęły 123 EUR.
- Sklepy online odpowiadają za niecałą 1/5 sprzedaży kosmetyków. W 2023 udział online w sprzedaży wyniósł prawie 18%. Prognozowany jest dalszy wzrost zainteresowania zdalnym kanałem dystrybucji i zwiększenie jego udziału do blisko 22% w 2027.
Sprawdź pełny raport.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Branża odzieżowa – wnioski
- W 2023 sprzedaż światowej branży odzieżowej wzrosła o 7%, do poziomu 1600 mld EUR, przekraczającego o 14% wartość rynku w 2019 – przed pandemią COVID-19.
- Według prognoz w latach 2024-2028 wartość rynku na świecie wzrośnie o 17% osiągając poziom 1870 mld EUR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Najwyższy udział w rynku ma odzież damska (53% w 2023) i do 2028 udział ten pozostanie praktycznie niezmieniony.
- W latach 2024-2028 odzież męska będzie segmentem rynku o najwyższym tempie wzrostu (z CARG=3,3%).
- Chiny były światowym liderem w eksporcie odzieży i w 2023 osiągnęły udział w rynku na poziomie 29,6%.
- Największym importerem w 2023 były Stany Zjednoczone – z udziałem 18,2% w światowym imporcie.
- W 2023 Polska była 11. największym eksporterem odzieży na świecie (z udziałem 2,1%) oraz 9. największym importerem (z udziałem 2,7%).
- W 2023 prawie 23% przychodów ze sprzedaży odzieży pochodziło ze sklepów online. Prognozowany jest dalszy wzrost zainteresowania tym kanałem dystrybucji i zwiększenie jego udziału do 32% w 2027.
Sprawdź pełny raport.
źródło: mat. prasowe